Aflegsysteem schuim

Auteur Topic: Aflegsysteem schuim  (gelezen 10211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Gepost op: 20 oktober 2008, 09:41:46
Collega's,

Even een vraag. Wij zijn al een tijdje aan het bomen over het aflegsysteem schuim. Tijdens de opleiding leer je dat je vanaf de tussenmenger naar de straalpijp een 52 mm slang gebruikt. Echter veel schuimstraalpijpen vragen 400 l/min.

Ook van het voertuig (of verdeelstuk) naar de tussenmenger wordt regelmatig een 52 mm leiding gebruikt terwijl de tussenmengers ook 400l/min vragen.
Bij minder toevoeging van het water krijg je mijns inziens minder kwaliteit mengel, of minder kwaliteit schuim bij de straalpijp.
Er zouden dus 75 mm leidingen gebruikt moeten worden voor een optimale verwerking van SVM tot schuim.

Wie kan mij wat meer hierover vertellen?




Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2008, 23:23:22
Toevoer vanaf pomp richting tussenmenger 75mm.
Vanaf tussenmenger maximaal 2 slanglengtes 52 mm.
75 mm  is niet gebruikelijk vanaf de tussenmenger, immers je blust ook niet met een drieduimer ;)

Kwaliteit van je mengsel ( middel of zwaar)hangt af van het soort svm, percentage svm, schuimstraalpijp en de uitgaande druk aan de straalpijp. Daartoe zie je vaak op de straalpijp een manometer, zodat er incombinatie met de pompbediende en de straalpijpvoerder de juiste druk aan de straalpijp geven wordt.

Licht schuim laat ik buitenbeschouwing ivm gebruik van ventilatoren om op te brengen.

Vr.gr.

Max


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:42:04
Toevoer vanaf pomp richting tussenmenger 75mm.
Vanaf tussenmenger maximaal 2 slanglengtes 52 mm.
75 mm  is niet gebruikelijk vanaf de tussenmenger, immers je blust ook niet met een drieduimer ;)

Kwaliteit van je mengsel ( middel of zwaar)hangt af van het soort svm, percentage svm, schuimstraalpijp en de uitgaande druk aan de straalpijp. Daartoe zie je vaak op de straalpijp een manometer, zodat er incombinatie met de pompbediende en de straalpijpvoerder de juiste druk aan de straalpijp geven wordt.

Licht schuim laat ik buitenbeschouwing ivm gebruik van ventilatoren om op te brengen.

Vr.gr.

Max


Maar wat is nu het kwaliteitsverschil van het schuim bij gebruik van 75mm na de tussenmenger? Je geeft aan dat het 52mm moet zijn en dat het afhangt van de soort svm, percentage svm, schuimstraalpijp en de uitgaande druk aan de straalpijp. Dit zijn zaken die ten allen tijde relevant zijn om een goede kwaliteit schuim te verkrijgen.


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2008, 09:34:43
Vooropstellend dat het niet moet t.a.v. de 52 mm, het is gebruikelijk te doen i.v.m. flexibiliteit van de straalpijpvoerders.

T.a.v. 75 mm na de tussenmenger, dit zou de steller van dit onderwerp proefondervindelijk kunnen vaststellen lijkt mij.

Wanneer je kijkt naar de hoeveelheid water in een slanglengte 2" 2ltr/m en 3" 4,5ltr/m kun je in combinatie met je verschuimingsgetal een (theoretische) berekening maken van je volume of opp.

Om schuim uit te drukken in "kwaliteit" vindt ik een beetje overtrokken.
Kwaliteit valt verschillend te interpreteren wat de één goed noemt kan de ander als minder ervaren.

Je zou voor een goed mengsel afwasmiddel kunnen gebruiken als svm.
Hierbij kun je een "kwalitatief" goed schuimdeken opbouwen. Echter wanneer je de wanddikte van de zeepbel en halveringstijd van het deken bekijkt is het ongeschikt als blusschuim.

Terug naar de kern, enkel aanname dat 52 mm geschikt en 75 mm minder geschikt zou zijn of omgekeerd,gewoon een keer proberen onder gelijke omstandigeheden ongetwijfeld kom je tot een conclusie.

Vr.gr.

Max


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2008, 11:32:53
Het wordt inderdaad tijd voor een middagje spelen met schuim. O0
Ik heb de vraag hier neergelegd om eens te kijken of mensen ervaring hebben hiermee.

Het idee dat hier leeft is in ieder geval omdat op de straalpijp 400l/min staat dat je dit ook ongeveer moet hebben wil die straalpijp optimaal werken.
Echter als je optimaal schuim hebt en vervolgens niet kan bewegen vanwege de onhandelbaarheid van de 75 mm is ook niet er handig.
We gaan een keer spelen en ik zal de resultaten nog wel eens in dit topic weergeven.


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2008, 15:09:21
Toevoer vanaf pomp richting tussenmenger 75mm.
Vanaf tussenmenger maximaal 2 slanglengtes 52 mm.
75 mm  is niet gebruikelijk vanaf de tussenmenger, immers je blust ook niet met een drieduimer ;)

Kwaliteit van je mengsel ( middel of zwaar)hangt af van het soort svm, percentage svm, schuimstraalpijp en de uitgaande druk aan de straalpijp. Daartoe zie je vaak op de straalpijp een manometer, zodat er incombinatie met de pompbediende en de straalpijpvoerder de juiste druk aan de straalpijp geven wordt.

Licht schuim laat ik buitenbeschouwing ivm gebruik van ventilatoren om op te brengen.

Vr.gr.

Max


In de praktijk hebben we uitgetest dat dit best meer dan 2 lengtes kunnen zijn. Bij onze voertuigen zit de tussenmenger namelijk op het voertuig omdat we een schuimtank aan boord hebben en dus schuim direct vanaf het voertuig betrekken. Met een lengte of 4 hebben we nog steeds prima schuim.


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2008, 16:02:46
T.a.v. schuimtank op het voertuig, gebruik je hiervoor een tussenmenger, dus rechtstreeks op de perszijde aangesloten, venturie op de svm tank en vervolgens opbouw met 2" of gebruik je een voormenger?

Max


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2008, 15:27:34
T.a.v. schuimtank op het voertuig, gebruik je hiervoor een tussenmenger, dus rechtstreeks op de perszijde aangesloten, venturie op de svm tank en vervolgens opbouw met 2" of gebruik je een voormenger?

Max


Hiervoor wordt een "gewone" tussenmenger gebruikt. Deze zit inderdaad rechtstreeks aan de perszijde aangesloten. Er zit een afsluiter op de svm tank die we dmv een knop open zetten. Aan de zijkant van de wagen zit een aansluiting waar de perszijde op uit komt, deze zit naast de normale aansluitingen voor de slangen. Er zit eigenlijk dus een 3e aansluiting aan beide kanten van het voertuig.

Op het andere voertuig hebben we vanaf de svm tank een leiding liggen naar de zijkant van het voertuig, hier wordt de tussenmenger op de aansluiting voor de slang geplaats en een slang van de svm aansluiting naar de tussenmenger.

In beide gevallen wordt de verdere opbouw gedaan met 2 duimers. Ik zal vanavond nog een aantal foto's toevoegen (als dit me tenminste lukt). Tot nu toe geen problemen gehad met het schuim bij diverse lengtes. Enige manier om schuim niet goed te krijgen is een niet passende combinatie schuimvormend armatuur/tussenmenger. Dit nummer moet je dus echt goed op letten.