C2000 voor rampeneenheden Reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 voor rampeneenheden Reddingsbrigade  (gelezen 9567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2008, 22:42:48
Toen ik bij jullie was deed de C-2 mobi het gewoon hoor. ;)
343, never forget.


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2008, 10:09:01
Citaat
Er bestaat trouwens al een waterdichte C2000 set die wij op de 88-19(snelle reddingsboot) hebben zitten, maar die wil RN niet in de BZK boten hebben omdat ze niet losgehaald kunnen worden.

Wat dacht je van een Aquapac Pro Sports Small VHF Radio Case? Daar past een beetje C2000 porto goed in!
En waterdicht! Spraak gaat gewoon door het materiaal heen en de knoppen zijn gewoon te bedienen, http://www.reddingshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=5_37&products_id=229




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 8 oktober 2008, 10:27:23
Nadeel hiervan is dat mijn ervaringen met deze bescherming is dat ze 1 zomer mee gaan en dan uitscheuren, dus ongeschikt voor het gebruik. Een sealapparaat werkt dan prettiger.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 8 oktober 2008, 17:20:01
Is dat een beetje te verstaan dan door zo'n hoesje heen? En trouwens ook niet handig met volume en groepselectie draaiknoppen. En past het geheel nog in een portozakje van een droogpak en/of aan een koppeltje(riemclip)?

Citaat
Toen ik bij jullie was deed de C-2 mobi het gewoon hoor.

Die C2000 mob werkt helemaal top. K' heb t over die mobs in de rampenvletten (analoog), je weet wel onder de voorste doft aan bakb.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 8 oktober 2008, 20:17:35
En via de BZK ook één porto per eenheid, ook handig: dan krijgen we een blok(8 porto's) MTP700's en nog één van een ander type :D.

Joost,

er worden geen nieuwe MTP 700 meer leverbaar. Om de uniformiteit te behouden zal men toch moeten gaan kijken naar andere portofoons, bijvoorbeeld de MTP 850. Zeker als men dat als reddingsbrigade standaard zou willen invoeren.

of tot er een landelijke fleetmap is? Ben ook benieuwd hoe men met de gesprekskosten om zal gaan. Kan bv het landelijk materiaal straks ook lokaal gebruikt worden? (BIZA betaald landelijk, neem ik aan?. regio betaald (nu) regionaal)  8)

Erny,

het gaat strax niet meer om de gesprekskosten, maar worden gebruikskosten. Die rekening is €1600,== per stuks randapparatuur. Voor bijvoorbeeld de reddingsbrigade Zandvoort wordt die nu nog betaalt door de RAV Kennemerland. In die randapparatuur zitten nu uitsluitend gespreksgroepen die te gebruiken zijn binnen de Veiligheidsregio Kennemerland. Stel dat die randapparatuur voorzien zal gaan worden van de fleetmap "Reddingsbrigades Nederland" zal de RAV zijn ISSI terughalen en het toestel verhuren/ terughalen.

Overigens moet ik zeggen dat ik in eerste instantie heel sceptisch was over gebruik c2000, maar na aantal praktijk gevallen en evenementen waarbij toch van mening ben verandert. C2000 kan heel waardevol zijn, mits ten volle benut. Heb nu het idee dat heel veel functionaliteit (bv koppelen, gebruik incidentkanalen, multi regio en disciplinair werken etc) niet wordt benut door ontwetendheid gebruiker en onbekendheid van veel centralisten.

Erny,

wat reeds eerder is aangegeven is dat het gebruik van C2000 niet goed is geïnstrueerd bij de eerste gebruikersgroep. Daar wordt nu, binnen in elk geval de RAV Kennemerland, een grote inhaalslag gedaan. Die inhaalslag zal de komende periode zijn effect pas teweeg brengen.

Maar als je kijkt naar C2000-gebruik binnen de Zandvoortse Reddingsbrigade was iedereen behoorlijk sceptisch. Om het maar zacht uit te drukken. Maar dat komt ook omdat men er te weinig mee had gewerkt. Totdat er middelen beschikbaar komen om op grotere schaal het communicatie netwerk aan de tand te voelen en te ondervinden hoe het werkt, bijvoorbeeld tijdens een langebaan catamaranwedstrijn Zandvoort-NAM race. Vervolgens moeten ook de centralisten van de reddingsbrigade wennen aan het gebruik van C2000 en ondervinden dat zij een betere communicatie tot stand kunnen brengen middels C2000.

RR (een groot voorstander van C2000 communicatie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:01:25
Joost,

er worden geen nieuwe MTP 700 meer leverbaar. Om de uniformiteit te behouden zal men toch moeten gaan kijken naar andere portofoons, bijvoorbeeld de MTP 850. Zeker als men dat als reddingsbrigade standaard zou willen invoeren.


Weet ik, maar bijna heel Haaglanden draait nog op de MTP700(Politie+Brandweer+Ambu+GHOR+Reddingsbrigades+ nog wat 'opsporings ambtenaren'). Dus vandaar(denk dat de regio een flinke voorraad had ingekocht). En ik verwacht dat we via de bond de MTP850 krijgen, wat mij nou niet direct de beste porto voor ons werk lijkt(met o.a. de dubbele functie draaiknop)

Iemand ervaringen/impressies van de MTP 850?

Groeten Joost(ook een heel groot voorstander van C2000)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #16 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:03:05
Negatief, waarschijnlijk krijgen we ze pas in 2010(gelijk met de nieuwe boten). Ze mogen wel wat beters verzinnen dan die #%&* analoge dingen die er nu inzitten. Op de meest onhandige plaats die je kan verzinnen en naar mijn wetenschap heeft die van ons nog nooit gewerkt, en van andere brigades meestal ook niet :|.

En via de BZK ook één porto per eenheid, ook handig: dan krijgen we een blok(8 porto's) MTP700's en nog één van een ander type :D.

Er bestaat trouwens al een waterdichte C2000 set die wij op de 88-19(snelle reddingsboot) hebben zitten, maar die wil RN niet in de BZK boten hebben omdat ze niet losgehaald kunnen worden.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat foto's kan maken.

Groeten Joost

Die %$#* dingen die er nu inzitten deden het in de jaren 90 prima in Limburg(nee waren toen niet vast ingebouwd, de meeste hadden gewoon een porto mee), moet nog zien of die moderne toverdozen het net zo goed doen als het zo druk wordt..........

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:10:16
Zelf ben ik helemaal pro C2000. Echt toppie. Goede geluidskwaliteit en goede verbindingsmogelijkheden voor samenwerking. Onze brigade werkt er al een aantal jaren mee.

Alléén de porto's zijn niet waterdicht en niet drijvend...

Citaat
Is dat een beetje te verstaan dan door zo'n hoesje heen? En trouwens ook niet handig met volume en groepselectie draaiknoppen. En past het geheel nog in een portozakje van een droogpak en/of aan een koppeltje(riemclip)?

Ja, het is verstaanbaar, voor beide zowel zender als ontvanger. De Aquapac is een tasje en heeft ook een driepunts riem waarmee je deze op meerdere manieren bij je kan dragen. Ook past ie nog in een zak van een droogpak.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:37:10
Ik begrijp uit diverse reacties dat er geen waterdichte portofoon bestaat die geschikt is voor C2000 ???

Lijkt mij dat daar toch wel een aardige markt voor is. Er zijn vast meer organisaties die Tetra portofoons nodig hebben die waterdicht zijn...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 9 oktober 2008, 18:48:34
Die %$#* dingen die er nu inzitten deden het in de jaren 90 prima in Limburg(nee waren toen niet vast ingebouwd, de meeste hadden gewoon een porto mee), moet nog zien of die moderne toverdozen het net zo goed doen als het zo druk wordt..........

Res  8)

Jammer Res,

maar die moderne toverdozen doen het absoluut beter. Ook als het druk wordt, kijk naar de oefening "Vielige Haven" in Rotterdam. Wat wel veel beter moet is de etherdiscipline en het opleiden binnen het gebruik van C2000.

Weet ik, maar bijna heel Haaglanden draait nog op de MTP700(Politie+Brandweer+Ambu+GHOR+Reddingsbrigades+ nog wat 'opsporings ambtenaren'). Dus vandaar(denk dat de regio een flinke voorraad had ingekocht).

Joost,

hier draait de gehele rode en blauwe kolom nog op de MTP700. De witte kolom en ook de daaraan gelieerden zijn over gegaan op de MTP850. Hier ging men wel heel snel door de voorraad heen, omdat de egio ineens per 7 januari flink groeide. Vandaar dat hier geen voorraad meer is.

En ik verwacht dat we via de bond de MTP850 krijgen, wat mij nou niet direct de beste porto voor ons werk lijkt(met o.a. de dubbele functie draaiknop)
Iemand ervaringen/impressies van de MTP 850?

Joost,

alles valt en staat met instructie en hoe men de portofoon gaat inrichten. Ik heb in de afgelopen jaren gezien hoe sommige regio's hun randapparatuur inricht. Sommige is dat idd heel complex. Alles binnen de dagdaaglijkse zaken, 5 gespreksgroepen, gaat wel redelijk. Maar alles wat iets anders is dan dagdaaglijks is soms in en in triest geprogrammeerd.

Om maar een voorbeeld te noemen, wil men per regio-bank programmeren of naar functionaliteit-bank programmeren? Gaat men gebruik maken van de VKC of draaien met de multi-functionele draaiknop.

De MTP850 is een handzame portofoon. Bij de tot op heden geleverde toebehoren zijn wat beperkingen qua gebruik. Het gebruik van de VKC is perfect. Alle gebruikers binnen de witte kolom zijn er vol lof over. De noodprocedure knop zit ietwat slecht.

RR (Het is een optie)
Elke hulpverlening start met communicatie.