Kenteken

Auteur Topic: Kenteken  (gelezen 16111 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #20 Gepost op: 9 december 2003, 21:26:23
En zitten er ook zwaailichten etc. op die 'taxi'?
Je schrikt je een breuk als er zo'n ding voor je deur stopt, terwijl je een taxi hebt gebeld... :-\

Christian


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #21 Gepost op: 9 december 2003, 23:44:33
Ja de blauwe balk zit er gewoon op. Op het moment dat ik daar einde contract had was in Heerenveen althans, de belettering Dokterswacht van de auto gehaald, het was dus een signaal gele auto met ambu striping, zonder belettering. Wel was het zo dat er volgens mij het meerdendeel zittend ziekenvervoer mee gedaan werd, dus hij stond niet voor het station oid :D


Thijs

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 15 december 2003, 19:58:49
Van de RWD krijg je ook geen antwoord. Ja deze Wat is het kenteken?
Hoezo blond


chevy freak

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 19 december 2003, 22:02:29
Bij ons rijden ze met 2 vw t4 met geel kenteken maar deze auto's zijn een onderdeel van de ambulance dienst.

Maar ik las laatst in een blad dat er bij het bedrijf medi taxi ofzo een heleboel a3 rijden met taxi platen ook hebben ze a4 avants rijden en ze hebben ook een mobiel huisartsen post en ook deze heeft volgens mij blauwe platen.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2004, 14:51:51
Van de RWD krijg je ook geen antwoord. Ja deze Wat is het kenteken?
Hoezo blond
Heb je inmiddels al wat meer antwoord gekregen? En zo ja, wat is dit eventuele antwoord dan?


Teun

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2004, 02:19:44
Huisartsenvervoerders zijn taxibedrijven volgens de taxiwetgeving (Daarom vallen ze ook onder de taxi-CAO). En dus moeten ze blauwe kentekenplaten voeren.

Niet alle huisartsvervoerders zijn taxibedrijven. De chauffeurs zijn hier allemaal in dienst van de GGD, welke tevens de eigenaar van de auto's is.

De Centrale Huisartsen Post betaald dus voor de auto's en chauffeurs, net zoals de ziekenhuizen en zorgverzekeraars betalen voor de ambulance's met chauffeur en verpleegkundige die ook voor de GGD werken. Ik zie hier dus geen grote verschillen. ???

Ik denk ook dat de GGD de nodige vergunningen heeft die het voeren van de striping, OGS en gele kentekenplaten rechtvaardigd.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2004, 10:35:59
De Centrale Huisartsen Post betaald dus voor de auto's en chauffeurs
Zoals je zelf al zegt betaald de HAP voor de chauffeur en de auto. Dus is in dit kader, volgens de taxiwetgeving, de auto een taxi.
Zodra een bedrijf betaald aan een ander bedrijf om personenvervoer te laten plaatsvinden (ookal is dit de andere bedrijf een GGD en hebben ze alle vergunningen), dan is volgens de taxiwetgeving de auto waarmee dit vervoer plaatsvindt een taxi en moet deze voorzien zijn van blauwe kentekenplaten en dient de chauffeur de beschikken over de juiste papieren.


Teun

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2004, 06:44:42
De zorgverzekeraars, ziekenhuizen en patienten betalen ook voor het ambulance vervoer.........

Wat is het verschil ???

Dan zou een ambulance toch ook een taxi zijn als het criteria het al dan niet betalen voor het vervoeren van personen zou zijn.

Er zijn overigens ook meerdere ambulance's die eigendom zijn van taxibedrijven en welke vervolgens door diverse ambulancediensten gebruikt worden. Eén voorbeeld hiervan is te zien onder de volgende link: http://www.kijlstra.nl/algemeen.htm

Een ander voorbeeld: Touringcars vervoeren ook personen tegen betaling, maar zij zijn ook geen taxi's en hebben dan ook geen blauwe platen.

Dus ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat waneer er auto's door iemand worden ingehuurd deze ook meteen taxi's zijn.
Ik denk eerder dat de blauwe platen op de wagens zitten omdat de eigenaar van de auto's deze als taxi bij de RDW heeft aangemeld (waarschijnlijk tegen een lager belastingtarief).


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2004, 11:16:34
De zorgverzekeraars, ziekenhuizen en patienten betalen ook voor het ambulance vervoer.........
Wat is het verschil ???
Je snapt het inderdaad nog steeds niet. Laat ik proberen het duidelijk te maken.
Een ambulance is voor ziekenvervoer. In dit kader valt deze onder de wet op ambulancevervoer en is het geen taxi. Dat patienten en zorgverzekeraars hiervoor betalen, doet niet terzake, immers het gaat om ziekenvervoer en niet om personenvervoer zoals bedoeld in de taxiwetgeving.
Behalve het criteria van het vervoeren van personen zijn er nog meer criteria waardoor een auto een taxi is. Om deze reden is een touringbus ook geen taxi, maar een hap-auto wel (ookal wordt hij geleverd door een ggd).
Dat een ambulance eigendom is van een taxibedrijf welke deze verhuurt aan ggd's, kan prima. Deze ambulances dienen te beschikken over normale gele platen. Immers een ambulance is geen taxi zoals blijkt uit de wet op ambulancevervoer.
Ik denk dat je niet appels met peren moet gaan vergelijken, want dat is wat je nu aan het doen bent.
Ik snap dat het verwarrend is. Maar je hebt te maken met vele verschillende wetgevingen wat maakt dat een auto een taxi of een ambulance is.
Daarnaast lappen vele bedrijven deze regels aan de laars en rijden ze met HAP-auto's met gele platen. Ik ken een voorbeeld waar de artsen niet willen dat ze met blauwe platen rijden, maar met gele platen. Dus rijdt de hap met gele platen terwijl dit eigenlijk niet mag. Sommige houden bijvoorbeeld ook geen goede rittenadministratie bij zoals dat voor taxi's verplicht is en proberen dit te omzijlen door met gele platen te rijden.
Uit de taxiwetgeving vloeit daarnaast voort dat alle chauffeurs over een werkvergunning moeten beschikken. Door het rijden met gele platen kun je dit ook trachten te omzijlen.


Thijs

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2004, 20:35:35
Helaas nog steeds geen antwoord gekregen.