Aan de KNRM gelieerde Reddingsbrigades

Auteur Topic: Aan de KNRM gelieerde Reddingsbrigades  (gelezen 13395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 30 september 2008, 12:44:03
Tot nu toe:

Andijk
Wijdenes
Warder
Dordrecht


De RB Blaricum wordt nu ook gelieerde van de KNRM. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?

Het kan een hoop voordelen hebben, maar ook nadelen zoals in de commandostructuur zou je klem kunnen komen te zitten, RB Blaricum was al onderdeel van de brandweer. Niet altijd komen doelstelling en werkwijze geheel overeen van de beide partners.

http://www.reddingsbrigadeblaricum.nl/shownews.php?id=205

Nu Naarden en Almere nog...

Henk




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2008, 18:43:18
Ik vind dat een positieve ontwikkeling.

De kustwacht kan zich nu steeds meer richten op een organisatie (KNRM) dan de KNRM èn diverse autonome reddingsbrigades.
Operationeel maakt dat denk ik weinig uit (ze melden allemaal in met 'reddingboot' ;))

Bestuurlijk gezien krijgt de kustwacht nu steeds meer stations, op wie zij d.m.v. het convenant met de KNRM doorzettingsmacht heeft.


Voor de partners (en dus de samenwerking) is het denk ik ook een verbetering. In het IJsselmeergebied heb je (grofweg) twee organisaties waartussen weinig onderscheid is qua werkzaamheden; de KNRM en de reddingsbrigades. Die worden in de media, maar ook in de praktijk, nogal eens door elkaar gehaald.

Aan de kust is dat onderscheid er wel. Reddingsbrigades het strand + een x aantal meter de zee op. Daarbuiten de KNRM (een zekere overlap houd je altijd wel). En natuurlijk de relatief kleine (lokale) bewakingsgebieden die de reddingsbrigade voor haar rekening neemt.


Het lijkt mij dan ook beter als er in het IJsselmeergebied één reddingsorganisatie actief is. Dit schept meer duidelijkheid, wat de samenwerking bevorderd :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2008, 22:35:18
Aan de kust is dat onderscheid er wel. Reddingsbrigades het strand + een x aantal meter de zee op. Daarbuiten de KNRM (een zekere overlap houd je altijd wel). En natuurlijk de relatief kleine (lokale) bewakingsgebieden die de reddingsbrigade voor haar rekening neemt.

Volgens mij wordt het belangrijkste verschil vergeten: de bewakende rb's opereren preventief, waar de KNRM represief opereert. Dit is toch wel een basis verschil in taken. Ik vraag me bv af of RB/KNRM station blaricum ook nog de bewaking van de recreatie stranden blijft doen, dat is namemelijk iets dat niet in het takenpakket van de KNRM thuishoort.

Wat betreft de bewakingsgebieden is de vraag wat klein/groot is. De gebieden van de KNRM stations aan de noord en zuid hollandse kust zijn in basis net zo groot als die van de in dezelfde plaatsen opererende reddingsbrigades. Ze beginnen alleen verder op zee en lopen daardoor ook verder door. dus daar zit niet echt een verschil.

Voor reddingsbrigades aan bv het ijsselmeer zonder bewakingsgebied zie ik inderdaad alleen maar voordelen met een overstap naar de KNRM (alleen nadenken wat je bv met je jeugdopleidinge in het zwembad doet  ;)
 8)
[img]/img]


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2008, 00:38:14
Het gelieërde houd volgens mij wel in, dat brigade's hun eigen identiteit behouden toch?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2008, 14:50:03
Zoals ik het van Dordrecht ken blijft het een 'gewone' reddingsbrigade met opleidingen in zwemmend redden, bewakingen (preventief) en de rampentaak. Daar komt de repressieve rol bij, die onder de vlag van de KNRM wordt uitgevoerd. De reddingsbrigade kan dan gebruik maken van de kennis en ervaring van de KNRM op het gebied van vaaropleidingen, oefening en training en vooral niet te vergeten: de naamsbekendheid voor fondsenwerving! In Dordrecht gebeurt de inzet trouwens volgens mij niet via Kustwacht, maar via GMK?

Wel een interessante ontwikkeling trouwens: naast de traditionele reddingsbrigadepijlers als zwemmend redden, preventieve bewakingen en de rampeninzet zijn er steeds meer brigades met een repressieve rol: oproepbaar om in noodgevallen uit te rukken voor een waterongeval. Wat me hierbij opvalt is dat er eigenlijk 2 groepen aan het ontstaan zijn: de reddingsbrigades die dit onder de vlag van de KNRM doen en de reddingsbrigades die dit onder de vlag van de Brandweer doen!

Voor allebei is wat te zeggen en het ligt erg aan de lokale omstandigheden: in de gebieden rond de grote rivieren heeft het bijvoorbeeld denk ik geen zin om KNRM gelieerde te worden, terwijl er zeker wel een belangrijke repressieve rol kan zijn voor de reddingsbrigades daar (zie Den Bosch, Culemborg). Aansluiting bij de Veiligheidsregio via de Brandweer is dan denk ik de beste manier.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2008, 15:52:31
Wel een interessante ontwikkeling trouwens: naast de traditionele reddingsbrigadepijlers als zwemmend redden, preventieve bewakingen en de rampeninzet zijn er steeds meer brigades met een repressieve rol: oproepbaar om in noodgevallen uit te rukken voor een waterongeval. Wat me hierbij opvalt is dat er eigenlijk 2 groepen aan het ontstaan zijn: de reddingsbrigades die dit onder de vlag van de KNRM doen en de reddingsbrigades die dit onder de vlag van de Brandweer doen!
en groep drie die dit onder eigen vlag doet of onder de vlag van de CPA/Ambulancedienst. In kennemerland en nhn zijn de meete via de ambulancedienst verbonden met de GMK. Men rukt onder eigen vlag uit, maar heeft wel werkafspraken met de RAV (regionale ambulance voorziening). Ongeveer de helft van onze alarmeringen komen uit de ambu hoek ivm transport op het strand. De overige allarmeringen uit de brandweer/kustwacht/politie hoek: denk aan watersporter in de problemen, vermissing in het water etc etc
[img]/img]


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:32:26
In Dordrecht gebeurt de inzet trouwens volgens mij niet via Kustwacht, maar via GMK?

Hangt er volgens mij vanaf waar de melding binnenkomt, kan via KWC of via GMC zijn. Ook waar het incident plaatsvindt; resp. SAR-water (Hollandsch Diep/Haringvliet) of anders (rivieren, Biesbosch etc).

Wat die groepen betreft; het beleid van Reddingsbrigade Nederland / Min BZK (project RVR) is erop gericht dat de reddingsbrigade een zelfstandige vierde hulpverleningskolom wordt/blijft!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2008, 19:49:56
en groep drie die dit onder eigen vlag doet of onder de vlag van de CPA/Ambulancedienst. In kennemerland en nhn zijn de meete via de ambulancedienst verbonden met de GMK. Men rukt onder eigen vlag uit, maar heeft wel werkafspraken met de RAV (regionale ambulance voorziening). Ongeveer de helft van onze alarmeringen komen uit de ambu hoek ivm transport op het strand. De overige allarmeringen uit de brandweer/kustwacht/politie hoek: denk aan watersporter in de problemen, vermissing in het water etc etc



Of onder de Brandweer, waarbij de communicatie over de RAC loopt(C2000, ook voor onderling verkeer). Zoals bij ons (binnenbrigade, Zuid-Holland, Haaglanden). Wel onder eigen en soms onder de Brandweer vlag (rampeneenheid rijdt in brandweerbus, voor kenners de PM 785).


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2008, 00:06:05
Meer samenwerking is sowieso goed.

En ik ben het geheel met Ernst eens dat prevenitie heel belangrijk is en ons onderscheidt van de brandweer en de reddingsmaatschappij. Wat dagelijkse taakuitvoering aangaat lijken we veel meer op de politie dan op de brandweer, ambulance of reddingsmaatschappij.
 
Ik ben dan ook wel een beetje bang dat onze preventieve taak wat minder aandacht krijgt dan gewenst, en de focus heel erg komt te liggen op uitrukken.

Wat ik echter mis bij alle ontwikkelingen is communicatie over wat er allemaal loopt.

Weet iemand waar ik uitleg kan vinden over de gelieerde constructie brigade/maatschappij?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2008, 00:17:25
Ik wil geen spel breker zijn maar de brandweer heeft hele professionele preventie afdelingen die preventie als core werkzaamheid hebben.... ;)