Repressieve ventilatie

Auteur Topic: Repressieve ventilatie  (gelezen 52774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2004, 17:04:16
Kijk eens op deze link en zie het filmpje wat de effectiviteit is van de HD-nevelkogel.

Deze bestaat ook in LD-vorm overigens.

http://www.leybrand.nl/news.htm


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2004, 19:14:39
Kijk eens op deze link en zie het filmpje wat de effectiviteit is van de HD-nevelkogel.

Deze bestaat ook in LD-vorm overigens.

http://www.leybrand.nl/news.htm
harstikke bedankt Shave ;)


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2004, 19:20:29
Het licht bij een straal niet zozeer aan de hoeveelheid water die gegeven word, maar aan de druppel grote en de hoeveelheid druppels. Een groot aantal kleine drupppels neemt nl. meer warmte op dan grote druppels.
Dus hoe meer verneveld de te beter


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2004, 23:38:51
het heeft vooral te maken met de snelheid van het water! hoe hoger de snelheid, hoe meer warme lucht er verplaatst wordt, dit het primaire doel. Afkoeling  is de prettige bijkomstigheid, waardoor het overslagpunt verhoogd wordt.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2004, 10:33:23
Citaat
het heeft vooral te maken met de snelheid van het water! hoe hoger de snelheid, hoe meer warme lucht er verplaatst wordt, dit het primaire doel. Afkoeling  is de prettige bijkomstigheid, waardoor het overslagpunt verhoogd wordt.

Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij hebben wij juist niets aan snelheid van het water, maar wordt de snelheid in een pomp van een blusvoertuig juist omgezet in druk! Hoe hoger de druk des te kleiner de druppels worden (meer nevel)!

De nevel zorgt ervoor dat de temperatuur van de verbrandingsgassen tegen het plafond in eerste instantie wordt verlaagd waardoor de kans op een flash-over wordt verkleind. Door de stoomvorming zal in een kleine ruimte ook de brand in intensiteit afnemen of zelfs doven. ;)

Een positieve overdruk zorgt ervoor dat er een betere verbranding plaatsvindt en er dus (door toevoer van lucht) minder zuurstof tekort optreedt waardoor de kans op een backdraft verkleind wordt. Bijkomstig voordeel is dat door de luchtstroom de rook en hitte  wordt meegevoerd.

De afgevoerde hitte zorgt ervoor dat de zelfontbrandingstemperatuur van overige materialen niet wordt bereikt. Een snelle binnenaanval is dan wel belangrijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2004, 11:15:05
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij hebben wij juist niets aan snelheid van het water, maar wordt de snelheid in een pomp van een blusvoertuig juist omgezet in druk! Hoe hoger de druk des te kleiner de druppels worden (meer nevel)!

De nevel zorgt ervoor dat de temperatuur van de verbrandingsgassen tegen het plafond in eerste instantie wordt verlaagd waardoor de kans op een flash-over wordt verkleind. Door de stoomvorming zal in een kleine ruimte ook de brand in intensiteit afnemen of zelfs doven. ;)

Een positieve overdruk zorgt ervoor dat er een betere verbranding plaatsvindt en er dus (door toevoer van lucht) minder zuurstof tekort optreedt waardoor de kans op een backdraft verkleind wordt. Bijkomstig voordeel is dat door de luchtstroom de rook en hitte  wordt meegevoerd.

De afgevoerde hitte zorgt ervoor dat de zelfontbrandingstemperatuur van overige materialen niet wordt bereikt. Een snelle binnenaanval is dan wel belangrijk.


dat is dat bekende poeieren tegen het plafond,daar krijg je nogal eens chagarijnige pompbedienders van ;D
Maar het werkt perfect,en de stoomvorming zorgt inderdaad ook voor een deel de blussing


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2004, 10:58:36
ik denk dat poeieren tegen plafond al achterhaald is. Wat is nl. geval; Door direct tegen het plafond te spuiten komt het water nl. tegen hete oppervlakte aan aan en dit zorgt voor stoom vorming iets wat bij een binnen aanval voor een brandweerman niet wenselijk is ivm met de enorme hitte. tevens haal je niet zozeer de hete gasse weg maar,maar ben je het plafond aan het koelen. Een betere techniek zou zijn stootsgewijs met sproei/nevel straal naar de andere bovenhoek van de ruimte spuiten en proberen hete oppevlakdelen niet te raken.
Maar we dwalen nu van het onderwerp af, ik denk dat dit hoort bij tactiek/techniek brandbestrijding en niet bij  Repressie veventilatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2004, 18:04:33
Toch even een reactie op het voorgaande van rdo ;D

Laten we voorop stellen dat het poeieren juist niet achterhaald is maar nog steeds veel te weinig wordt toegepast door de meesten. Met name het fenomeen flash-over heeft er voor gezorgd dat er tegenwoordig zelfs een speciale flash-over stand op de hogedruk pistolen zitten (amerikaantjes)!!

Daarnaast is poeieren juist wel bedoeld de hete gassen tegen het plafond te koelen omdat daar juist de flash-over optreedt. Door de temperatuur daar te verlagen door van je af naar de brand toe te sproeien koelt de bovenlaag af. Met ervaring kun je zodoende een mooie vuurzee bedwingen en er zelfs een brand dusdanig mee doven. Het probleem van stoomvorming kan dan wel voor verminderd zicht zorgen en warmte veroorzaken toch blus je daar wel grotendeels de brand mee doordat deze door het stoom wordt verstikt.

Maar ok we dwalen af. Misschien iets om op te nemen in de cursus brandwacht want daar wordt eigenlijk geen aandacht besteedt aan blustechnieken zoals deze!


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2004, 18:26:47
ik denk dat shave het niet helemaal begrepen heeft wat ik bedoelde bij het vorige geschreven stuk. er zijn anderen technieken die het effectiever maken voor het tegengaan van een flashover(als je goed gelezen zou hebben).Wat ik niet wil beweren is dat poeieren een slechte oplossing is. Bij poeieren wordt er nl. een sproeistraal tegen het plafond gezet, en bij fog techniek word er en sproeistraal pulserend onder een hoek van 60 graden naar de andere hoek van de ruimte gericht.Zodat de water druppels niet tegen  hete oppervlakte aankomen en zo  stoomvorming ontstaat. De druppels blijven in de ruimte hangen zodat deze de warme gassen op kunnen nemen en daardoor de temp. naar beneden halen en een flashover voorkomt.
Die speciale straalpijp waar jij het over heb is hier voorgemaakt omdat deze de bjuiste sproeistraal produceerd. door water tegen het plafond te spuiten gaat het grootste effect verloren.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2004, 18:32:56
Shave,
Ik denk toch dat de beste ventilatie verkregen wordt, en daar ging het in beginsel om, door een drukverschil tussen de raam/deuropening waar je met je HD pistool spuit, en de opening(en ) aan de andere zijde van de ruimte, en dit kun je bereiken door een overdrukventilator, is meer geschikt voor grotere ruimtes, boxen, liftschachten ed. en met een HD pistool, waar toch echt de snelheid v/h water, wat weer veroorzaakt wordt door de hogedruk, de rook uit de ruimte verdrijft, het koelen is nuttige bijzaak.