HAP-ritten door ambulance door capaciteitsgebrek

Auteur Topic: HAP-ritten door ambulance door capaciteitsgebrek  (gelezen 5789 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 8 oktober 2008, 13:00:15
Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we op Huisartsen meldingen rijden omdat ze geen capaciteit hebben. Graag hoor ik van de collega´s hoe ze ermee omgaan als er ter plaatse geen sprake blijkt te zijn van een levensbedreigende situatie. Hoe verloopt de communicatie met de HAP zelf? Is de HAP altiijd bereid om alsnog te rijden?

Dit is niet bedoeld om een discussie mee uit te lokken, ik ben beniuwd naar ervaringen van anderen.

WM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2008, 13:42:03
Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we op Huisartsen meldingen rijden omdat ze geen capaciteit hebben. Graag hoor ik van de collega´s hoe ze ermee omgaan als er ter plaatse geen sprake blijkt te zijn van een levensbedreigende situatie. Hoe verloopt de communicatie met de HAP zelf? Is de HAP altiijd bereid om alsnog te rijden?

Dit is niet bedoeld om een discussie mee uit te lokken, ik ben beniuwd naar ervaringen van anderen.

WM

Ha WM,

bij ons gebeurt het sporadisch. Mijn ervaring is dat de HAP alsnog komt als je daarom vraagt. Zelfs een keer meegemaakt dat de arts netjes excuus kwam aanbieden dat ze even niet konden. Zoals gezegd gebeurt het bij ons niet vaak, dus als het eens voorkomt wordt er ook niet gezeurd of geklaagd.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2008, 13:52:01
Ook leuk om iets positiefs te horen. Bij ons is het niet sporadisch........ ;)

Hoe is het met je verder?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2008, 14:13:50
Ook leuk om iets positiefs te horen. Bij ons is het niet sporadisch........ ;)

Hoe is het met je verder?

WM

Carl, geloof mij......................je werkt in de verkeerde regio  ;)  ::)  ^-^


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2008, 21:04:01
Ook leuk om iets positiefs te horen. Bij ons is het niet sporadisch........ ;)

Hoe is het met je verder?

WM

Als het puur gaat om "geen tijd/mogelijkheid om te komen" dan gebeurt het niet vaak. Triagefouten/niet kunnen triëren gebeurt wel wat vaker.  Met mij is alles ok! Maar daarover PM ik je wel even verder ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2008, 01:24:23
Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we op Huisartsen meldingen rijden omdat ze geen capaciteit hebben. Graag hoor ik van de collega´s hoe ze ermee omgaan als er ter plaatse geen sprake blijkt te zijn van een levensbedreigende situatie. Hoe verloopt de communicatie met de HAP zelf? Is de HAP altiijd bereid om alsnog te rijden?

Dit is niet bedoeld om een discussie mee uit te lokken, ik ben beniuwd naar ervaringen van anderen.

WM

Deze huisartsenritten komen regelmatig voor. Eevenals het telefonische diagnosticeren doro de HAP die een ambu i.pv. een huisarts naar de melding stuurt die bij de HAP als eerste is binnengekomen. Clean desksyndroom cq afschuiven. Deze huisartsenritten worden regelmatig teruggekoppeld door de AVP terplaatse richting de HAP. Hangt wel van de AVP zelf af of die zich kritisch opstelt en de problematiek bij de HAP teruglegt. Niet iedere AVP heeft zin/tijd voor een discussie met de HAP ; eerst langs de telefonische assistente van dr Van de Ploeg proberen te komen zodat je de huisarts in kwestie kunt spreken. Maar deze problematiek komt zowel overdag voor als eigen huisarts in principe beschikbaar moet zijn en zowel in daluren als de HAP de zorg overneemt. Hnagt ook veel af van de indivdiulee assitenten en artsen bij de HAP. Er zijn grote verschillen ook in kwaliteit en service.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Julia

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2008, 11:46:18
Nou ja zeg, nu ga je in mijn optiek wel erg kort door de bocht, je suggereert  nu alsof het op de HAP schering en inslag is dat er zonder noodzaak een ambu naar een melding wordt gestuurd.
Er zal tijdens een triage heus wel eens een inschattingsfout worden gemaakt, maar dan nog vind ik je argumenten erg zwak.

En je uitspraak over het Clean desksyndroom vind ik bagataliserend en ronduit beledigend voor de triage assistenten.
Die uitspraak zegt mijn inziens meer over jou dan over alle triage assistenten samen.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2008, 22:01:58
Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat we op Huisartsen meldingen rijden omdat ze geen capaciteit hebben. Graag hoor ik van de collega´s hoe ze ermee omgaan als er ter plaatse geen sprake blijkt te zijn van een levensbedreigende situatie. Hoe verloopt de communicatie met de HAP zelf? Is de HAP altiijd bereid om alsnog te rijden?

Dit is niet bedoeld om een discussie mee uit te lokken, ik ben beniuwd naar ervaringen van anderen.

WM
bij ons komt het steeds meer voor dat we rijden voor de hap. Dit komt volgens mij mede door het nieuwe triage systeem die op de mka en de telefoonpost van de huisartsen worden gebruikt. Daardoor wordt de ambu wat laagdrempeliger ingezet, bv pijn op de borst  is al een ambu indicatie
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2008, 01:50:50
Nou ja zeg, nu ga je in mijn optiek wel erg kort door de bocht, je suggereert  nu alsof het op de HAP schering en inslag is dat er zonder noodzaak een ambu naar een melding wordt gestuurd.
Er zal tijdens een triage heus wel eens een inschattingsfout worden gemaakt, maar dan nog vind ik je argumenten erg zwak.

En je uitspraak over het Clean desksyndroom vind ik bagataliserend en ronduit beledigend voor de triage assistenten.
Die uitspraak zegt mijn inziens meer over jou dan over alle triage assistenten samen.

Nou beste Julia,

Dat mag jij best vinden, maar Joffry heeft, betreffende zijn eigen regio, wel gelijk. Joffry suggereert niet alleen dat de HAP te vaak, met de verkeerde reden, een ambulance i.p.v. of samen met de huisarts wordt gestuurd, hij heeft helaas ook gelijk.

Ik ben blij dat ik uit jouw reactie mag concluderen dat jij blijkbaar in een regio werkt waar de HAP haar zaakjes wel op orde heeft, maar Joffry en ikzelf werken in een regio waar er op dat punt nog véél ruimte voor verbetering is.

Dat heeft niet alleen te maken met de dienstdoende assistentes, maar ook (en misschien vooral) de huisartsen.
De reden voor het "afschuiven" van ritten is divers. Angst voor de acute zorg, drukte, gewoon lui, verschil van inzicht qua traige/telefonische beeldvorming.

Overigens komt het ook nog wel eens voor dat de hapvoertuigen, bij gebrek aan beschikbare ambulances, op verzoek van de CPA een A1 rit doen. Dus ook dat kan  ^-^
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2008, 14:32:47
laten we er in ieder geval van uitgaan dat de triage door call center assistenten toch echt van een ander niveau is dan de mka centralist, heb recent in onze regio stage mogen lopen en mij is opgevallen dat de methodiek toch wezenlijk anders is, zo wordt bij de hap getrieerd op basis van de nhg standaarden terwijl de mka het d-abc systeem hanteert.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan