Repressieve ventilatie

Auteur Topic: Repressieve ventilatie  (gelezen 52414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Gepost op: 11 december 2003, 13:19:09
Van de week te maken gehad met een brand in kelderboxen onder een flat.

Ik heb daar een nieuwe manier geleerd van het gebruiker van een rookverdrijver. Zo'n grote ventilator die je dan lucht naar binnen laat blazen. De rook komt dan aan de andere kant eruit, als je daar een duer openzet.

Wat je ook kan doen, is met zo'n ventilator de rook wegzuigen! Je zet de ventilator in de deuropening en laat hem naar buiten blazen. De ventilator zuigt dan de rook weg.

Op onderstaande link kan je het gehele verhaal lezen van deze brand. Op de foto's zie je dan ook (met wat fantasie) hoe we de rook wegzuigen in plaats van blazen.

Dat werkte overigens perfect. ;D
Weer wat geleerd

groeten,
Martin

http://www.xs4all.nl/~resc/nieuws/brand/gb031210.html


Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2003, 13:52:08
Martin,
ja zo blijkt maar weer hoe vreselijk handig die dingen zijn. Waar je wel op beducht moet zijn is met benzinemotor aangedreven ventilatoren. Je verdrijft wel de rook, maar het CO gehalte blijft gelijk, immers de uitlaatgassen zitten er vol mee. En hoe vreemd het ook klinkt, het maakt niet uit of je dan zuigt of blaast.....althans dat is mijn ervaring.
Groetjes Jaap Goos Beverwijk


vincent_g

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2003, 14:05:52
Citaat
Waar je wel op beducht moet zijn is met benzinemotor aangedreven ventilatoren. Je verdrijft wel de rook, maar het CO gehalte blijft gelijk, immers de uitlaatgassen zitten er vol mee.

Ehm deze begrijp ik niet helemaal. het is wel de bedoeling dat je de overdrukventilator een meter 1,5 a 2 VOOR de deur buitenhebt staan. dan heb je toch geen last van de uitlaatgassen?

Ik heb de ervaring dat zowel zuigen als blazen even goed werkt als je maar wel alles open zet wat er op gezet kan worden.

greetz
Vincent


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2003, 18:48:40
Een ruimte ventileren kan ook met behulp van een hoge of lage druk straal.

Het is even een wat oudere methode maar het werkt wel ;)

Wat gebeurt is namelijk: Door een hoge of lage druk straal bij een open raam of deur naar buiten te richten (niet in het gebouw),  onstaat een luchtstroom in de ruimte. De 'zuigende' luchtstroom neemt alle rook mee naar buiten.
Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2003, 19:00:02
die methode hebben wij ookal eens geprobeert.Het is even kijken hoe je het beste kan doen,maar het werkt wel ;)


brandweer

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2003, 01:01:19
Wij passen al enkele jaren deze methode van overdrukventilatie toe.

Ik kan ieder koprs aanraden om dit te beoefenen en toe te passen. Wanneer je overdrukventilatie niet goed gebruikt of plaatst, heeft het geen of nauwelijks effect.

Ook moet je weten wanneer je het kunt plaatsen / toepassen.
Het NIBRA heeft een speciale cursus overdrukventilatie  daarvoor ontwikkeld.
Wij hebben als korps meegewerkt aan het samenstellen van dit lespakket.
Hiervoor is  een modelwoning beschikbaar gesteld en in brand gestoken.

Ventileren kun je al doen wannneer de brand [vuurhaard] onder controle is. Door snel de rook af te voeren krijg je zicht op de brandhaard. Het vergt een goede samenwerking tussen de blusploeg en de ventilatieploeg.

Heb je geen ventilator, maak dan gebruikt van natuurlijke ventilatie.

succes! :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2003, 11:27:24
Wij passen al enkele jaren deze methode van overdrukventilatie toe.

Ik kan ieder koprs aanraden om dit te beoefenen en toe te passen. Wanneer je overdrukventilatie niet goed gebruikt of plaatst, heeft het geen of nauwelijks effect.

Ook moet je weten wanneer je het kunt plaatsen / toepassen.
Het NIBRA heeft een speciale cursus overdrukventilatie  daarvoor ontwikkeld.
Wij hebben als korps meegewerkt aan het samenstellen van dit lespakket.
Hiervoor is  een modelwoning beschikbaar gesteld en in brand gestoken.

Ventileren kun je al doen wannneer de brand [vuurhaard] onder controle is. Door snel de rook af te voeren krijg je zicht op de brandhaard. Het vergt een goede samenwerking tussen de blusploeg en de ventilatieploeg.

Heb je geen ventilator, maak dan gebruikt van natuurlijke ventilatie.

succes! :)



ik denk dat de bevelvoerder ook goed moet kunnen inschatten wanneer hij de ventilatie kan starten,je moet er niet aan denken dat je door de ventilatie de brand flink laat uitbreiden.
Maar wat te denken van de temperatuur die je op deze manier ook naar beneden kunt krijgen ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2003, 08:31:24
geplaatst door: Firefly  geplaatst op: 12 December 2003, 18:48:40  
Een ruimte ventileren kan ook met behulp van een hoge of lage druk straal.
Het is even een wat oudere methode maar het werkt wel


Precies deze manier van werken (venturi-werking) was mij bekend van oudere lesboeken, ik had alleen nooit voor mezelf de link gelegd naar de ventilatoren.

Wat Ghostrider zegt was me ook duidelijk, dat is inderdaad door middel van overdruk. Wat we bij deze brand deden was in feite een overdrukventilator, gebruiken als onderdrukventilator.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2004, 11:39:15
Leuke nieuwe discussie. Misschien zijn er personen die hier ervaring mee hebben.

Wanneer zou je repressieve ventilatie geruiken. Wat zijn de voor/nadelen. Wat zijn de eventuele gevolgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2004, 20:15:34
inderdaad een leuke discussie ;)ik heb er zelf weinig of geen praktijkervaring ermee.Maar we hebben een tijd geleden wel een theorieavond erover gehad,en daar kwam duidelijk in naar voren wat de voordelen zijn.Dus goed zicht tijdens de blussing en eventueel redding,en vooral de temperatuur naar beneden halen dus de kans op flash-over verminderen.

wij hebben zelf 1x een "ventilatie"gedaan,en dat was bij een woningbrand waar nog een slachtoffer binnen was.De temperatuur in de woning was van dien aard dat er een flash-over aanzat te komen,we hebben de ramen eruit geslagen en een straal HD naar binnen geblazen.
Zal vast en zeker niet volgens het boekje zijn gegaan,maar je moet wat doen  :-\