Beloning korpsen

Auteur Topic: Beloning korpsen  (gelezen 3439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Merijn

  • Gast
Gepost op: 12 december 2003, 12:49:25
Ik las gisteren op teletekst dat minister Remkes een aantal regiokorpsen van de politie heeft beloond omdat deze hun doelstellingen hebben gehaald. Aangezien ik werk voor Hollands Midden zou ik natuurlijk graag willen weten of wij daar ook bij zitten.

Mijn vraag is dus weet iemand waar ik een lijstje kan vinden van korpsen die beloond zijn.

Mijn tweede vraag is:

Is het eigenlijk wel goed dat de politie beloond wordt als ze het goed doen? Ik ben van mening dat dit een goede manier is om de agenten te motiveren. (al zie ik zelf weinig terug van die beloning maar goed.)

Er zijn natuurlijk verschillende doelstellingen waaraan je moet voldoen maar 1 ervan is het aantal bekeuringen die moetenworden uitgeschreven. Ik weet niet hoeveel het er zijn maar ik kan me zo voorstellen dat de burger een raar gevoel krijgt als de politie bijvoorbeeld 10000 bekeuring moet uitschrijven in een jaar.

Als dit een goede ontwikkeling of niet?




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2003, 16:40:18
Hier het persbericht:

Remkes keert prestatiebeloning politiekorpsen uit
11 december 2003


Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) keert aan 15 van de 26 politiekorpsen in totaal bijna 17 miljoen euro prestatiebeloning uit. Deze korpsen hebben de beste prestaties over 2002 gerealiseerd; verbeterd; ofwel vergeleken met hun eigen prestaties over het jaar ervoor (2001), ofwel vergeleken met andere, vergelijkbare korpsen. Elf korpsen hebben geen prestatiebeloning verdiend. Dit schrijft Remkes aan de Tweede Kamer.

Prestatiebekostiging is een instrument om de politie te beoordelen en te sturen op meetbare prestaties. Op die manier zal de politie zich in het werk ook richten op het behalen van die prestaties. Eerder dit jaar heeft minister Remkes in een landelijk convenant met alle korpsen prestatie-afspraken gemaakt, gevolgd door een vertaling daarvan in regionale convenanten. Het uitbetalen van de prestatiebekostiging over 2003 (volgend jaar) zal op die regionale convenanten aansluiten.

Voor het beoordelen van de prestaties van de korpsen is gekeken naar punten als tevredenheid van het publiek over het optreden van de politie, het aantal arrestaties en staandehoudingen, het aantal verdachten dat de politie aanlevert aan het Openbaar Ministerie, en de snelheid en efficiency van processen binnen de politie.

Bij het belonen van prestaties waren er twee categorieën:
- het verbeteren van de prestaties in 2002, vergeleken met de eigen prestaties in 2001; deze categorie telt voor driekwart mee;
- de prestaties vergeleken met andere, vergelijkbare politiekorpsen; deze categorie telt voor één kwart mee, en er was dit jaar zowel een beloning voor de winnaar binnen het cluster als voor de tweede plaats.

In de eerste categorie hebben alleen het politiekorps Amsterdam-Amstelland en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) hun prestaties in 2002 vergeleken met het jaar ervoor dusdanig verbeterd, dat zij voor dit onderdeel hun volledige prestatiebeloning krijgen. Deze twee korpsen hebben op 14 van de 19 meetpunten positief gescoord.
Negen andere politiekorpsen halen op dit onderdeel de helft binnen. Zij hebben op 10, 11 of 12 van de 19 meetpunten positief gescoord.

In de tweede categorie (onderlinge vergelijking) zijn er zes korpsen winnaar, en hebben vier korpsen de tweede plaats binnen hun cluster bereikt. In deze categorie krijgen er dus tien korpsen prestatiebeloning.
De regiopolitie Twente heeft landelijk gezien de meeste punten gescoord in de onderlinge vergelijking, en kan dus gezien worden als het best presterende politiekorps. Twente haalde 68 uit de 80 te behalen punten.

Elf korpsen hebben geen prestatiebeloning verdiend, omdat zij
- in 2002 geen significante verbetering van prestaties ten opzichte van 2001 hebben geleverd;
- niet de winnaar of tweede werden binnen hun cluster van vergelijkbare korpsen;
- of niet voldoende aantoonbare prestatiegegevens konden leveren (zes korpsen).


Dus de winnaars zijn:
- de KLPD
- Amsterdam-Amstelland
- Twente
- Zeeland

En de rest moet een ander maar aanvullen.

Christian


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2003, 19:25:33
Bonus voor politie in Groningen en Drenthe  
 
Sjoerd Jansen
 
assen/groningen - De regionale politiekorpsen in Groningen en Drenthe krijgen een fikse beloning omdat ze vorig jaar hun prestaties flink verbeterd hebben. Groningen krijgt 1,4 miljoen en Drenthe 620.000 euro van het ministerie van binnenlandse zaken uitgekeerd. Elf politiekorpsen hebben volgens minister Remkes geen beloning verdiend.
Bij de beoordelingen kwam het regiokorps Twente met 68 punten als beste uit de bus, gevolgd door Groningen met 64 punten. Drenthe is 6e met 57 punten.

Het ministerie heeft gekeken naar de tevredenheid van het publiek over het politieoptreden. Ook het aantal verrichte arrestaties en de efficiency binnen het korps werden beoordeeld. In Groningen en Drenthe heeft de politie vorig jaar op al deze terreinen beter gepresteerd dan in 2001.

Het is nog niet precies bekend waaraan de korpsen het extra geld zullen besteden. Volgens politiewoordvoerders wordt gedacht aan het opleiden van nieuwe agenten.
 
 
Dagblad v/h Noorden 12 december 2003, 08:34 uur
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Merijn

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2003, 19:57:27
Ik las net op teletekst van RTV WEST dat mijn korps, Hollands Midden, het niet goed gedaan heeft en daarom ook geen extra geld zal ontvangen. Moet ik waarschijnlijk nog meer bekeuringen uitschrijven en nog meer mensen van straat plukken.  ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2003, 21:31:21
Op zich is het wel lullig voor de mensen van de straat, die altijd hun best moeten doen en worden afgezeken.
Ik weet niet of dit wel zo'n goed systeem is. :-\

Christian


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2003, 23:02:21
helemaal gelijk ik Christian, het is zowiezo niet een systeem waar je blij mee moet zijn, die prestatiecontracten, haalt een hoop flexibiliteit uit de organisatie, er worden nu verkeerscontroles opgezet op de targets te halen, niet om de verkeersveiligheid te bevorderen......... ???
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2003, 21:30:23
Wat de criteria zijn is mij niet bekend, maar het korps Politie Kennemerland is het niet eens met de toewijzing van de prestatiebeloningen. Lees hieronder

Politie Kennemerland boos over uitblijven prestatieloon

HAARLEM - Minister Remkes van Binnenlandse Zaken vindt dat het politiekorps Kennemerland in 2002 onvoldoende zijn best heeft gedaan en keert het korps om die reden geen prestatiebeloning uit. De prestaties zijn volgens de minister niet verbeterd te opzichte van 2001. Voorts zijn de aangeleverde gegevens niet aantoonbaar betrouwbaar.

 
De korpsleiding van de politie Kennemerland is zwaar teleurgesteld over deze beslissing. Vijftien van de 26 politiekorpsen krijgen wel een prestatiebeloning, zoals de politie Amsterdam-Amstelland en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) bijvoorbeeld.

Bij het beoordelen van prestaties is gekeken naar punten als tevredenheid van het publiek, het aantal arrestaties, het aantal verdachten dat de politie aanlevert aan het Openbaar Ministerie, de snelheid en efficiëncy binnen een korps, aangiftebereidheid van het publiek, onveiligheidsgevoelens, geweld, buurtproblemen en het percentage jeugdigen dat naar HALT wordt verwezen.

Namens korpschef Bob Visser laat woordvoerder Alfred Ellwanger weten dat Kennemerland, waar 1350 mensen werken, geen genoegen neemt met deze beslissing. ,,Vorig jaar waren we nog koploper, maar toen werd nog geen prestatiebeloning uitgekeerd. En nu opeens zitten we in de middenmoot. Wij zijn van mening dat in 2002 wel degelijk goed is gepresteerd. Er is een enorme inspanning geleverd om tot kwaliteitsverbetering van het totale politiewerk te komen, er zijn grote stappen vooruit gemaakt. Dat komt ook tot uitdrukking in onze cijfers. Alleen: het ministerie heeft die beoordeeld op grond van oude indicatoren. Daarom gaan wij binnenkort in overleg met het ministerie.''
 
 
Bron: 'Haarlems dagblad' vrijdag 12 december 2003
Brandwacht 1e klas + WVD


Merijn

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2003, 17:51:51
Had toevallig dienst en heb dus nu het e.e.a. kunnen lezen. Naar het schijnt, let op weet dus niet wat er waar van is, heeft Hollands Midden, net zo als een aantal andere korpsen die niets gekregen hebben, openheid van boeken gegeven aan het ministerie. Wat dus inhoud dat de gegevens van ons kloppen. Ik weet dus niet of er korpsen zijn die hebben getoverd met getallen, lijkt me ook erg lastig, maar doordat je eerlijk bent wordt je dus gestraft.

Maar goed voor mij maakt het niet zoveel uit. Mocht er toch geld bijgekomen zijn dan het ik er toch niets van terug gezien dus ik lig er niet wakker van.

Trouwens we zijn 23e geworden.  ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2003, 19:15:47
Ik begrijp dr helemaal niks van.........wij als brandweer krijgen ook geen beloning als we veel branden uitmaken (was het maar zo, we krijgen alle branden uit, dus dat zou een vette vetpot worden ;), sorry, was ffies binnenpretje van mij...... ;D moest echt ff......


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 14 december 2003, 22:07:32
Ik begrijp dr helemaal niks van.........wij als brandweer krijgen ook geen beloning als we veel branden uitmaken (was het maar zo, we krijgen alle branden uit, dus dat zou een vette vetpot worden ;), sorry, was ffies binnenpretje van mij...... ;D moest echt ff......
geeft niet.... :P maar het verschil is dat voor de brandweer de doelstelling duidelijk en ongeveer hetzelfde blijft....van de politie en marechaussee wordt elk jaar iets anders verwacht.....de ene keer is het accent huiselijk geweld, dan weer horeca, dan weer verkeer, of voor de kmar....mobiel toezicht vreemdelingen wordt weer 100% controles....en daardoor wil de minister kunnen beoordelen of de korpsen alles wat ie bedenkt kunnen volgen...of het OM het ook kan volgen is een tweede...maar daar zal ik niet over beginnen..3 kilo :-[ :-X :-\ :(
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-