Jouw publicaties in de krant

Auteur Topic: Jouw publicaties in de krant  (gelezen 33323 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #40 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:08:37
Ik schrijf doorgaans de teksten bij de artikelen op regio15, naast (aan)sturen van fotografen bij/naar incidenten, contacten met woordvoerders etc. Die teksten worden (met toestemming) overgenomen in regionale bladen e.d.  Maar hoewel dat redactiewerk heel veel uren werk betekent, levert dat uiteraard niets op bij ene niet-commerciële site. Dit in tegenstelling tot de fotografen en filmers, die regelmatig hun producten verkopen aan kranten en tv-zenders. Maar die moeten dan ook fototoestellen en filmcamera's kopen enzo.
Dat volg ik niet helemaal, of eigelijk helemaal niet. Als je regelmatig items aanlevert (zonder beeld) ben je in feite werkzaam als redacteur voor die regionale bladen. Hun redacteurs die andere artikelen maken worden wel betaald, dus waarom iemand die met de regelmaat van de klok artikelen omtrent hv aanlevert niet? Het is dan misschien een leuke bezigheid en goed voor de naamsbekendheid (misschien wordt er bij het artikel als bron Regio15 vermeld?), maar hier kan je meer uit halen lijkt mij. Of je dat natuurlijk wilt is een tweede :)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #41 Gepost op: 15 oktober 2010, 11:58:53
De foto's daar wordt uiteraard richting de fotograaf voor betaald; de tekst die bij die foto's hoort krijgen ze er als het ware bij. ;-) En ja, alles met bronvermelding. Het betreffende artikel en de daarbij behorende foto's worden niet specifiek voor dat weekblad geschreven/gemaakt maar staan uiteraard als eerste op onze site.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:39:10
Opbrengsten bij mij vallen tegen. Als ik anderen mag geloven in den lande, kunnen die hun onkosten er allemaal uithalen. Ik mag blij zijn dat ik de benzine er uit haal. Of ik doe iets fout, of anderen overdrijven sterk ;)
Maar goed het is hobby voor mij, en een hobby kost (meestal) geld. Dat wist ik toen ik er aan begon. Het is ook nooit mijn opzet geweest er geld mee te verdienen, al is het natuurlijk mooi meegenomen wanneer het wel gebeurt. 998765

Kranten willen allemaal wel de foto's gratis hebben maar als er over vergoeding gesproken wordt, haken ze af. Ze hebben het te moeilijk om ook nog eens vppr foto's te betalen zeggen ze dan. De keus is dan om OF gratis te leveren en daarmee de commercieële media te steunen, OF geen foto's leveren. Ik kies dan voor het laatste.
Indien betrokkenen van het incident foto's willen hebben, is dat geen enkel probleem. Dan wordt er geen vergoeding gevraagd.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2010, 12:07:03
Ik mag blij zijn dat ik de benzine er uit haal. Of ik doe iets fout, of anderen overdrijven sterk ;)

Daar vraag je een km vergoeding voor :)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2010, 12:34:09
Daar vraag je een km vergoeding voor :)

Dat is een mogelijkheid die wel bestaat, maar over het algemeen kan het voor mij in ieder geval niet uit. Geeft niet, het is hobby. Hobbies kosten geld. Als ik postzegels verzamel kost het ook geld. Ook mijn volierehobby kost geld.
Als de bedoeling is om met de fotografie je geld te verdienen, zul je niet alleen de incidentenfotografie moeten gaan doen. Dan moet je meer met fotografie gaan doen. Misschien dat in de Randstad wel iets meer mogelijk is, maar daarbuiten kun je er volgens mij niet van leven. (Als zal het ook in de Randstad moeilijk zijn, daar zijn ook weer meer hobbyfotografen neem ik aan).

Gratis leveren aan kranten is wat mij betreft "not done". Ik ga geen onkosten maken om de krant er vervolgens geld mee te laten verdienen. Wat dat betreft ben ik dan ook geen "gevaar" voor de fotografen die van inkomsten van de krant moeten leven ;)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #45 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:46:34
Mag je hier ook publicaties neer zetten van foto's uit een (Brandweer gerelateerd) vakblad? Of waar waar kun je het anders kwijt?

(foto wordt geplaatst in aankomend nummer van Brand en Brandweer Nummer 11, 2010)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 27 oktober 2010, 08:39:05
Dat volg ik niet helemaal, of eigelijk helemaal niet. Als je regelmatig items aanlevert (zonder beeld) ben je in feite werkzaam als redacteur voor die regionale bladen. Hun redacteurs die andere artikelen maken worden wel betaald, dus waarom iemand die met de regelmaat van de klok artikelen omtrent hv aanlevert niet? Het is dan misschien een leuke bezigheid en goed voor de naamsbekendheid (misschien wordt er bij het artikel als bron Regio15 vermeld?), maar hier kan je meer uit halen lijkt mij. Of je dat natuurlijk wilt is een tweede :)

Er waren tijden dat een gechreven stukje 30 eurocent per woord opleverde. Die prijzen zijn aan het zakken naar 10 eurocent of nog minder. Dat is inclusief je achtergond interviews, veld- en spitwerk.

Een verhaal bestaat meestal uit 600, tot 800 woorden. Bladen hebben geen geld meer. Het komt nu zelfs voor dat je het stukje gratis moet leveren bij de foto, waar je wel wat voor betaald krijgt, vaak zo'n dertig euro.  Voor dertig euro lever je dus de foto mét het verhaaltje erbij. Of je moet uitvoerig vertellen waar je stukje over gaat en dan hebben ze geen belangstelling meer. Daarna staat een zelf geschreven stukje over het item in het blad.
En dan verlangen de bladen kwaliteit: ze zijn immers een kwaliteitsuitgave. Voor dat geld kun je dat dus niet verlangen. Van elkaar overschrijven is de oplossing! En hobby-isten de rest van je krant laten vullen. En maar klagen dat de oplagecijfers steeds minder worden.  Het cirkeltje is rond. Minder verkoop, minder geld, slechtere kwaliteit, minder verkoop...


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #47 Gepost op: 27 oktober 2010, 14:55:07
Een verhaal bestaat meestal uit 600, tot 800 woorden. Bladen hebben geen geld meer. Het komt nu zelfs voor dat je het stukje gratis moet leveren bij de foto, waar je wel wat voor betaald krijgt, vaak zo'n dertig euro.  Voor dertig euro lever je dus de foto mét het verhaaltje erbij.

Mwa, gebruiken ze alleen mijn tekst zonder foto dan krijgen ze ook een factuur.. Dus ligt er maar aan hoe je het geregeld hebt.. Een verhaal van 6 tot 800 woorden heb ik gelukkig nog nooit moeten schrijven 0098..

Mag je hier ook publicaties neer zetten van foto's uit een (Brandweer gerelateerd) vakblad? Of waar waar kun je het anders kwijt?

(foto wordt geplaatst in aankomend nummer van Brand en Brandweer Nummer 11, 2010)

Het is dan wel zo leuk om een foto te plaatsen van het geplaatste artikel O0


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #48 Gepost op: 27 oktober 2010, 15:40:45
Mwa, gebruiken ze alleen mijn tekst zonder foto dan krijgen ze ook een factuur.. Dus ligt er maar aan hoe je het geregeld hebt.. Een verhaal van 6 tot 800 woorden heb ik gelukkig nog nooit moeten schrijven 0098..

Het is dan wel zo leuk om een foto te plaatsen van het geplaatste artikel O0
Uhmm... dat artikel moet nog verschijnen dus een foto plaatsen gaat nog ff niet O0


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #49 Gepost op: 27 oktober 2010, 15:57:32
Uhmm... dat artikel moet nog verschijnen dus een foto plaatsen gaat nog ff niet O0

Dat weet ik, ik dacht dat alleen de foto die gepubliceerd zou worden hier geplaatst zou worden en niet het artikel :D