Welke zaklamp gebruiken jullie?

Auteur Topic: Welke zaklamp gebruiken jullie?  (gelezen 61639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #50 Gepost op: 8 april 2011, 21:29:04
Bij intensief gebruik niet langer dan een uur of 3. Bij incidenteel gebruik gaat ie dagen of misschien wel weken mee.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 10 april 2011, 01:43:41
Misschien een aparte vraag, maar waar worden de witte en gele kegels voor gebruikt bij de Maglite's ?

Wat zijn jouw ervaringen met de Inova T4?

Ik ben allereerst blij dat ie me niets kost  :)

Ik vind hem redelijk groot (voor aan je koppel bijvoorbeeld) maar te klein om bijvoorbeeld tijdens een rijbewijs controle onder je arm te klemmen. De felle en minder felle lichtbundel, dat bevalt super ! Loop vaak met een maglite aan het koppel en de Inova in de hand. Gewicht is goed en de knipperfunctie doet goed zijn best om sterretjes te laten zien. Nog een voordeel is dat hij voordat hij er mee kapt begint te knipperen. Hierdoor zit je niet in eens zonder licht.
Ik heb hem nu ongeveer een jaar, twee of drie keer opgeladen. Set is compleet met autolaadsnoer, 220V laadsnoer en USA adaptor.

Nadeel (voor de politie) is dat er geen schakelaar op het ''kontje'' zit, waardoor je aangeleerde technieken met vuurwapenhantering minder/niet kunt gebruiken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #52 Gepost op: 10 april 2011, 18:41:02
Sinds de kerst van 2010 gebruik ik de ledlenser P14. Gaan gewone penlights in die ook nog eens enorm lang mee gaan. De lichtbundel is traploos te regelen met bv je duim: gewoon schuiven ipv draaien.

Tot ik de P14 kocht, had ik de Maglite 4D in gebruik, maar de batterijen waren gevoelsmatig niet aan te slepen. (geen magcharger :() En laten die D cellen ook nog eens aan de prijzige kant zijn :P

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de Ledlenser moet ik zeggen, veel licht wat ook nog eens goed te focussen is.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #53 Gepost op: 10 april 2011, 21:22:18
Misschien een aparte vraag, maar waar worden de witte en gele kegels voor gebruikt bij de Maglite's ?
Ik dacht in de luchtvaart (marshalling), maar hoe en wat precies weet ik niet. In Nederland wordt alleen rood in het verkeer gebruikt; wit, geel, blauw en hi-vis zijn vaak ook leverbaar maar worden bij mijn weten alleen in het buitenland op de weg gebruikt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #54 Gepost op: 10 april 2011, 22:15:06
In onze noodhulpvoertuigen liggen zowel rode als gele kegels voor op de Maglite. De gele liggen in de achterbak, de rode in de voorportieren omdat je die bij de hand wilt hebben.

Een rode lamp betekent stoppen, vandaar dat er ook gele cones zijn voor al het andere dan stoptekens geven. In de praktijk worden ze echter weinig gebruikt omdat de rode naast de lamp zelf liggen en dus makkelijker te grijpen zijn.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 11 april 2011, 19:32:54
Ik vind hem redelijk groot (voor aan je koppel bijvoorbeeld) maar te klein om bijvoorbeeld tijdens een rijbewijs controle onder je arm te klemmen. De felle en minder felle lichtbundel, dat bevalt super ! Loop vaak met een maglite aan het koppel en de Inova in de hand. Gewicht is goed en de knipperfunctie doet goed zijn best om sterretjes te laten zien. Nog een voordeel is dat hij voordat hij er mee kapt begint te knipperen. Hierdoor zit je niet in eens zonder licht.
Ik heb hem nu ongeveer een jaar, twee of drie keer opgeladen. Set is compleet met autolaadsnoer, 220V laadsnoer en USA adaptor.

Nadeel (voor de politie) is dat er geen schakelaar op het ''kontje'' zit, waardoor je aangeleerde technieken met vuurwapenhantering minder/niet kunt gebruiken.

Tnx! De 'politiebeperkingen' die je noemt zal ik geen last van hebben.

Het zou in mijn geval gewoon voor particulier gebruik zijn. Eigenlijk ter vervanging van de Mag 4D. Dat is een prachtig ding, maar:
behoorlijk groot
verouderd (lees: weinig lichtopbrengst)
alles behalve zuinig, zoals Dokterswacht ook al aangeeft.

Is die Inova een waardige vervanger vind je? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #56 Gepost op: 12 april 2011, 00:07:14
Is die Inova een waardige vervanger vind je? :)

Ik gebruik ze veel naast elkaar maar dat komt meer door de voordelen van de MagLite  >:D 0098.

Qua lichtopbrengst wint de Inova het ruim. Nadeel is dat je de lichtbundel niet kan verstellen, maar doordat je hem fel / minder fel kunt schakelen is dat eigenlijk ook niet nodig ....

Ik hoor bij collega's nog wel eens dat ze stuk gaan, echter heb ik hier zelf nog geen ervaringen mee gehad (heb de vorige generatie die alleen maar aan/uit kon) ook twee jaar gehad.

http://www.youtube.com/watch?v=eBhkYfY0vGU
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #57 Gepost op: 12 april 2011, 11:47:55
De Ledlenser kun je gemakkelijk verstellen, heeft 3 standen: 130%, 100% en een bespaarstand van 15%. In die stand gaan de penlights heel erg lang mee(meer dan 100 uren volgens de specs).

De lichtopbrengst is ruim 200 lumen en de straal is ruim 275meter.
Voordeel van penlights is dat je die overal goedkoop kunt krijgen mocht je onverhoopt met een setje lege batterijen komen te zitten.

Verdere productinfo op de site van de producent: http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Pserie/p14.php?id=p14


Ten opzichte van de Mag 4D vind ik het een hele vooruitgang, zowel wat licht betreft, als levensduur batterijen en formaat. Er zit een keurige nylon hoes bij welke ik aan mijn fototas heb hangen, maar ook prima aan een koppel kan.

Een aanrader ;)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #58 Gepost op: 20 april 2011, 00:53:36
Dit is een heel fijn lampje voor heel weinig geld:

http://www.dealextreme.com/p/sipik-sk68-cree-q3-wc-120-lumen-convex-lens-led-flashlight-black-1-aa-1-14500-39585

Perfect licht, echt superfel, meer licht dan een Magcharger, en lekker handzaam, werkt op 1 AA.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #59 Gepost op: 20 april 2011, 22:48:53
Sinds vandaag de Maglite 4D led:)