Welke zaklamp gebruiken jullie?

Auteur Topic: Welke zaklamp gebruiken jullie?  (gelezen 61462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2008, 13:26:16
Die nieuwere LED lampen van dit soort merken zijn vrijwel nooit APEX gecetificeerd. Tevens is mijn ervaring dat dit soort lampen niet altijd even betrouwbaar blijven. Prima voor het meeste gebruik, maar niet echt voor bijvoorbeeld de brandweer.

Ik ben niet op de hoogte van de APEX certificering, kan wel vertellen dat het een uiterst betrouwbare lamp is die al velemalen is gevallen, en nat is geworden ( niet ondergedompeld)

Een maglite is heel goed te gebruiken als grote sleutelhanger, of bijzonder narcose middel, echter verder vind ik het veel te lomp, terwijl ook regelmatig met brandweer handschoenen werk, zijn er ook compacte waterdichte handlampen..
Die gebruiken van diverse merken..

De maglite als narcoseknuppel......even een trigger om te reageren! Ik zie die beveiligingsman op een evenement nog voor me ( toen mochten ze nog deze lampen bij zich hebben).
Begin van de avond stond hij met zijn maglight in de aanslag. Letterlijke tekst van hem "voor mij gaan ze aan de kant, met deze lichtgevende knuppel kan ik iedere relschopper aan"  Later op die avond ging hij naar een opstootje waarbij zijn maglite in no time was afgepakt en hij 3 uur later met 27 hechtingen in zijn gezicht weer naar huis mocht.
Iedereen die denkt dat een maglite een goed verdedigingswapen is heeft valse zekerheid, zo'n zaklamp is goed om een ruit in te slaan i.g.v. nood maar in een gevecht ben je het zo kwijt, en kan het tegen je worden gebruikt ( en de praktijk leert dat een 2e keer terug pakken veel moeilijker is ;)  )


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2008, 15:56:26
Ik ben niet op de hoogte van de APEX certificering, kan wel vertellen dat het een uiterst betrouwbare lamp is die al velemalen is gevallen, en nat is geworden ( niet ondergedompeld)

De maglite als narcoseknuppel......even een trigger om te reageren! Ik zie die beveiligingsman op een evenement nog voor me ( toen mochten ze nog deze lampen bij zich hebben).
Begin van de avond stond hij met zijn maglight in de aanslag. Letterlijke tekst van hem "voor mij gaan ze aan de kant, met deze lichtgevende knuppel kan ik iedere relschopper aan"  Later op die avond ging hij naar een opstootje waarbij zijn maglite in no time was afgepakt en hij 3 uur later met 27 hechtingen in zijn gezicht weer naar huis mocht.
Iedereen die denkt dat een maglite een goed verdedigingswapen is heeft valse zekerheid, zo'n zaklamp is goed om een ruit in te slaan i.g.v. nood maar in een gevecht ben je het zo kwijt, en kan het tegen je worden gebruikt ( en de praktijk leert dat een 2e keer terug pakken veel moeilijker is ;)  )

 ;D,  je hebt helemaal gelijk.. Wat ik eigenlijk wil zeggen, de maglite is niet zo effectief in handigheid versus lichtopbrengst, en duurzaamheid als men dat denkt.. ,  Daarom kies ik daarvoor toch gauw iets anders..


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #12 Gepost op: 26 september 2008, 10:44:33
Ik heb ook de twee andere topics gelezen.
ik lees daar vooral dat mensen graag bij de oude maglite blijven terwijl er ook andere lampen op de markt zjin als oplaadbare explosieveilig LED lampen (hufterproof) en andere oplaadbare lampen met LED welke meer licht produceren, maar kleiner zijn dan de Maglite Magcharger.
De vaak gehoorde redenen om niet te kiezen voor deze lamp is dat deze kleiner is dan de Maglite en je dan niet kan slaan....

Ik ben benieuwd naar jullie gebruikerservaringen.

Mijn persoonlijke voorkeuren:
Peli 2460Z1 (explosieveilig) oplaadbare LED lamp
Inova T4 oplaadbare ledlamp (175 lumen)
Olight ledlampen (zeer klein en grote lichtopbrengst tot 220 lumen!)


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #13 Gepost op: 28 september 2008, 12:25:18
;D,  je hebt helemaal gelijk.. Wat ik eigenlijk wil zeggen, de maglite is niet zo effectief in handigheid versus lichtopbrengst, en duurzaamheid als men dat denkt.. ,  Daarom kies ik daarvoor toch gauw iets anders..


Ik ben het helemaal met je eens, de maglite heeft m.i. zijn beste tijd gehad, vroeger ( voor de tactical led) was het een goede lamp, nu is het achterhaald en te duur voor ook nog eens een LED update. De nieuwe generatie LED is compacter, feller en energiezuiniger.

....... en ja zo'n maglite aan je broekriem ziet er echt niet uit.


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2008, 08:25:55
ik denk dat er een duidelijke onderscheid gemaakt moet worden tussen de lampen die persoonlijk zijn en zaklampen die gekoppeld zijn aan een taak/voertuig/functie.

Een zaklamp die gekoppeld is aan een voertuig/taak worden vaak redelijk verwaarloost. Hierbij is het wel zo handig als de houder in de voertuig ook gelijk de oplader is. Anders is hij geheid leeg als je hem nodig hebt. Dit betekend automatisch een oplaadbarelamp, vaak een iets groter model, zodat je ze nog met een flinke handschoen kan bedienen. Simpel, robuust en hufterproef zijn de meest belangrijke aspecten.

Een persoonlijke zaklamp daar zorg je veel beter voor en de gemiddelde gebruiker is wel zo slim om af en toe een nieuw setje batterijen in te stoppen (of op de lader te gooien). Daarbij is het handiger als hij lekker compact is, zodat je hem altijd bij je hebt. Aangezien hij niet standaard in een voerrtuig zit. (lampje in je kluisje op de kazerne is toch niet zo handig als je ergens op een donker dijk staat) De eisen aan een dergelijke persoonlijke lamp is erg uh... persoonlijk. Wel handig als je hem eventueel markeerd met je naam.

Als je het gevoel hebt dat iedereen opeens steeds om je lamp vraagt, dan weet je wat je kan weg geven op hun verjaardag/jublileum...


janvichte

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2009, 18:25:40
hallo,

ik heb een test gedaan tussen de FenixPD3 , UltraFire w-501B en de Led Lenser t7.
De testen zijn buitenshuis gedaan in een bosrijke omgeving.
De UltraFire is een klein beetje feller dan de Fenix maar de Led Lenser is buiten verwachting de beste lamp van de drie, zo veel licht.....
Het licht van de Fenix en UltraFire gaan volledig op in het licht van de led Lenser,
De Led Lenser met 4AAA batterijen heeft een autonomie op max stand van +60uur!!
De Fenix en de UltraFire op CR123A batterijen ongeveer 2u .omgerekend naar kostprijs per uur is de Led Lenser veel goedkoper.....  

Bij mijn test is de Led Lenser buitenshuis de beste lamp van de drie.
Fenix:6,6/10
UltraFire :6,9/10
Led Lenser: 7,8/10

mvg
jan


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2009, 18:33:17
hallo,

ik heb een test gedaan tussen de FenixPD3 , UltraFire w-501B en de Led Lenser t7.
De testen zijn buitenshuis gedaan in een bosrijke omgeving.
De UltraFire is een klein beetje feller dan de Fenix maar de Led Lenser is buiten verwachting de beste lamp van de drie, zo veel licht.....
Het licht van de Fenix en UltraFire gaan volledig op in het licht van de led Lenser,
De Led Lenser met 4AAA batterijen heeft een autonomie op max stand van +60uur!!
De Fenix en de UltraFire op CR123A batterijen ongeveer 2u .omgerekend naar kostprijs per uur is de Led Lenser veel goedkoper.....  

Bij mijn test is de Led Lenser buitenshuis de beste lamp van de drie.
Fenix:6,6/10
UltraFire :6,9/10
Led Lenser: 7,8/10

mvg
jan


Misschien dat je je eerst even voorstelt in het voorstel topic?


janvichte

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2009, 18:53:33
Hallo,

Als zaklampen" liefhebber" wilde ik mijn ervraring meegeven aan dit forum in de hoop dat iemand er iets aan heeft.
 

groeten
jan


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2009, 14:29:02
Ik gebruik de Fenix TK11 welke ik helemaal gratis van m'n baas heb ontvangen :)
Werkt helemaal super icm een oplaadbare accu. Mooie lichtbundel in 2 sterktes in te stellen.
Tevens een acculader erbij met reserve accu. De accu's gaan zeer lang mee!

Helemaal tevreden.


janvichte

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2009, 18:22:28
tcf

De Fenix TK11 is een goede lamp, en vooral een mooi cadeau!
de TK11 werkt met 2 CR123A batterijen en gaan op 100% 1,8u mee.
Ik vind in mogelijke noodsituaties de autonomie te beperkt ,meestal zijn de batterijen niet meer 100% vol ......

jan