Vliegtuigbrandbestrijding

Auteur Topic: Vliegtuigbrandbestrijding  (gelezen 12880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

  • Gast
Gepost op: 10 december 2003, 11:01:51
Hoi

Omdat wij onder de aanvliegroute van airport niederrein zitten wil ik ons korps wat gaan vertellen over vliegtuigbrandbestrijding in het algemeen. Is er iemand die daar wat materiaal voor heeft??
Mischien een powerpointje of zo???
Alvast bedankt.

Groetjes

Email




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2003, 11:19:14
Hi Email,
Je kunt eens een mailtje sturen naar volgend adres....die persoon: Kenny, werkt op Woensdrecht en heeft net een presentatie gegeven op Instructeurscursus..... ;)
kenmiranda@zeelandnet.nl

Zeg maar dat je het adres van medecursist Ronald gekregen hebt.... ;D


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2003, 14:48:46
Hoi

Omdat wij onder de aanvliegroute van airport niederrein zitten wil ik ons korps wat gaan vertellen over vliegtuigbrandbestrijding in het algemeen. Is er iemand die daar wat materiaal voor heeft??
Mischien een powerpointje of zo???
Alvast bedankt.

Groetjes

Email

Ik zal ff voor kijken of ik wat heb ligge :)


email

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2003, 15:56:47
Graag  :)


Shadow

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2003, 18:37:36
Dit onderwerp ligt me zeer nauw aan het hart daar ik zelf prive-piloot en zweefvlieger ben. Opgelet; ben geen brandweerman maar ik denk dat ik toch een paar tips kan geven.

Ik heb een keer een cursus mogen inkijken betreffende brandbestrijding i.v.m. vliegtuigen; het viel mij op dat er bijna uitsluitend gesproken wordt over grote passagierstoestellen. Mijn ervaring (bijna 15 jaar rondhangen op vliegvelden) zegt mij dat de kans op een ongeluk en dus interventie veel groter is bij kleine vliegtuigen.

Heb zelf meerdere malen hulp verleend bij vliegtuigongevallen op vliegvelden of in de buurt daarvan. Blijkbaar weten de meeste brandweerlieden niet hoe ze iemand moeten bevrijden uit een wrak zonder dit totaal in elkaar te laten vallen (met het slachtoffer er nog in) of ze knippen recht door brandstofleidingen.

Raad jullie aan om een afspraak te maken met een onderhoudsatelier voor kleine vliegtuigen en zweefvliegtuigen waar men jullie een schat aan informatie kan verschaffen.

Indien jullie niet verder komen laat me iets weten; kan ik misschien iets regelen.

Ciao,
Peter


email

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2003, 09:31:08
Hoi

Ik ben zelf brandweerman & ultra light vlieger. Ik ben het met jou eens vlak bij een (sport)vliegveld kun je te maken krijgen met ongevallen met kleine vliegtuigen. Alleen is de inzet vaak niet echt gecompliceerd. Het bereiken van de plaats ongeval is vaak een probleem, maar de hulpverlening op zich is vaak niet zo moeilijk. De kans op brand bv is heel klein.
Als wij een vliegtuigongeval te verwerken krijgen, is het waarschijnlijk wat gecompliceerder. Ze zijn dan van een grotere hoogte naar beneden gekomen.
Als ik in de lucht naar de vliegbewegingen kijk dan hebben we tegenwoordig heel veel passagiers  vliegtuigen die laag overkomen. Daar hebben wij nog weinig instruktie cq theorie over gehad. Er komen ook frequent F16 over vanaf volkel, maar daar zijn we een beetje op voorbereid. Daar hebben we wat over gehoord, en wat van gezien. Ons probleem kan zijn als er een passagiers toestel in problemen komt.
Groetjes
Email


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2003, 13:12:12
Volgens mij is (of was er in elk geval) een aparte cursus en dus ook opleidingsboek voor vliegtuigbrandbestrijding.
Volgens mij is dit op brandwacht eerste klasse niveau en gewoon te verkrijgen bij de uitgever.

Sportvliegtuigjes open knippen lijkt heel erg op auto's knippen. Je hebt te maken met plaatmateriaal (lichtmetaal) en met spanten. Grote vliegtuigen zal niet veel anders zijn, alleen meer materiaal. :)

Als parachutist heb ik de laatste 17 jaar ook veel rondgehangen op vliegvelden, maar gelukkig geen problemen met neer gestorte vliegtuigjes meegemaakt.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2003, 13:16:57
Nou ik heb gezocht en gevonden, heb het je al toegestuurd, zelfs twee keer maar dat had een oorzaak. ::)
Nogmaals succes ermee
Groetjes jaap Beverwijk


Shadow

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2003, 09:47:24
vuurvlieg,

Het materiaal is niet het probleem; wel sommige bijzonderheden. Twee voorbeelden.

Bij de landing slaat een Cessna 152 ondersteboven met als resultaat dat de cabin een beetje indeukt en de deuren niet meer opengaan. De brandweer die zeer snel ter plaatse was wou gewoon gaan knippen; gelukkig hebben we met veel moeite hun kunnen stoppen. Ze hadden gewoon de brandstofleidingen doorgeknipt  om dat ze niet wisten dat ze op deze plek liepen. Oeps !

In de Franse Alpen op een zweefvliegveld haalt een zweefvlieger het vliegveld niet en belandt in een soort akker vol met rotsen na eerst een aantal bomen te zijn tegengekomen. Wederom het probleem dat de (leerling-)piloot vastzat met zijn benen. De brandweer heeft door de verkeerde volgorde van het doorknippen van de spanten de piloot bijna verpletterd. Door de aanwezigheid van een aantal ervaren piloten die zagen wat er gebeurde kan nog net op tijd en met vereende mankracht de vleugel tegengehouden worden die anders alles had weggedrukt.  :o

Er gebeuren ieder jaar in Nederland wel 1 of meerdere ongevallen met "sportvliegtuigen" en wat betreft het skydiven; herinner je het ongeval met de Pilatus in Namen (Belgie) nog van een paar jaar geleden.

Als ik 1 zaak geleerd heb in de luchtvaart is het nooit zeggen dat overkomt me niet. Je hebt tot nu toe alleen nog maar het geluk gehad dat het jouw nog niet is overkomen.

Ciao,
Peter


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2003, 08:44:49
Er gebeuren ieder jaar in Nederland wel 1 of meerdere ongevallen met "sportvliegtuigen" en wat betreft het skydiven; herinner je het ongeval met de Pilatus in Namen (Belgie) nog van een paar jaar geleden.

Volgens mij bedoel je de PH-MEN (pilatus porter, ex Texel, en helaas ook ex FLEVO) waar ik zoveel sprongen uit heb kunnen maken. :(

Laten we het dan maar niet hebben over de Pink Skyvan die op Hoogeveen voor wat problemen zorgde.

Ik denk dat de voorbeelden die jij gaf, inderdaad aangeven dat ongevallen met vliegtuigen een specialisatie vereisen.
Denken, denken denken en dan pas doen.

Voor wat betreft ongelukken met vleigtuigen heb ik inderdaad tot nu toe altijd geluk gehad.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven