Repressieve ventilatie

Auteur Topic: Repressieve ventilatie  (gelezen 52438 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2004, 22:58:01
We hebben als demoploeg op Rosmalen 6x de oefening gedemonstreerd, repressief ventileren.
Het was maar een demo, natuurlijk en in de praktijk heb ik het ook nog niet mee mogen maken. Ik denk dat er een gevaar aanzit dat je bepaalde brandhaarden oplaait als je zo'n ding inzet. Van de andere kant heb je inderdaad goed zich en haal je de temperatuur stukken naar beneden.

Op Rosmalen werkte het best wel goed, maar ja, daar kwam geen echt vuur bij te pas..... :-\


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2004, 13:50:06
Het kan dat een brand groter word, maar wat is erger vlamover/terugslag of een uitbreiding die je misschien in bedwang kan houden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2004, 15:29:52
Het kan dat een brand groter word, maar wat is erger vlamover/terugslag of een uitbreiding die je misschien in bedwang kan houden.
daarom is het zo belangrijk dat het juiste moment voor de ventilatie wordt gekozen,maar je kan een brand op die manier meer "regiseren"


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2004, 15:34:43
Beste Peter,

 Volgens mij is het inslaan van de ramen, en vervolgens met HD straal naar binnen blazen wel een ventileer methode volgens het boekje, als de rook/warmte er maar aan de andere zijde van het pand/ruimte uit kan. De temp zakt enorm, en je krijgt meer zicht, veiliger en sneller zoeken.
Heb het zelf nog nooit meegemaakt, heb wel een demonstratie gezien bij een zweeds oefencentrum, waar ze vertelde dat deze vorm van ventilatie al jaren toegepast wordt, en in de basisopleiding hoort van iedere brandwacht.

Mvrgr,
Willem.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2004, 15:41:30
Beste Peter,

 Volgens mij is het inslaan van de ramen, en vervolgens met HD straal naar binnen blazen wel een ventileer methode volgens het boekje, als de rook/warmte er maar aan de andere zijde van het pand/ruimte uit kan. De temp zakt enorm, en je krijgt meer zicht, veiliger en sneller zoeken.
Heb het zelf nog nooit meegemaakt, heb wel een demonstratie gezien bij een zweeds oefencentrum, waar ze vertelde dat deze vorm van ventilatie al jaren toegepast wordt, en in de basisopleiding hoort van iedere brandwacht.

Mvrgr,
Willem.
wij hebben inderdaad aan de andere kant van de woning ook een raam eruit getikt,en het scheelde enorm inderdaad met de hitte.
Maar het is heel vreemd dat de buitenlands korpsen er wel mee worden geoefend,en het represief ventileren hier in Nederland in de kinder schoenen staat in feitte.
Maar wie weet,komt het nog zover dat het in de opleiding wordt opgenomen ;)


Thijs

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2004, 16:07:59
Kan iemand uitleggen waarmee je het doet? Gebeurd dit door middel van een stroeistraal? Luchtkanon ed.
Wordt dit een nieuwe blusmethode?

Op het gebied van brandpreventie en bestrijding ben ik een klein beetje ingeweidt. Mogelijk dat door de kennis en ervaring van jullie deze een beetje uitgebreidt kan worden.
Al vast bedankt
Thijs


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2004, 16:10:24
Probleem is vaak dat alleen de bevelvoerders, of bijv. adjhbm's naar het buitenland mogen/moeten voor de opleiding, daar mag veel meer gestookt worden dan in Nederland, en ik denk dat daar het probleem zit.
Er mag in dit land niets meer, alleen als het fout gegaan is, of meerder malen bijna fout.
Ik vindt het wel zaak dat je deze kennis verspreid in je korps, want het komt de veilighed ten goede.
In Zweden gaan de 1&2 altijd met een straal naar binnen (HD), en MOETEN zonder opdracht van de bev uitbreiding voorkomen.
Ik stel hiermee niet dat daar alles beter is, maar er moet hier toch wel wat veranderen.

Mvrgr,

Willem.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2004, 16:23:50
Kan iemand uitleggen waarmee je het doet? Gebeurd dit door middel van een stroeistraal? Luchtkanon ed.
Wordt dit een nieuwe blusmethode?

Op het gebied van brandpreventie en bestrijding ben ik een klein beetje ingeweidt. Mogelijk dat door de kennis en ervaring van jullie deze een beetje uitgebreidt kan worden.
Al vast bedankt
Thijs
wij hebben toen met een sproeistraal de hitte naar buiten gedreven,en dat werkte perfect omdat verneveld water meer hitte kan verdrijven,wordt dit een nieuwe blusmethode??Wie zal het zeggen,wat Willem al aangeeft er zijn nu nog alleen maar officieren die het kunstje snappen en de gewone brandwacht mag het hier in Nederland niet beoefenen.

Het is in iedergeval een methode die de veiligheid ten goede komt mits het op de juiste manier word toegepast


Thijs

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2004, 16:26:03
Zijn daarvoor ook niuwe sproeispuitstukken ontworpen.
Die in een seconde water met grote kracht naar buiten stuwen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2004, 16:30:05
Zijn daarvoor ook niuwe sproeispuitstukken ontworpen.
Die in een seconde water met grote kracht naar buiten stuwen?
er zijn wel speciale nevelkogels,maar hoe die precies werken weet ik niet.Want ik heb daar nog nooit mee gewerkt,maar de normale HDstraal biedt al genoeg verneveling.

Maar misschien weet iemand iets meer te vertellen over de nevelkogel