Aan de KNRM gelieerde Reddingsbrigades

Auteur Topic: Aan de KNRM gelieerde Reddingsbrigades  (gelezen 13567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2008, 07:00:16
Ik wil geen spel breker zijn maar de brandweer heeft hele professionele preventie afdelingen die preventie als core werkzaamheid hebben.... ;)

Met preventie wordt het voorkomen van verdrinking (samen met bestrijding het hoofddoel van de reddingsbrigade) bedoeld. Dat gebeurt in de eerste plaats door het verzorgen van zwemlessen aan jong en oud (zowel elementair als reddingstechnieken).
Ook wordt hier volgens mij de toezicht-taak bedoeld die veel brigades bij recreatiewateren, stranden, maar bijvoorbeeld ook evenementen, verzorgen. Maar of je dat echt preventie kan noemen? (Is een off-topic discussie).

Juist deze scheiding zie je volgens mij ook in Dordrecht; onder KNRM-vlag wordt de repressieve taak uitgevoerd, terwijl de reddingsbrigade nog steeds voor zo'n 700 leden uit Dordrecht en omgeving zwemtraining verzorgt.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2008, 21:48:08
Natuurlijk weet ik wat de brandweer doet en dat doet ze goed.
Veel daarvan zie ik meer als proactieve preventie, de brandweer heeft die begrippen nogal eng gedefinieerd. En veel is uiteindelijk handhaving.

En onze preventieve taak is inderdaad ook het zwembad, zorgen dat iedereen zelfredzaam is in ons waterrijke landje en weet wat te doen als je zelf of een ander in de problemen raakt.

Er wordt wel door de brandweer op scholen preventief uitleg gegeven aan de kinderen over brand en wat te doen. Maar dat is nog niet algemeen gangbaar.

Maar echt preventie is in mijn ogen de brandweer die met 2 man aan het einde van het jaar jeugd aanspreekt op het gebruik van vuurwerk.

En wat ons (en onze gemeente) betreft is toezicht een onderdeel van onze preventieve taak op het strand. Ook preventief is: het gevraagd en ook ongevraagd geven van adviezen, het hijsen van de gele vlag en indien nodig bij een gevaarlijk mui borden plaatsen, of afzetten en ter plekke rond de kritieke getijmomenten strandwachten plaatsen.
En door de preventieve acties zijn we vaak zeer snel ter plekke als daadwerkelijk hulp moet worden verleend of een redding verricht.

Beetje off topic, maar wel heel relevant gezien de lopende ontwikkelingen. Voor een uitwerking van de veiligheidketen voor reddingsbrigades kan de verhouding VBR/gemeente inspiratie opleveren: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/documenten/Verhouding%20gemeente%20VBR%20Besluit%20bijlagen%20en%20foto.doc.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2010, 15:18:16
Tot nu toe:

Andijk
Wijdenes
Warder
Dordrecht


De RB Blaricum wordt nu ook gelieerde van de KNRM. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?

Het kan een hoop voordelen hebben, maar ook nadelen zoals in de commandostructuur zou je klem kunnen komen te zitten, RB Blaricum was al onderdeel van de brandweer. Niet altijd komen doelstelling en werkwijze geheel overeen van de beide partners.

http://www.reddingsbrigadeblaricum.nl/shownews.php?id=205

Nu Naarden en Almere nog...

Henk
 

Is bovenstaand lijstje nog steeds compleet?  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2010, 15:54:50
Ik vind dat een positieve ontwikkeling.

De kustwacht kan zich nu steeds meer richten op een organisatie (KNRM) dan de KNRM èn diverse autonome reddingsbrigades.
Operationeel maakt dat denk ik weinig uit (ze melden allemaal in met 'reddingboot' ;))

Bestuurlijk gezien krijgt de kustwacht nu steeds meer stations, op wie zij d.m.v. het convenant met de KNRM doorzettingsmacht heeft.


Voor de partners (en dus de samenwerking) is het denk ik ook een verbetering. In het IJsselmeergebied heb je (grofweg) twee organisaties waartussen weinig onderscheid is qua werkzaamheden; de KNRM en de reddingsbrigades. Die worden in de media, maar ook in de praktijk, nogal eens door elkaar gehaald.

Aan de kust is dat onderscheid er wel. Reddingsbrigades het strand + een x aantal meter de zee op. Daarbuiten de KNRM (een zekere overlap houd je altijd wel). En natuurlijk de relatief kleine (lokale) bewakingsgebieden die de reddingsbrigade voor haar rekening neemt.


Het lijkt mij dan ook beter als er in het IJsselmeergebied één reddingsorganisatie actief is. Dit schept meer duidelijkheid, wat de samenwerking bevorderd :)

Operationeel maakt dat denk ik weinig uit (ze melden allemaal in met 'reddingboot' ;))

Daar wil ik nog even op inhaken, zo zit dat niet echt. De gelieerde stations zijn geen SAR eenheid, maar vallen onder de KNRM. De KNRM eenheden die onder het bestuur van de KNRM vallen maken deel uit van de eenheden zoals genoemd in de SAR overeenkomst tussen de kustwacht en de KNRM, de gelieerde reddingsbrigadeboten niet, die vallen veelal onder de brandweer en/of het lokale bestuur. De Kustwacht zal daar dus ook anders mee omgaan, zoals bij het aanwijzen van een OSC.

Dan bestrijd ik voorts dat het beter is één reddingsdienst aan te wijzen voor het redden op het IJsselmeergebied, juist het verschil in aanpak maakt dat een totaalpakket aangeboden wordt waarbij men elkaar aanvult. De reddingsbrigade Blaricum is een goed voorbeeld: ze is nog steeds een patrouillerende organisatie. Ware ze echt opgeslokt door de KNRM dan had dat niet meer gemogen. De KNRM komt op na een melding en gaat dan pas het water op. De reddingsbrigade Blaricum is het seizoen elk weekend en de meeste vakantiedagen op het water.

Ik vind juist de diversiteit een enorme pré. Bij alle strategische computergames verlies je als je teveel op een soort eenheid inzet, diversiteit maakt sterk.

Oja Palmpie, het lijstje is nog ongewijzigd...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 27 december 2010, 18:11:05
Dan bestrijd ik voorts dat het beter is één reddingsdienst aan te wijzen voor het redden op het IJsselmeergebied, juist het verschil in aanpak maakt dat een totaalpakket aangeboden wordt waarbij men elkaar aanvult. De reddingsbrigade Blaricum is een goed voorbeeld: ze is nog steeds een patrouillerende organisatie. Ware ze echt opgeslokt door de KNRM dan had dat niet meer gemogen. De KNRM komt op na een melding en gaat dan pas het water op. De reddingsbrigade Blaricum is het seizoen elk weekend en de meeste vakantiedagen op het water.

Mijn argument om één reddingsdienst aan te wijzen, gaat over het aantal partners waarmee je zaken moet doen (bestuurlijk gezien). Dus in het afstemmen van procedures, het sluiten van convenanten, etcetera. Vandaar ook dat ik zeg:
De kustwacht kan zich nu steeds meer richten op een organisatie (KNRM) dan de KNRM èn diverse autonome reddingsbrigades.

Je onderhandelingstafel wordt dan dus kleiner. Een kleinere onderhandelingstafel maakt het bereiken van overeenstemming makkelijker, dus vanuit dat oogpunt is minder organisaties positief.

Daarnaast ben van mening dat je dat totaalpakket (voor het gemak: SAR + bewaking) ook binnen één organisatie kunt onderbrengen. Het is ook geen geheim dat ik voorstander ben van een fusie (niet te verwarren met overname) tussen KNBRD en KNRM, om zo de krachten te bundelen. Maar dat is een andere discussie. In dat geval heb je wel één gesprekspartner en één 'doctrine' voor beide nauw verwante taken.

Ik vind juist de diversiteit een enorme pré. Bij alle strategische computergames verlies je als je teveel op een soort eenheid inzet, diversiteit maakt sterk.

Als je elkaar daadwerkelijk aanvult (en niet 'overlapt' of beconcurreert) kan die diversiteit best een pré zijn, gelet op de competenties. Maar als die diverse partijen ook diverse werkwijzen en procedures met zich meebrengen, wordt het werkveld moeilijker te begrijpen. En dat heeft weer alles met communicatie te maken, wat vaak een heikel punt is gebleken.

Het is juist de uniformiteit die het werkveld meer inzichtelijk en begrijpelijk maakt. Maar daarbij moet dan wel het beste uniform gekozen worden, en dat gebeurt m.i. niet altijd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 27 december 2010, 18:41:16
Mijn argument om één reddingsdienst aan te wijzen, gaat over het aantal partners waarmee je zaken moet doen (bestuurlijk gezien). Dus in het afstemmen van procedures, het sluiten van convenanten, etcetera. Vandaar ook dat ik zeg:
Je onderhandelingstafel wordt dan dus kleiner. Een kleinere onderhandelingstafel maakt het bereiken van overeenstemming makkelijker, dus vanuit dat oogpunt is minder organisaties positief.

Daarnaast ben van mening dat je dat totaalpakket (voor het gemak: SAR + bewaking) ook binnen één organisatie kunt onderbrengen. Het is ook geen geheim dat ik voorstander ben van een fusie (niet te verwarren met overname) tussen KNBRD en KNRM, om zo de krachten te bundelen. Maar dat is een andere discussie. In dat geval heb je wel één gesprekspartner en één 'doctrine' voor beide nauw verwante taken.

Als je elkaar daadwerkelijk aanvult (en niet 'overlapt' of beconcurreert) kan die diversiteit best een pré zijn, gelet op de competenties. Maar als die diverse partijen ook diverse werkwijzen en procedures met zich meebrengen, wordt het werkveld moeilijker te begrijpen. En dat heeft weer alles met communicatie te maken, wat vaak een heikel punt is gebleken.

Het is juist de uniformiteit die het werkveld meer inzichtelijk en begrijpelijk maakt. Maar daarbij moet dan wel het beste uniform gekozen worden, en dat gebeurt m.i. niet altijd.

Uniformiteit kan, mits men het eens wordt over de beste verdeling van het concept. Daar dient de kwaliteit van de hulpverlening voorop te staan en hoe groter de klub, hoe verder het eigenlijke doel onder komt te sneeuwen en neemt machtswellust, eigendunk en de honger naar geld het over. Wat de samenwerking betreft, die valt of staat in eerste instantie niet met de reddingsdiensten onderling. De echte redding wordt in werkelijkheid eerst door de passanten onder de leiding van de kustwacht uitgevoert en daar schort het nu nog steeds aan, zie de chaos rond de overdracht van het incident rond de gekapseisde harlingen 38.  Tijd om daar eindelijk maar eens op te gaan oefenen.  Men kan elkaar (de reddingsboten) makkelijk vinden binnen de inmiddels vastgestelde procedures (die liggen nu immers zeevast en voor eigen inbreng is allang geen plaats meer) daar hoef je echt niet voor te fuseren. En gezien de punten machtswellust, eigendunk en de honger naar geld, dat zijn drijfveren om het beter te doen dan de concurrerende club en zoals een verslaggever van de Gooi- en Eemmlander laatst constateerde: "de snelheid waarmee de hulpverlening tot stand komt wordt niet nadelig beïnvloed, men houdt elkaar juist scherp!"  En ik heb echt niet de illusie dat Rednet gefuseerd meer in de melk te brokkelen krijgt dan nu, REDNED wordt door de andere partij nu niet bepaald als gelijkwaardige partner gezien en het ligt voor de hand dat zij bij een fusie slechts in zal moeten leveren.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #16 Gepost op: 27 december 2010, 19:21:22
Is bovenstaand lijstje nog steeds compleet?  ???
Lijst is gewijzigd. Ten opzichte van het door jou geciteerde lijstje is Dordrecht niet langer KNRM-gelieerd maar is een KNRM-station geworden. Bovendien zijn Blaricum en Medemblik KNRM-gelieerd verklaard. De huidige lijst van KNRM-gelieerden is daarmee:
- Medemblik
- Andijk
- Wijdenes
- Warder
- Blaricum


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 27 december 2010, 22:15:42
Uniformiteit kan, mits men het eens wordt over de beste verdeling van het concept. Daar dient de kwaliteit van de hulpverlening voorop te staan

Tot zover zijn we het eens.

Ik ga in mijn redenering echter niet uit van honger naar macht e.d. door bestuurders, al zal dat mogelijk wel een rol spelen. Dat kan ik onvoldoende beoordelen.

Concurrentie zal misschien de snelheid van de hulpverlening verbeterd hebben, maar er kleven ook nadelen aan. Kijk bijvoorbeeld naar de vele boten die op sommige meldingen uitvaren terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat kost wel allemaal (publiek) geld, waaronder ik ook donaties versta. Inzet van middelen is dan minder efficiënt, afstemming vindt in mindere mate plaats.
Overigens: de brandweer hoeft niet te concurreren, toch doet zij altijd weer haar stinkende best om zo snel mogelijk bij een incident te zijn. Ik geloof dus niet dat je daar concurrentie voor nodig hebt, maar dat dit voorkomt uit de motivatie om mensen te helpen.

En met elkaar concurreren schept ook niet direct een 'klimaat' tot samenwerken. Je geeft dat zelf impliciet al aan:
En ik heb echt niet de illusie dat Rednet gefuseerd meer in de melk te brokkelen krijgt dan nu, REDNED wordt door de andere partij nu niet bepaald als gelijkwaardige partner gezien en het ligt voor de hand dat zij bij een fusie slechts in zal moeten leveren.

Concurrentie is leuk voor de particuliere markt, maar in de publieke dienstverlening zie ik het vooral als verkwisting van publieke middelen. Zeker als het organisaties betreft die drijven op subsidies, donaties en liefdewerk oud papier.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2010, 23:14:06
Daarom zei ik al dat er aan de voorwaarde voldaan moet worden dat volgens de nu vastgelegde protocollen gewerkt moet worden. Meerdere reddingsboten naar één incident hoeft niet nadelig te zijn, er wordt vaak bewust op meerdere paarden gewed en dat weet men. Het wordt pas vervelend als het speelgoed niet wordt gedeeld bij aankomst en later arriverende eenheden met de staart tussen de poten weggestuurd worden. Een station kost per jaar geld, de kosten per uitruk zijn zijn een paar tientjes. Het station dat 50 uitrukken heeft in het ene jaar wordt niet geconfronteerd met dubbele kosten als het jaar daarop 100 uitrukken gerealiseerd moeten worden.

Daarbij komt dat veel reddingsboten (van reddingsbrigades) zowiezo zoveel mogelijk op het water zijn, zonder aanleiding dus ook voor niets, niemand die daar over valt. Als ik ook maar een smoesje ("oefenen?") kan bedenken ben ik op het water te vinden en velen met mij. Het wordt pas vervelend als je het als een wedstrijd gaat zien waarbij ook verliezers zijn.

Bedenk dat het materiaal en de dekkingsgraad bij de brandweer op het land onvergelijkbaar beter zijn dan bij de hulpverlening op het ruime water en de aansturing veel stakker. Daar niet veel ruimte voor eigen interpretatie. De eisen zijn ook strenger, binnen 8 minuten bij de brand geloof ik, ook op het water als norm onhaalbaar.


Theo5

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • REDDINGSBRIGADE
Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2011, 06:22:22
de KNRM heeft toch al lifeguards?