Repressieve ventilatie

Auteur Topic: Repressieve ventilatie  (gelezen 52436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2004, 16:42:28
Uiteraard kunnen ook brandwachten hierin opgeleid worden!

Naar mijn mening is dit echter een onderwerp wat vooral practisch gedemonstreerd moet worden wat dus niet kan op de gemiddelde cursus-locatie.

Bovendien vraagt het leren hoe repressief te ventileren om specifieke kennis en ervaring van de instructeur.

Daarom vindt ik dat de techniek van repressief ventileren gedemonstreerd zou moeten worden op een oefencentrum waar goede voorzieningen zijn en instructeurs die bedreven zijn in het fenomeen repressief ventileren.

Bijkomend voordeel is dat hier de hele blusgroep kennis opdoet en niet alleen de nieuwe korpsleden die een cursus volgen.

Als vervolg moet er wel tijd gevonden worden in het reguliere oefenrooster om geoefend te blijven en dient er door het NIBRA aandacht aan besteedt te worden in de leerstof.

The Chief
Centralist/bevelvoerder/instructeur/oefenleider


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 7 maart 2004, 09:56:32
in de Brand&Brandweer van deze maand staat een mooi artikel,over een brand in een pindaopslag.Waar ze repressieve ventilatie met succes hebben toegepast,en daardoor de loods hebben weten te behouden


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #42 Gepost op: 7 maart 2004, 15:22:12
Heb ik gelezen, zo zie je maar dat de effecten ervan positieve gevolgen kan hebben. Voor de veiligheid van brandweer mensen, en het behouden van het pand. Persoonlijk denk ik dat het in nederland nog te weinig word toegepast. in andere landen zijn ze er al veel verder mee.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 7 maart 2004, 15:26:22
ben ik met je eens,en ik denk dat dit soort artikelen in de brand&brandweer misschien wel toe bijdragen dat het meer gebruikt zal gaan worden ;)


brandweer

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 4 april 2008, 11:51:33
Al lezend door deze topic zag ik dat dit onderwerp uitdoofde.

We hebben momenteel serieuze plannen om dit onderwerp op te gaan pakken.
Ventilatietechnieken in combinatie met het RSTV verhaal.  (R), stroming (S), temperatuur (T) en vlammen (V) en warmtebeeldcamera. Welk korps of regio heeft dit opgepakt en maken ventilatietechnieken deel uit van de uitrukprocedure?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 3 juni 2009, 21:43:32
Hier en mooi filmpje van het effect van de inzet van ventilatoren. Op 2:30 worden de fans aangezet en ineens is komt er aan de voorkant haast geen rook / warmte meer uit pand. Zijn er al korpsen in NL die dit ook toepassen?



Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #46 Gepost op: 4 juni 2009, 01:21:47
Blijft linke business, dat geforceerde rook en warmte afdrijven.

Aan de voorzijde heb je idd. mooi zicht, maar aan de achterzijde heb je een vlammenwerper. Of meneer pastoor dezelfde mening is toegedaan over deze snellere manier van brandbestrijding....  :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 5 juni 2009, 22:49:17
Ik kan eerlijk gezegd niet echt zien wanneer nu de ventilator wordt ingezet.

Overigens was de vuurbelasting al ruim voor 2.30 min. aanwezig, ik vermoed dat wanneer er minder zicht was geweest het pand waarachter de brand hoofdzakelijk woedt dan ook volledig was uitgebrand.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #48 Gepost op: 9 juni 2009, 14:07:29
Ik denk ook dat het uitslaan van de brand er voor zorgt dat er aan de voorkant geen rook meer uitgebulkt komt. De druk kan weg via het gat bij de uitslaande brand. Daarnaast heb je verschillende openingen aan de voorkant. Voor een ideale repressieve ventilatie moet je één lage instroomopening hebben en een kleine uitstroomopening op hoogte.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 8 augustus 2014, 18:51:59
Even los van deze brand.

Bij het creëren van ventilatie, of het nu gaat om natuurlijke ventilatie door het inslaan van ramen etc. of middels een overdruk ventilator in combinatie met, moet je vooraf wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Je moet goed voorbereid zijn op mogelijk onverwachte ontwikkelingen Als je er aan begint moet je in ieder geval wel voldoende water, meerdere stralen, gereed hebben om onmiddellijk tot blussing te kunnen overgaan.
Het komt vaker voor dat een brand die ogenschijnlijk uit is zich toch plotseling gaat ontwikkelen door stromingen van de lucht.