Overige dienstauto's

Auteur Topic: Overige dienstauto's  (gelezen 186856 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #420 Gepost op: 15 augustus 2013, 01:06:43
Citaat van: Sylvester link=msg=1192075 date=1376520607
Is het geen dual color dan?

Nop. De dual-color versie rijd ook in Amsterdam en heeft twee lagen. Dit is alleen blauw (en een laag)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #421 Gepost op: 15 augustus 2013, 01:19:12
Citaat van: Jerommeke link=msg=1192066 date=1376519005
Blijf het toch apart vinden, dat Amsterdam kennelijk niet hoeft te voldoen aan de 360graden amber signaleringseis.
zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat dit soort voertuigen geen uitruk functie hebben.
Misschien hoeven ze dan niet aan de eisen te voldoen!
En het heeft niks met Amsterdam te maken want er zijn genoeg andere regios waar dienstvoertuigen wrden aangeschaft met enkel en aleen blauwe lampen O0
ACH & HBT


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #422 Gepost op: 15 augustus 2013, 09:11:06
Citaat van: Fire shark link=msg=1192078 date=1376522352
zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat dit soort voertuigen geen uitruk functie hebben.
Misschien hoeven ze dan niet aan de eisen te voldoen!
En het heeft niks met Amsterdam te maken want er zijn genoeg andere regios waar dienstvoertuigen wrden aangeschaft met enkel en aleen blauwe lampen O0
Geen uitrukfunctie, maar wel voorrangsvoertuig (met blauw)? Dat komt dus niet overeen. Het is óf zonder blauw en dan ook geen signaleringseisen, óf met blauw en dan ook voldoen aan de signaleringseisen. Aan de andere kant: een brutaal mens heeft de halve wereld...
greetz,  Enrique


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #423 Gepost op: 15 augustus 2013, 09:52:47
Citaat van: HvBarneveld link=msg=1191977 date=1376502477

Dienst: Brandweer Amsterdam-Amstelland
Kazerne: Amsterdam - Teunis (?)
Roepnummer: -
Soort voertuig: Dienstauto
Merk & type: Volkswagen Up
Kenteken: 2-KLB-17
Byzonderheden:
Geen nieuwe contourmarkering? ???
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #424 Gepost op: 15 augustus 2013, 14:00:03
Citaat van: Fire shark link=msg=1192078 date=1376522352
zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat dit soort voertuigen geen uitruk functie hebben.
Misschien hoeven ze dan niet aan de eisen te voldoen!
En het heeft niks met Amsterdam te maken want er zijn genoeg andere regios waar dienstvoertuigen wrden aangeschaft met enkel en aleen blauwe lampen O0

De oranje signalering is een verplichting als er ook blauwe signalering aanwezig is. De regio('s) die hier niet aan voldoe -t/-n zijn met de nieuwe aanschaf volgens mij op 1 vinger te tellen, namelijk Amsterdam....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #425 Gepost op: 16 augustus 2013, 12:54:26
Citaat van: Jerommeke link=msg=1192066 date=1376519005
Blijf het toch apart vinden, dat Amsterdam kennelijk niet hoeft te voldoen aan de 360graden amber signaleringseis.

Wat ik ervan begrijp is dat die 360graden oranje niet persé in de balk verwerkt hoeft te zijn, een oranje magneetpit in de auto hebben zou (LSV correct me if I'm wrong) voldoende bij een APK-keuring op de OGS-eisen zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #426 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:06:44
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1192502 date=1376650466
Wat ik ervan begrijp is dat die 360graden oranje niet persé in de balk verwerkt hoeft te zijn, een oranje magneetpit in de auto hebben zou (LSV correct me if I'm wrong) voldoende bij een APK-keuring op de OGS-eisen zijn.

Enige verdere uitleg, de dienstauto's van Amsterdam zijn niet voorzien van amber... In welke hoedanigheid dan ook! En voor zover ik weet is de APK-keuring niet toegespitst op (amber) signalering.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #427 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:26:52
Citaat van: Jerommeke link=msg=1192503 date=1376651204
Enige verdere uitleg, de dienstauto's van Amsterdam zijn niet voorzien van amber... In welke hoedanigheid dan ook! En voor zover ik weet is de APK-keuring niet toegespitst op (amber) signalering.
Wat ik ervan begreep, maar ik kan dat verkeerd begrepen hebben, is dat de nieuwe eisen omtrent OGS in tegenstelling tot voorheen nu wél bij een APK meegenomen wordt. Misschien niet alszijnde voldoen aan welke eisen dan ook maar wel op aanwezigheid. Ik heb het een keer voorbij horen komen en ik meen het me zo goed te herinneren. LSV, kom eens uit voor Caprice over!


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #428 Gepost op: 16 augustus 2013, 18:04:23
Enige tijd geleden zijn wel alle brandweervoertuigen van Friesland "gekeurd" op hun volledige OGS!


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #429 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:43:21
360 graden amber mag inderdaad met een losse magneetpit. Officieel zou het ook allemaal getest moeten worden en inderdaad een eis van de APK worden.
Deze eis heb ik echter nog nergens kunnen terug lezen in APK eisen, dus kan zijn dat de wetgeving hier nog op achterloopt.

Echter staat er wel in de regeling optische- en geluidssignalen, dat er spraken moet zijn van 360 graden rondom amber klasse 1 en blauw klasse II.
De manier waarop je dit realiseert, al is een afneembare magneetpit, of losse opsteekvoet, ben je vrij in.

Ook ben je vrij in de keuze van de verlichting, led, strobe of halogeen, zolang het gebruikte amber licht (of combinatie van amber lichten) maar voldoen aan ECE R65 klasse 1, amber en hij dusdanig te zien is, op 20 meter afstand, op 1,5 meter boven wegdek, vanaf elke hoek die deze cirkel om het voertuig bestrijkt.

Er zijn wel meer instanties die uit kostenoverweging inderdaad een losse magneetpit in de auto leggen, met name bij de kleinere brandweerwagens.