Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)

Auteur Topic: Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)  (gelezen 50669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #50 Gepost op: 12 december 2011, 22:25:38
Burgernet: bijna dagelijks succesverhalen 12-12-2011

Gepubliceerd op 12 dec 2011 door RTLNieuws

Burgers vinden het blijkbaar leuk en belangrijk om de politie te helpen bij het opsporen van criminelen of vermiste
personen en het werkt nog ook. Dit jaar was het 338 keer raak bij de inzet van Burgernet, het telefonische alarmeringsnetwerk
van de politie; bijna dagelijks succes dus.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #51 Gepost op: 12 december 2011, 23:27:10
Heerlijk die critici..  

Affijn, binnenkort in het AD een interview met één van onze burgernet panellid. Groningen heeft als (geloof als enige) een burgernet panel.
Doen aan promotie maar proberen ook mee te denken aan verder toepassing van Burgernet.

In de wijk Vinkhuizen in Groningen is een ware inbraakgolf, via burgernet (alleen via de email) zijn de mensen die meedoen aan burgernet een waarschuwing toegestuurd.

Je kan dus breder toepassen dan alleen bij heterdaad. Voor preventie burgernet ook zeker geschikt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2011, 08:02:11
Opstelten: ‘verwachtingen rond Burgernet overtroffen’

"Alle verwachtingen en prognoses rond de uitrol van Burgernet zijn overtroffen, Burgernet werkt!" Dat zei minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vandaag bij de inontvangstname van de eindrapportage Burgernet vandaag in Utrecht. Burgernet heeft inmiddels ruim 600.000 deelnemers en is naar verwachting op 31 december operationeel in 280 gemeenten.
Doel van het programma was dat Burgernet eind 2011 in minimaal 50 gemeenten zou zijn ingevoerd en de Burgernet applicatie beschikbaar zou zijn in alle politiemeldkamers. Die doelstelling is ruimschoots gehaald.

Gerichter en sneller zoeken
Met Burgernet kan de politie het publiek vragen te helpen bij een zoekactie naar een verdachte, een voertuig of een vermist persoon. De politie stuurt deelnemers binnen een bepaalde straal een spraakbericht of sms. Hen wordt gevraagd uit te kijken naar een verdacht of vermist persoon of voertuig. Als mensen, die het bericht hebben gekregen, iets zien of horen dat interessant is voor de politie, bellen zij direct naar een gratis telefoonnummer. Zo kan de politie gerichter en sneller zoeken. Na afloop van de zoekactie krijgen alle deelnemers een bericht met informatie over het resultaat.

Waardevolle bijdrage aan opsporingsproces
Van de circa 400 Burgernetacties die maandelijks in gang worden gezet, leidt gemiddeld 10 procent rechtstreeks tot het aanhouden van de verdachte, of het oplossen van een vermissing. Daar komt nog bij dat circa 40 procent van de Burgernetacties een meer indirecte, maar zeker waardevolle bijdrage levert aan het opsporingsproces. Daarmee levert Burgernet een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de heterdaadkracht. De doelstelling voor 2012 is dat Burgernet is uitgerold in ten minste 300 gemeenten en er minimaal 800.000 burgers actief bij Burgernet betrokken zijn.

In 2012 blijft het huidige programmabureau Burgernet in stand en zal Burgernet worden ingebed in de Nationale Politie.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2011/12/12/uitrol-burgernet-succesvol.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_mchannel=att


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2012, 23:16:31
Ik weet niet hoe snel Burgernet ingezet moet worden maar echt vlot vind ik het niet in mijn regio (R-R).
16:15 uur wordt een jongen vermist
19:00 uur lichten ouders politie in
22:10 uur Burgernet oproep verzonden
22:50 uur persbericht komt naar buiten
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2012, 16:01:58
Als ik een Burgernet melding krijg mis ik vaak de informatie waar iemand voor het laatst is gezien of in welke richting iemand heen gegaan is?
Zo was er maanden geleden een zwaargewonde man gezien, maar werd niet gemeld waar deze voor het laatst gezien was.
Uiteindelijk werd de man gevonden en was het dichtbij mijn huis, ze hadden de man gevonden door het bloedspoor te volgen.
Toch jammer dat je soms belangrijke informatie mist of niet krijgt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2012, 16:41:27
Dat zijn inderdaad wel belangrijke zaken die je noemt Sylvester.
Er valt denk ik nog zeker wel een verbeterslag te maken hierin. En desnoods verzend je een aanvullend bericht met info.
Hoe meer info des te gerichter men kan zoeken tenslotte.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #56 Gepost op: 3 februari 2012, 00:49:40
Hoe ervaren jullie als 'burger' het Burgernet systeem; als het in jullie regio actief is? Waarom gebruik je het (niet)?

Ik merk als centralist dat het me wel bevalt. Gebruiksvriendelijker en sneller dan SMS-Alert en de rolverdeling ligt ook iets anders.

Vandaag m'n eerste berichtje eruit gedaan en werkte best soepel :)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #57 Gepost op: 3 februari 2012, 01:50:45
Mijn ervaringen tot nu toe in Rotterdam - Rijnmond zijn nog niet erg positief.

24-10-2011 Kreeg ik een Burgernet melding van een man in de 70 jr die vermist werd en verwarde toestand.
De melding bleek al enkele uren oud te zijn en tijd kost geld en levens zegt men.
Mijn advies veel sneller inzetten. Het liefst binnen 15 tot max 30 minuten al.
Ook ontbreekt vaak een looprichting wat het opsporen vermakkelijkt.
Vervolgens komt er nog 1 uur later een twitterbericht van het wijkteam met signalement wat ook niet volledig was
en bovendien nog 1 uur later dan dat Burgernet was ingezet wat al te laat is gedaan.

En verder mijn citaat van een Burgernet actie op 06-01-2012. Moet voor mijn gevoel ook sneller kunnen.
Ik weet niet hoe snel Burgernet ingezet moet worden maar echt vlot vind ik het niet in mijn regio (R-R).
16:15 uur wordt een jongen vermist
19:00 uur lichten ouders politie in
22:10 uur Burgernet oproep verzonden
22:50 uur persbericht komt naar buiten

Mijn voorlopige conclusie het kan sneller en effectiever met meer info worden ingezet in mijn Regio R-R.
1e bericht: Naam / leeftijd en signalement en wat persoon mankeert en waarvandaan vertrokken.
2e bericht: Aanvullende info met Weggelopen/gereden/gefiets in de richting van ....

Ik kan me nu voorstellen dat mensen zeggen dit is te weinig info het heeft geen zin om te gaan zoeken en als je mijn
methode toepast krijg je meer info waardoor het veel interressanter wordt om te gaan zoeken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #58 Gepost op: 3 februari 2012, 01:55:52
Ik woon wat meer in een semi buitengebied en ik ervar het als positief. Doordat je niet in een stedelijke omgeving zit is het aantal verkeers- en andere bewegingen lager, waardoor je makkelijker en effectief even de ogen open kan houde als je weet op welk signalement je moet letten. Als je dan toch de weg op moet, de hond uit gaat laten, boodschappen doen of wat dan ook, hou je toch wat meer een extra oogje open.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #59 Gepost op: 3 februari 2012, 02:22:47
M.b.t. uitzettingstijd; ik ben het met jullie eens dat het snel moet. Sterker; 2 uur naar dato zou ik niet eens meer een Burgernet bericht verzenden.... Vandaag heb ik 3 mins naar het TP komen van de 1e eenheid het bericht verzonden. Nadeel is dat je gewoon info/bevindingen benodigd voor dat je zo'n bericht kunt verzenden. (signalement bijv) die je niet zeker genoeg kunt uitvragen voor een Burgernet bericht. Nadeel is vind ik dat je als verzender enorm beperkt bent in de berichtgrootte van SMS. Dat vergt soms echt een gepuzzel. Looprichting bijv. wordt dan soms weggelaten ten faveure van bijv. een signalement.

Hieronder bijv. het bericht dat we verzonden, we hadden 0 (!) tekens over:

"Zojuist overval cafet. KOOLZ. VELD Beuningen. Verdachte 22jr, blank, fors post. 1.80 m, kerstmuts, zonn.bril en rode sjaal. Heeft u informatie bel dan 0800-0011"

Meer plek heb ik dus gewoon simpelweg niet. Wat dat betreft heeft het spraakbericht zeker meerwaarde.