Kenteken

Auteur Topic: Kenteken  (gelezen 16036 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bie

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 7 april 2004, 15:07:03
hoi,
wij rijden met blauwe platen en een blauwe balk.
ik sta gewoon als taxichauffeur te boek.
en als we een spoedrit hebben(a1) zijn we een hulpverleningsvoertuig goedgekeurd door biza.
dit is bij meditaxi bv.
groet bie


bie

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 8 april 2004, 15:25:16
hoi,
ik ben geen ambulancechauffeur,alleen hebben
de medewerkers van meditaxi wel een rijopleiding
gedaan bij de vvcr.zowel praktijk als theorie.en op dat
certificaat staat :basisrijopleiding huisartsenchauffeur.
en dit jaar komt daar weer een vervolg op.
en in principe moet je hier aan hebben deelgenomen
voordat je een a1 mag rijden.
dit is wat ze mij hebben wijsgemaakt?
groet bie.


a

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 11 december 2004, 00:17:06
De blauwe platen worden op de auto gezet wanneer deze:

Is goedgekeurd voor taxivervoer(vervoer van a naar b tegen een vergoeding)
na deze toelatingskeuring kan men met bijhorende papieren blauwe platen aanvragen.
Alsmede een taxi is een taxi wanneer er een vergunningsbewijs voor taxivervoer achter de ruit bevindt, zichtbaar geplaatst, als dat is mag je met gele platen rijden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #43 Gepost op: 11 december 2004, 17:33:02
Als een van de voorwaarden is dat de vervoerder een particulier bedrijf is, dan mogen wagens van de GGD volgens mij met geel rijden omdat de GGD een (semi) overheidsinstelling is en dus geen particulier bedrijf.
Particuliere ambulancediensten moeten dus wel met blauwe platen gaan rijden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 13 december 2004, 19:04:12
Ik heb het idee dat dit onderwerp al eens eerder besproken is.. en toen heb ik het volgende al eens duidelijk gemaakt.

Het zijn 3 verschillende regelgevingen die door elkaar worden gehaald en eigenlijk geen relatie met elkaar hebben alleen samenkomen bij een bepaald aantal voertuigen..

1. Blauwe of gele kenteken : Voldoet de voertuig en organisatie aan de taxi regelgeving, dan mag een blauwe kenteken gevoerd worden. Dit scheelt enorm in diverse kosten posten, zeker als je meerdere voertuigen hebt.
Een ambulance heeft geen eigen kentekenregeling of voordeel regeling, alleen diverse keurings eisen voor de APK.
het kenteken of de aanvullende eisen die bij een voertuig horen hebben dus niets te maken met de blauwe lampen die er al dan niet opzitten

2. Een GGD voldoet in principe niet aan de taxi-regelgeving. Maar vele andere ambulancediensten (RAV) kunnen relatief eenvoudig aan deze regelgeving voldoen. En als ze geen geld als water hebben zullen ze dat al gauw doen. waarbij de opleiding van ambulancechauffeur vrijstellingen oplevert ten aanzien van de taxi chauffeurs opleidingen.

3. Blauwe Zwaailichten heeft niets te maken met de kenteken, maar of aan de organisatie, direct of indirect toestemming is verleent om blauwe zwaailampen te gebruiken. (in geval van HAP of Ambulance diensten, word de toestemming verleent door de CPA.)

Voor het rijden met blauwe lampen is een opleiding (nog) niet verplicht. Het word zwaar aanbevolen en de verplichting zit er wel aan te komen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2004, 23:50:03
Jou betoog Peter houdt in dat het geregeld kan worden, maar dan wel met alles er op en er aan.

Mijn betoog houdt in, dat de GGD een HAP auto kan laten rijden zonder dat daar een taxi vergunning voor nodig is.

Wezelijk detail is verder dat de GGD een zeer select gezelschap onder zeer selecte omstandigheden wil vervoeren. Deze kieskeurigheid is bij de taxi's niet te bespeuren....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 15 december 2004, 18:19:00
Ook particuliere HAP's of Ambulancediensten mogen met een geel kenteken rijden.

het is financieel niet voordeliger.. maar ja..

een GGD voldoet niet aan de taxiregelgeving en mag niet met een voordeliger blauwe kenteken rijden..

Een huisartsengroep die zelfstandig voertuigen aanschaft mag ook niet met een voordelig blauw kenteken rijden..

Wat ik zeg is dat de kleur van kenteken plaat alleen relevant is voor taxibedrijven, die in dit geval HAP diensten of zelfs ambulancediensten rijden. Het is niets anders dan een voordeliger regeling..

Het kenteken plaat zegt dus niets over blauwe lampen, niets, wel iets over de minimale opleidingseisen van een chauffeur..  Een GGD kan ook een taxibedrijf inhuren voor het uitvoeren van HAP diensten, zelfs kunnen ze
zelf daarvoor een chauffeur leveren..

Wat je aan de kleur van de kenteken plaat kan zien, is dus hoe een HAP of een RAV is georganiseerd, dus of ze hun voertuigen beheer uitbesteed hebben of niet..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 17 december 2004, 22:03:30
laten we wel op een goede manier met elkaar in discussie gaan,en elkaar hier niet afbranden.Dan blijft de sfeer hier goed ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 18 december 2004, 17:41:13
De kleur geel of blauw van een kenteken zegt totaal niets over voordeliger of goedkoper rijden. Hoe kom je daar trouwens bij? Het is wel zo dat de HAP's uit kostenoverweging een taxibedrijf inschakelen in plaats van een eigen voertuig met chauffeur. Maar het kenteken op zich staat daar los van.

De kleur blauw is slechts een verplichting voor voertuigen met een taxivergunning. Aangezien een aantal  posten gebruik maakt van een taxibedrijf zijn zijn die betreffende voertuigen verplicht om die blauwe platen te voeren. Het heeft absoluut niets te maken met een kostenplaatje  wat betreft voordelig rijden.

Een blauwe plaat zegt ook niets over een chauffeur.... behalve dat het gewoon een taxichauffeur is. Het zegt ook niets over zijn bevoegdheden om OGS te mogen gebruiken. De blauwe platen zijn enkel en alleen ingevoerd om het zwartrijden door malafide taxibedrijven zonder vergunning tegen te gaan. Niets anders. Enkel een herkenning dus.

Misschien moet je de fiscale regeling er nog eens op nalezen... De taxibedrijven krijgen een enorme korting op de houdersschapbelasting.. Op de complete auto vloot scheelt dat veel geld..
Misschien moet je de complete regeling er maar eens op na slaan.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #49 Gepost op: 19 december 2004, 14:39:30
Ik ben vast niet de enige wiens hoofd zo langzamerhand begint te tollen.... een ding kunnen we vaststellen: we zijn in Nederland gek op heel veel regeltjes onder allemaal verschillende wetgevingen! ::)