21 jan. 2004, 21.00 uur Ned.1 Hittestuwing

Auteur Topic: 21 jan. 2004, 21.00 uur Ned.1 Hittestuwing  (gelezen 4798 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2004, 22:29:47
Hoi

Ik heb het programma niet gezien, maar het ondewerp lijkt me wel interesant. Was het een zinvolle uitzending????? Zoja, heeft iemand hem opgenomen??

Groetjes

Email


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2004, 22:34:20
ik heb het dan gezien(maar niet opgenomen),maar er werd het een en ander uitgelegt over hoe het kan dat een brandweerman toch brandwonden kan oplopen terwijl hij zich niet brand aan het vuur.

Werd dus uitgelegt dat zweet kan gaan koken in je onderkleding,en dat je daardoor brandwonden op kunt lopen.
En ze lieten een nieuw soort onderkleding zien wat geen vocht vast houdt,maar als ik het zo bekeek was het Nomex.
Was wel leuk om te zien


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2004, 22:57:20
Was op cursus dus heb het weer niet gezien..... :-\ :-\


email

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2004, 23:15:43
Is er mischien iemand die het heeft opgenomen????


Groetjes

Email


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2004, 15:56:19
In de vernieuwde kleding heeft men een goede isolatie aangebracht door middel van meerdere (stof)lagen, wel op zo'n manier dat het lichaamswarmte(en vocht) wel naar buiten kan treden.Lucht kan namelijk isoleren vocht niet.
De temperatuur binnen het pak mag namelijk niet boven de 39º C. komen.

Er werd verteld:
Bijvoorbeeld er moet ongeveer 4 minuten in een ruimte kunnen worden gewerkt van 120 º C. en 20 minuten bij een temperatuur van 60º C.
(toch lijkt mij dit een beetje aan de lage kant, maar ik weet niet hoe de normen daarvoor zijn ???).

In het programma werd een praktijktest gehouden, waarbij men bij brandinzet in een stookruimte, de een doorsnee uitrukkleding en de vernieuwde versie inzette

In het oude pak was het zweet zich gaan ophopen, in het vernieuwde pak was dit echter niet het geval.
(Met dus de kans van brandwonden)

Ook ik moet jullie teleurstellen ik heb het niet opgenomen
Brandwacht 1e klas + WVD