BHV /ARBO nieuwtjes

Auteur Topic: BHV /ARBO nieuwtjes  (gelezen 119754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #50 Gepost op: 13 maart 2012, 20:39:57
Interessante vraag Piet.  O0

Ik weet niet of je wettelijk verplicht bent. Wat ik wel weet is dat je verantwoordelijk gesteld kan worden voor nalatenschap.
Wat ik altijd deed was een aantal brandblussers in de zaal zetten en duidelijke ruimtes voor looppaden maken. Genoeg ruimte tussen de rijen stoelen en natuurlijk de vluchtwegen vrij houden.

Daarbij zorgde ik ook dat er een aantal EHBO'ers aanwezig waren. En natuurlijk je telefoons beschikbaar.
Voordat ik stopte als hoofdelijk verantwoordelijke had ik nog het plan om een paar BHV'ers naar de opleiding te sturen.
Gewoon omdat het altijd beter is als niets. Maar ik moet wel zeggen dat wij nooit een verplichting opgelegd hebben gekregen als SCW van de gemeente.
Het was iets waar ik zelf altijd achteraan hobbelde. Net als de brandmeld en ontruimingsinstallatie.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #51 Gepost op: 13 maart 2012, 20:49:54
verantwoordelijkheid ligt bij de gebouwbeheerder t.a.v. brandmeldinstallatie.

De organiserende instantie is verder verantwoordelijk voor het goed laten verlopen van een evenement, hier is sprake van als er 150 tot 200 personen samen zijn.

Ten aan zien van de eerste hulpverlening bij ongevallen ligt dit bij de organiserende instantie.

Voor de inrichting van de zaal moet je zorgdragen dat er voldoende ruimte is om te ontruimen bij een calamiteit en dat de nooduitgangen vrij zijn. de bebording is uiteraard voor de gebouwbeheerder.
Bij instappen begint de inzet.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #52 Gepost op: 18 maart 2012, 13:40:49
Ik neem aan dat jullie vrijwilligers zijn?
BHV is een verplichting vanuit de arbowet. Voor vrijwilligers is de arbowet niet altijd geheel van toepassing.
Dit is wellicht nog interessant:
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/rechten-en-plichten/vrijwilliger.html
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #53 Gepost op: 18 maart 2012, 13:47:36
Interessant voor de werkgever, maar zoals je wel weet zijn de gevaarlijke situatie als werken op hoogte, omgang met gevaarlijke stoffen wel degelijk van toepassing, Evenals de verplichting tot het zich eigen maken van de bedrijfsregels. Kortom een aantal kleinere voordelen, maar in grote lijnen geldt ten alle tijden Veiligheid voor alles.
Bij instappen begint de inzet.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #54 Gepost op: 4 november 2013, 11:46:16
Dag van de BHV @DagvandeBHV
Teller is klaar met aftellen! Vandaag is Dag van de BHV. Besef, waardering, support. Ze doen het voor ons! #dvdbhv pic.twitter.com/oxmfaCTrsN

8:37am · 4 Nov 13


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Blinde receptionist haalt certificaat bedrijfshulpverlening

https://www.youtube.com/watch?v=JLYqYplRZ_c

rtvdrenthe
Gepubliceerd op 9 mei 2014
Citaat
EMMEN - Een speciaal moment voor Harrie Lubbers vanochtend. De receptionist van het Drenthe College in Emmen is al vanaf zijn geboorte blind maar is nu ondanks zijn visuele beperking toch officieel bedrijfshulpverlener.

Lubbers' belangrijkste taak is de communicatie tussen de andere bedrijfshulpverleners en de brandweer. Het feit dat hij blind is werkt soms ook in zijn voordeel; Hij ruikt brandjes eerder en blijft in panieksituaties vaak rustiger.

Zijn instructeurs verrasten hem met een bloemetje en zijn certificaat. En Lubbers kon meteen aan de bak tijdens een extra brandoefening.
Samen sterk in de hulpverlening!