Kenteken

Auteur Topic: Kenteken  (gelezen 16102 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miekusss

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2004, 06:46:05
Ambulances worden betaald vanuit de ziektenkostenverzekeraars.
HAP-auto's worden betaald door de HAPpen zelf.
Eerste is dus gele platen --> worden immers betaald via de ziektenkostenverzekeraars
tweede betaald via de HAP --> vervoer tegen betaling, dus taxi, dus blauwe platen.
Waar het om gaat is HOE er betaald wordt, allebei de keren door de patient, alleen bij een ambu via de ZKV en de tweede rechtstreeks via de HAPpen.

Staat volgens mij ook in een eerder topic hier in deze categorie vermeld hoor.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 6 januari 2004, 12:28:13
Kentekens en ambulancevervoer en dan nu de HAP hebben niets te maken door wie ritten betaald worden.
Ook wie de eigenaar is maakt niets uit voor het vertrekken van kenteken platen.

Wat Teun zegt klopt eigenlijk wel..

Een gemiddelde ambulance rijdt op normale gele kenteken platen, omdat ze niet geheel voldoen aan de voorwaarde om met grijze kentekens te mogen rijden..
Meestal geen gesloten tussenschot etc..

De meeste ambulancediensten zijn eigenlijk nog steeds particuliere vervoerders.. en worden bijna allemaal gezien als een taxi. Om met blauwe kentekens te mogen rijden. De doelstelling is om de illegale taxi bedrijven te stoppen..

Er is geen verschil in tarief voor het RDW tussen een gele en blauwe plaat..
Dus maakt het niet uit voor deze groepen..

Hulpverleningsvoertuigen in particulier bezit betalen het gewone tarief..  Alleen voor politie en brandweervoertuigen van gemeentelijke en regionale brandweren betalen een gereduceerd tarief..

Wanneer een HAP voertuig wordt beheerd door een taxi bedrijf mag er een blauwe plaat op. en soms moet dat en voorkom je gezeik...
Voor een ambulance maakt het geen flikker uit en mag dus allebei.

In de wet en bij het RDW worden er voor hulpverleningsvoertuigen geen onderscheid gemaakt ten aanzien van kenteken platen..

De meeste ambulance voldoen niet aan de voorwaarden voor een "grijs kenteken" en betalen gewoon de volledige pot...
Verder is er Voor voertuigen die al voor 1 juli 2000 in gebruik zijn als taxi geldt een overgangsregeling.

Hoewel ambulance geen speciale kentekenplaten hebben. moeten ze apart gekeurd worden door het RDW/IKS. Bron www.rdw.nl

Verder heeft een HAP of Ambulance registreren als TAXI niet voordelen voor de RDW, maar wel fiscale voordelen. zie www.taxiwet.nl.

Dus mogelijk dat de meeste amublance toch onder die regeling willen vallen. Maar dat is een individuele beslissing van de ambulancevervoerder..

Deze regelgeving is best wel complex. Volgens mij is tijd om een aparte regelgeving ook over kenteken voering voor hulpverleningsdiensten, waarmee je ook het OGS verhaal in een keer regelt....
Het is nu een brij aan regelgeving, daar word je echt moe van...


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #32 Gepost op: 6 januari 2004, 12:44:33
Misschien een rare vraag, maar een ambulance kan toch zo wie zo niet voldoen om in aanmerking tekomen voor een grijs kenteken?
Bij een grijs kenteken kunnen er maar twee personen vervoerd worden, de chauffeur en bijrijder, achter in mag alleen maar " lading" (geen personen)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 6 januari 2004, 15:22:17
SEH Zustertje,

Dat klopt... helemaal. Maar het fenomeen grijs kenteken was bedoeld om zakelijk gebruik af te dwingen..

Een goed gekeurde ambu kan wat mij betreft niet echt voor prive worden gebruikt... Maar zoals ik al zei, Ambulances vallen in de normale regelgeving eigenlijk over al buiten, maar moeten wel overal aan voldoen... :(


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2004, 14:15:50
Okido

begrepen, bedankt


peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #35 Gepost op: 18 februari 2004, 23:51:30
Beste mensen

Het rijden met blauwe taxiplaten is verplicht als:

het een particulier bedrijf is wat een auto inclusief chauffeur verhuurt aan een natuurlijk persoon of een
bedrijf en daar voor betaald wordt.
Je moet het dus zien als de hapchauffeur is een taxichauffeur en de arts is de klant.
Het is zelfs zo dat, volgens de letter van de wet, als je een vriend even naar het station of zo brengt met je eigen auto en hij betaalt jouw bezine geld ( bijv. 5,-) je volgens de wet bezig bent met vervoer tegen betaling en dus taxivervoer.
In het geval dat de hap auto is uitgerust met blauwe platen dient de chauffeur in het bezit te zijn van een chauffeurspas en werkboekje zoals bekent in de taxiwereld. Als straks het chauffeursdiploma taxi ( CCV-T ) landelijk verplicht wordt zullen ze ook deze in bezit moeten hebben.

Wat betreft de opmerking over touringcars deze vallen onder een compleet andere regeling ivm het aantal personen dat vervoert mag worden geloof ik.
 
groeten Peter S.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2004, 09:30:51
Toevallig zag ik dat de Goese HAP-wagen, die eerst gele kentekenplaten had, nu ook met blauwe platen rondrijdt.

Gr
Erik


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2004, 12:45:29
Ja de blauwe balk zit er gewoon op. Op het moment dat ik daar einde contract had was in Heerenveen althans, de belettering Dokterswacht van de auto gehaald, het was dus een signaal gele auto met ambu striping, zonder belettering. Wel was het zo dat er volgens mij het meerdendeel zittend ziekenvervoer mee gedaan werd, dus hij stond niet voor het station oid :D

Mij valt ook op dat sommige HAP-wagens uitgevoerd zijn met een geelkleurige lichtbalk en andere weer met een blauwe.

Daarbij is ook het onderscheidt te zien:

Gele lichtbalk = blauwe kentekenplaten
Blauwe lichtbalk = gele kentekenplaten.

Heeft dit met de chauffeur van de HAP-auto te maken?
Ik weet namelijk dat men in Roermond gebruikt maak van een ambulancechauffeur (blauwe balk red.) en in Venlo van een taxichauffeur (gele balk red.)

En mag men dan ook desgewenst gebruik maken van sirene en zwaailichten en zich dus een voorrangs-voertuig "noemen." ??

Heb mij er nog nooit in verdiept. Maar zou het wel graag te weten komen en voordat ik zelf de boeken induik, wil ik jullie de vraag eerst voorleggen  ???


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #38 Gepost op: 27 februari 2004, 15:53:20
Alhier: blauwe balk + blauwe kentekenplaat.
Jouw verhaal gaat dus niet altijd op.
Chauffeur: ingehuurd via Medi-Expresse.

Gr
Erik


Sybe

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 6 april 2004, 20:23:05
Misschien heb je hier wat aan,
De blauwe platen heeft daadwerkelijk te maken met het Taxi vervoer(?), we zijn VIP vervoerders, de gereden kilometers worden betaald door de HAP. Ook Medi Expresse voert nu in zijn totaliteit blauwe platen (Chopsticks), en ja wij vallen helaas nog steeds onde de taxi cao,  het is een totaal nieuwe bedrijfstak en je moet het ergens onder brengen.
In een eerdere opmerking van Chopsticks vermelde hij/zij dat wij alleen maar a naar b rijden, dus niet, althans niet bij Medi Expresse regio Arnhem hier gaan wij bij 75% van de visite's mee naar binnen. Wij zijn hier uitstekend voor opgeleid (IMECS) en hebben om te beginnen minimaal EHBO met reanimatie dan wel een SIGMA opleiding, daarnaast hebben wij ook getekend voor beroepsgeheim.
Ik ben zeer benieuwd waar Chopsticks vandaan komt en waar hij nu werkt, dus indien je dit leest laat het maar horen.
Commentaar geven oke, maar dan wel onderbouwd.
Ik ben zelf werkzaam bij Medi Expresse en heb het er prima naar mijn zin.