Agent verlost korps van knellend vest

Auteur Topic: Agent verlost korps van knellend vest  (gelezen 32948 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 24 september 2008, 10:14:58
De oplossing?  ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2001700/__Agent_verlost_korps_van_knellend_vest__.html

wo 24 sep 2008, 05:30
Agent verlost korps van knellend vest
door Coen Springelkamp

NEDERWEERT -  De Limburgse wijkagent Ivo Kwantes (33) heeft samen met zijn tante Annie een oplossing gevonden voor een probleem met kogelvrije vesten waar duizenden agenten dagelijks mee worstelen. De agent ontwierp een 'hoes' waarmee het vest in plaats van onder nu óver de kleding kan worden gedragen. "En tante Annie was slechts 11 euro kwijt aan naaigaren en klittenband. En het werkt. Simpel en goedkoop."

Sinds de introductie klagen politieagenten massaal over het draagcomfort van hun kogel- en steekwerende veiligheidsvest. Het is bloedheet, schuurt en zorgt voor nare huidirritatie. Hoewel de politie het probleem erkent, was er weinig aan te doen.

Wijkagent Ivo Kwantes van de politie Limburg-Noord had ook meer last dan profijt van zijn vest. "Het is een weinig flexibele plank waar je het bloedheet van krijgt", weet Kwantes uit ervaring. Hij bedacht een praktische oplossing waarbij het vest over de kleding wordt gedragen en niet eronder. "Ik heb de stof van twee oude politiejassen verknipt en mijn tante Annie gevraagd die om de witte stof van de vesten te naaien. Politielogo en -strepen erop en klaar", zegt Kwantes. Kwantes' collega's zijn laaiend enthousiast over het ontwerp. "Ik heb het vest zonder toestemming gedragen en kreeg alleen maar positieve reacties. Ook van mijn chef, de korpsleiding en publiek." Volgens Kwantes kan zijn ontwerp met een paar kleine aanpassingen zo worden ingevoerd. De hoogste politieman van de politie Limburg-Noord maakt nu reclame voor het ontwerp bij de Raad van Hoofdcommissarissen.

Politiebond NPB gaat minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken, verantwoordelijk voor politiekleding, vragen om te onderzoeken of Kwantes' ontwerp landelijk kan worden ingevoerd.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00364/kwantes_364552g.jpg




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2008, 10:26:29
In Groot Brittannië dragen agenten al sinds jaar en dag het vest over de kleding.......wat is hier dan nieuw aan? Ik zie het niet er aan af op die bovenstaande foto......zal wel aan mij liggen


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2008, 10:26:37
Tis simpelweg een copy van de vesten welke in de UK worden gedragen. Maar opzich wel beter dan onder je kleding. Als ik mijn vest uitrek dan kan je mijn shirt wat ik eronder draag uitwringen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2008, 10:53:27
Als ik mijn vest uitrek dan kan je mijn shirt wat ik eronder draag uitwringen.

Cheers ;D ;)


Volgens mij heeft de politie/BZK aanvankelijk niet over de grens heen gekeken, want zoals gezegd is dit in het Verenigd Koninkrijk al jaren in gebruik. Ook in een opvallende gele versie. Daar zie je ook vaak dat ze de porto (als je dat zo nog kan noemen) en andere zaken aan het vest kunnen hangen. (zoals een MP5 :P)





Overigens denk ik dat BZK in het kader van representativiteit gaat protesteren. Een vest over het overhemd ziet er nu eenmaal minder netjes uit dan overhemd + stropdas...

Misschien dat 'de hoge heren' het ook een agressievere uitstraling vinden hebben. Politie met zichtbare vesten koppelt men immers aan problemen, sensatie, enz.


Zou dit overigens echt zoveel in warmte schelen? Je hebt toch alsnog hetzelfde aantal kledinglangen? Alleen wordt nu ook het overhemd nat van het zweet, in plaats van alleen de onderkleding, of zie ik dat verkeerd ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2008, 11:36:41
Zou dit overigens echt zoveel in warmte schelen? Je hebt toch alsnog hetzelfde aantal kledinglangen? Alleen wordt nu ook het overhemd nat van het zweet, in plaats van alleen de onderkleding, of zie ik dat verkeerd ::)

Grote verschil is dat je dit vest op bureau uit kan trekken waardoor je lichaam weer wat lucht krijgt. Het vest wat we momenteel hebben draag je 8 uur achter elkaar. Dat gaat dus broeien. Heb je een sprintje getrekken aan het begin van je dienst ben je gelijk zeiknat. Onder je vest blijft het broeien en droog je dus niet meer op. Met dit "nieuwe" model kan je op bureau het vest uittrekken waardoor je normaal kan opdrogen.
Ik hoop dat dit model landelijk ingevoerd zal gaan worden. Al ben ik bang dat er idd zoals jij beschrijft teveel bezwaren zijn tegen de uitstraling. Politie in Nederland moet volgens de hogere heren welke achter een bureau zitten een kantoor uitstraling hebben. Alles voor de burger tevredenheid. Gezag hoeft het niet uit te stralen. Daarom is de worker ook niet ingevoerd.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2008, 12:22:56
Grmpff... >:(

Toegegeven, ik zie de Nederlandse politie ook liever niet de straat opgaan met een MP5 en dat daarnaast het kogelvrije vest ook dienst doet als tacticalvest.
Maar dat iemand het zou afkeuren omdat het agressie of sensatie opwekt....

De politie verdient in deze tijd van toenemende agressie en het niet krijgen van het respect wat zij in haar functie en werk verdient, het beste wat er te krijgen is.
Dat vervolgens een tante met naald en draad een vest in mekaar moet knutselen omdat beleidsmakers zich om reden van beeldvoorming weigeren over de grens te kijken vind ik eigenlijk een zeperd van de eerste orde.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2008, 18:14:00
Ik hoop dat dit model landelijk ingevoerd zal gaan worden. Al ben ik bang dat er idd zoals jij beschrijft teveel bezwaren zijn tegen de uitstraling. Politie in Nederland moet volgens de hogere heren welke achter een bureau zitten een kantoor uitstraling hebben. Alles voor de burger tevredenheid. Gezag hoeft het niet uit te stralen. Daarom is de worker ook niet ingevoerd.

Een te agressieve uitstraling, zal dus (wel) niet ingevoerd gaan worden. Net als de wapenstok aan de buiten kant van de dienstbroek en het dragen van de maglite aan de maglite ring.

Ik stem voor een andere broek en een ''andere'' uitstraling ... Maar goed ... We zullen eerder aan het ''Waakzaam en Dienstbaar'' logo moeten, dan aan een (betere) andere broek.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2008, 20:58:53
Misschien moeten ze nog even terug gaan naar die Tante, en vragen of ze ipv zwarte stof, witte stof wil gebruiken, en ipv een stropdas, een wit zwart strikje, dan staat het niet agressief, maar hulpverlenend...;-)

(niet te verwarren met een ober/kelner van een restaurant)

geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2008, 21:14:27
Overigens heb ik het net bij SBS6 gezien en ik vind het er echt niet uitzien  ::)
Het idee is leuk, maar de minister gaat dit niet invoeren gok ik  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2008, 21:34:55
Ik ben volgens mij één van de weinige die geen problemen heeft met het vest. Ik ga de straat niet op zonder! Ja, als het buiten bloedheet is en je zit op de fiets dan is het wel wat warm ja, maar echt storend vind ik het niet. Heb geen last van wrijving of iets dergelijks... Het vest boven de kleding zie ik absoluut niet zitten. Zoals Palmpie al zegt, dan wordt alles zeiknat in plaatst van alleen een thermo-shirt. Op het bureau kun je hem dan wel makkelijke afdoen inderdaad. Maar jah, waarom draag je dit vest dan niet over de kleding heen? Zie sommige dat collega's al doen...