Ontruimingsoefening

Auteur Topic: Ontruimingsoefening  (gelezen 5831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 december 2003, 11:07:09
In januari wordt er verder gesproken!
Gaat allemaal zo traag.
Volgens mij heeft niemand er zin.
Er  gepraakt en gepraat maar niet over de oefening

wordt vervolgd


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2003, 12:51:38
Het grootste belang van ontruimingsoefeningen is het feit dat mensen minder snel in paniek raken als ze weten wat ze moeten doen als er ontruimt moet worden.

Als dit de eerste keer van een ontruimingsoefening is, dan zou ik geen handicaps inbouwen, want het ontruimen op zich is dan al complex genoeg.

Als mensen het gewoon zijn, om regelematig te oefenen, dan kun je verstorende factoren inbouwen waardoor mensen moet improviseren.

Bij ons in het bedrijf (3500 mensen) worden al een aantal jaren ontruimingsoefeningen gehouden.

Dat begon met ontruimingssignalen en verder niets en nu worden er soms rook generatoren ingezet om een gang onder rook te zetten.


robert123

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 december 2003, 21:17:35
Uitgestelde ontruiming omdat er maar gepraat wordt!
Al dat praten en mee laten praten is mooi, maar als coordinator BHV of HBHV heeft u ook een taak en verplichting. U kunt zich nooit beroepen op al dat gepraat. Gewoon 1 a 2 of 3 datums vaststellen dit voorleggen als keus, en hierna en niet meer afwijken van de door hen gekozen datum. Je zal zien dan gaan ze zeuren over de inhoud van de oefening al weten ze geen brandblusser van een prullebak te onderscheiden. Hou de eerste keer een eenvoudig ontruiming, hang posters op of vermeld het duidelijk op de dag van ontruimingsoefening, echter niet de tijd vermelden. Gaat dit goed dan zal de volgende ontruiming makkelijker te organiseren zijn. Zo wennen ze aan de ontruiming en kan je de volgende keer de oefening wat verder uitbreiden/verzwaren. En daarna kan je op een geschikt moment gewoon op de knop drukken zonder al dat gezeur, kwestie van wennen en goed organiseren.
Succes!


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2003, 20:22:17
Bij me vorige werkgever ooit het plan gehad om een rookmachiene onder een computer vloer te verstoppen. Maar dit zou een grote oefening moeten worden met brandweer,  en ambulance. Helaas niet doorgegaan omdat er een grote reorganisatie plaats vond >:(
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken