GRIP 3 Ultralight vliegtuig neergestort - Hoornse Hop / IJsselmeer 14-09-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Ultralight vliegtuig neergestort - Hoornse Hop / IJsselmeer 14-09-2008  (gelezen 30608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Bericht van 15.15... Uit het NOS bericht kan je lezen dat ze ondertussen al één slachtoffer geborgen hebben...

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article3862668.ece/Vliegtuigje_stort_neer_in_Markermeer_update

Vliegtuigje stort neer in Markermeer (update)

    * Gepubliceerd op 14 september 2008, 13:38
    * Laatst bijgewerkt op 14 september 2008, 15:15

Foto Theo Annes
hoorn -

Zondagmiddag rond een uur is in het Markermeer een ultralight vliegtuigje van Vliegclub Wieringermeer neergestort. Dat gebeurde voor de kust van Hoorn. Er wordt met man en macht gezocht naar twee inzittenden.

Volgens woordvoerder Jan Regeling van de kustwacht is  de positie bepaald waar het vliegtuig is neergekomen, ,,Want daar komt olie naar boven. Op die plek wordt nu volop gedoken.''

Hij spreekt berichten tegen dat de slachtoffers ongedeerd zouden zijn gevonden.
 Verschillende reddingsteams zijn bij de operatie betrokken. De Reddingsbrigade is uitgerukt met de boten van Enkhuizen en Marken. De reddingsboot Hoorn is uitgevaren met het duikteam van de Hoornse brandweer aan boord. Ook de lokale reddingstations van Wijdenes en Warder bieden hulp.

Volgens Voorrzitter André Harte van Vliegclub Wieringermeer gaat het om een ervaren vlieger die zijn toestel zelf heeft gebouwd en een passagier. De ULV is opgestegen vanaf het vliegveldje bij Middenmeer. Over de oorzaak van de noodlanding op het water of crash, kan hij alleen speculeren. ,,Het kan motorstoring zijn, brand, een besturingsprobleem.''

Er cirkelen helikopters boven de plaats waar het vliegtuig is neergekomen en er wordt gedoken door het duikteam van de Hoornse brandweer.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
p2kflex
16:11:03 14-09-08GROUP-1B (GG: anh-inci-2) (NB;: grip 3) WTR HOORNSCHE HOP HOORN NH Verkeersongeval
0220102Ambu 10-102 (West Friesland - Wieringerwerf)  


Nu nog voor stand-by, of extra?




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Nog niet zo lang geleden heeft Reddingsbrigade Nederland o.a. daar een landelijke oefening georganiseerd.
Een scenario luchtvaartongeval kon men toen nog niet vermoeden...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/3709653/Doden-door-gecrasht-vliegtuigje-bij-Hoorn.ece

Doden door gecrasht vliegtuigje bij Hoorn

zondag 14 september 2008 | 16:37

HOORN (ANP) - Een ongeval met een sportvliegtuigje bij Hoorn heeft zondag het leven gekost aan twee personen. De kustwacht meldde omstreeks 16.30 uur dat duikers van de brandweer de lichamen van de twee inzittenden hadden aangetroffen.

Reddingsdiensten hebben het lichaam van een slachtoffer geborgen, zo meldde een woordvoerder van de gemeente Hoorn. De toedracht van het ongeval is nog onduidelijk. ,,We zijn in eerste instantie bezig met de berging van de slachtoffers en de opvang van familieleden'', aldus de zegsman.

De Hoornse Hop waar het toestel omstreeks 13.00 uur neerstortte, is een inham van het Markermeer, waaraan het Noord-Hollandse Hoorn ligt.


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
HOORN Een ultralight-sportvliegtuigje is zondag in het water gestort van de Hoornse Hop, een inham van het Markermeer, bij Hoorn. Bij het ongeluk zijn twee mannen om het leven gekomen.

Lichamen geborgen
In het wrak van het vliegtuigje hebben duikers van de brandweer de lichamen van de twee inzittenden aangetroffen. De lichamen worden momenteel geborgen en in Hoorn aan wal gebracht.

Afgebroken vleugel
Volgens ooggetuigen brak tijdens de vlucht een vleugel af, waarna het toestel direct neerstortte. De twee mannen waren vanaf vliegveld Middenmeer opgestegen.
bron: rtvnh
ANNA


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
HOORN Een ultralight-sportvliegtuigje is zondag in het water gestort van de Hoornse Hop, een inham van het Markermeer, bij Hoorn. Bij het ongeluk zijn twee mannen om het leven gekomen.

Lichamen geborgen
In het wrak van het vliegtuigje hebben duikers van de brandweer de lichamen van de twee inzittenden aangetroffen. De lichamen worden momenteel geborgen en in Hoorn aan wal gebracht.

Afgebroken vleugel
Volgens ooggetuigen brak tijdens de vlucht een vleugel af, waarna het toestel direct neerstortte. De twee mannen waren vanaf vliegveld Middenmeer opgestegen.
bron: rtvnh

Ik ben nog steeds benieuwd hoe je aan het bericht kwam dat de personen gered zouden zijn... ???


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
dit stond in een nieuwsbericht op pag 1 of 2 maar kan dit nu niet meer vinden , weggehaald?
wat ik  bedoelde met bericht om "Antwoord #22 Gepost op: Vandaag om 14:58:18" was    hoezo ongedeerd er wordt nogsteeds
prio 1 gealarmeerd
ANNA


guest4965

  • Gast
dit stond in een nieuwsbericht op pag 1 of 2 maar kan dit nu niet meer vinden , weggehaald?
wat ik  bedoelde met bericht om "Antwoord #22 Gepost op: Vandaag om 14:58:18" was    hoezo ongedeerd er wordt nogsteeds
prio 1 gealarmeerd

Er stond ook een bericht (als ik me goed kon herinneren van rtvnh) met daarin rood gedrukt dat de slachtoffers ongedeerd aan de kant zouden zijn... :-\ :-X


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Klopt, heb ik ook gelezen. Ik kan het bericht nu ook niet meer vinden. Volgens mij meldde ook iemand dat die op de scanner had gehoord dat 2 personen ergens aan boord waren genomen.

Maar maakt ook verder niet uit, het is helaas een trieste afloop. Mijn deelneming voor familie, vrienden, leden van de vliegclub, en de vele hulpverleners die ingezet zijn geweest.