Repressieve ventilatie

Auteur Topic: Repressieve ventilatie  (gelezen 52776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2004, 18:48:53
Ik heb ook niet geschreven dat het nevelen beter werkt dan het gebruik van de overdruk ventilator!

Wat dat betreft zijn we het snel eens.  :)


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #31 Gepost op: 22 januari 2004, 11:02:07
Volgens mij mis ik wat!

Repressief ventileren is volgens mij wat anders dan het inzetten van een straal HD of LD.

De techniek van repressief ventileren gaat uit van het gebruik van een overdrukventilator (dezelfde die sommige korpsen nu al gebruiken om de rook na een oefening of inzet uit het pand te zuigen of te blazen.

Soms kan de inzet veiliger, sneller en/of efficiënter gaan als de brandweer geforceerd extra lucht in een brandend pand blaast.
Dit is dan voornamelijk als door rookvorming of hoge temperatuur de inzet belemmerd wordt.

Voordelen: snelle daling van temperatuur, snelle verbetering van het zicht voor de ingezette ploegen.
minder rookschade in ruimten die niet bij de brand betrokken zijn. Geen directe waterschade in ruimten waar dit niet nodig is. Snellere inschatting van de omvang en uitbreiding van de brand en dus een snellere brandbestrijding mogelijk!!

Nadelen: Door extra luchttoevoer zal de brand zich sneller ontwikkelen en ook feller branden (naar boven toe, meestal niets in horizontale richting)

Een goede inzet van deze ventilator (net buiten de deuropening, en aan de andere zijde van het pand een raam of deur openen zodat de rook eruit kan) kan een inzet vel malen sneller laten verlopen (praktijkervaring!)

Het inzetten van een nevestraal HD in de windstroom kan nog een extra blus/koel effect hebben (heeft alleen zin als het water ook bij het vuur komt).

Het inzetten van een straal om rook/hitte neer te slaan op de benedenverdieping heeft niet zo veel zin als het op zolder brand ;D De Ventilator kan hier zéér goede diensten verrichten


Met dank namens de verzekeringsmaatschappijen,

The Chief


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 22 januari 2004, 12:49:39
Het Nibra heeft afgelopen jaar een symposium gehouden over dit voor brandweer Nederland nieuwe fenomeen.
Ze hebben er ook een leuk videobandje van gemaakt, voor zij die werkelijk geinteresseerd zijn een aanrader, echter wel een prijzige.
Wat mij is opgevallen op dit symposium is dat als je geen ervaring hebt met repressieve ventilatie, het beter is om het dan maar niet toe te passen. Grappig is wel dat de commerciele oefencentra in Nederland inmiddels wel een oefenprogramma gereed hadden liggen waar zelfs ter plaatse voor ingeschreven kon worden.
Fijne instelling dat Nibra :(.......maar goed, het heeft wel mijn interesse en zeker mijn aandacht Ik volg de ontwikkelingen op de voet
Brandweer Doetinchem is er erg ver mee, misschien is er iemand uit Doetinchem wel lid van dit forum en bereid er iets meer over te vertellen.
Jaap Beverwijk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 22 januari 2004, 16:15:07
nou,het zou mooi zijn als  het opgenomen zou worden in de opleiding van brandwacht.Ik vindt dit een waardevolle aanvulling in de opleiding.
Maar misschien kunnen we met de brandweermensen van dit forum eens een dagje gaan ventileren op een oefencentrum ;D ;D ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 22 januari 2004, 17:51:48
Volgens mij mis ik wat!

Repressief ventileren is volgens mij wat anders dan het inzetten van een straal HD of LD.

De techniek van repressief ventileren gaat uit van het gebruik van een overdrukventilator (dezelfde die sommige korpsen nu al gebruiken om de rook na een oefening of inzet uit het pand te zuigen of te blazen.

Soms kan de inzet veiliger, sneller en/of efficiënter gaan als de brandweer geforceerd extra lucht in een brandend pand blaast.
Dit is dan voornamelijk als door rookvorming of hoge temperatuur de inzet belemmerd wordt.

Voordelen: snelle daling van temperatuur, snelle verbetering van het zicht voor de ingezette ploegen.
minder rookschade in ruimten die niet bij de brand betrokken zijn. Geen directe waterschade in ruimten waar dit niet nodig is. Snellere inschatting van de omvang en uitbreiding van de brand en dus een snellere brandbestrijding mogelijk!!

Nadelen: Door extra luchttoevoer zal de brand zich sneller ontwikkelen en ook feller branden (naar boven toe, meestal niets in horizontale richting)

Een goede inzet van deze ventilator (net buiten de deuropening, en aan de andere zijde van het pand een raam of deur openen zodat de rook eruit kan) kan een inzet vel malen sneller laten verlopen (praktijkervaring!)

Het inzetten van een nevestraal HD in de windstroom kan nog een extra blus/koel effect hebben (heeft alleen zin als het water ook bij het vuur komt).

Het inzetten van een straal om rook/hitte neer te slaan op de benedenverdieping heeft niet zo veel zin als het op zolder brand ;D De Ventilator kan hier zéér goede diensten verrichten


Met dank namens de verzekeringsmaatschappijen,

The Chief


Zoals de naam al zegt is REPRESSIEF VENTILEREN dus ventileren TIJDENS een inzet, dus als de inzet nog daar is!!!!!!!
Er wordt dus van de luchtstroom gebruik gemaakt om achter de lucht aan (!) het pand binnen te gaan en met een hoge drukstraal evt. brandhaarden te blussen.
Dit kan gedaan worden omdat het zicht dan beter wordt en je de warmte verplaatst naar een raam, waar het naar buiten kan.
Dus niet NA een inzet of oefening!!!
Het hoeft ook niet zo te zijn dat de brandhaard oplaait omdat er lucht bijgestoken wordt.....
Ik heb films gezien waar dit dus duidelijk NIET het geval was, de vlammen werden zelfs kleiner door de hoge luchtstroomsnelheid.
Dat dit niet te lang moet gebeuren voordat men begint met afblussen mag duidelijk zijn. Daarom moeten er goede afspraken gemaakt worden WANNEER deze ventilator ingezet wordt. :)
 ;)


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2004, 23:22:07
He he eindelijk een duidelijk antwoord op mijn vraag. Maar ik zie dat er in brandweer nederland nog weinig ervaring is op dit gebied.


firemanr

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2004, 12:26:28
Er is idd nog weinig ervaring aanwezig. Het is dacht ik overgewaaid uit Amerika of Zweden (wie weet het precies?) en wordt nu mondjesmaat toegepast in Nederland.

Echter heb ik wel eens gelezen dat er , uiteraard, wel een cursus aan vastzit hoe en wanneer men dus deze ventilator wel of niet in mag zetten.... ;)


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2004, 16:29:35
Bij mijn korps hebben we een overdrukvetilator met benzine motor in de HV-2 geplaatst.
De "nieuwere" bevelvoerders zijn al snel genegen deze repressief in te zetten (dit is dan meestal al besproken in hun cursus).

Het is mijns inziens niet handig dat het repressief ventileren opgenomen wordt in de leerstof voor de manschappen omdat het toch wel een aparte techniek is waarvoor enig inzicht vereist is.
Wél is het nuttig dat er, in het kader van de Leidraad Oefenen, rekening mee gehouden wordt in het oefenschema en bij voorkeur tijdens een realistische oefening in één van de oefencentra in Nederland.

Zoals Ronald hierboven ook aangeeft kunnen er onverwachte neveneffecten ontstaan bij repressief ventileren, vandaar dat inzet van de ventilator goed doordacht moet worden voordat hij gebruikt wordt.

Greetz,

The Chief


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2004, 16:34:39
dat je goed in overweging moet nemen om represief te ventileren,daar zijn we het allemaal over eens.Maar het is juist belangrijk dat brandwachten ook daarin opgeleidt worden,zodat zij ook weten dat als zij opdracht krijgen van de bevelvoerder zij ook weten wat de effecten kunnen zijn


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2004, 23:10:25
Precies, Ik zou niet weten waarom brandwachten hierin niet opgeleid zouden mogen worden, deze moeten het nl. ook gaan gebruiken. Het is dan wel makkelijk als je een beetje weet wat de bedoeling is en wat evt. de gevaren zijn. En tevens bepaald de brandwacht niet wanneer/waar en hoe het ingezet gaat worden. Dat doet de bev. of od.