Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 52698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2009, 20:46:07
DEN HAAG - Automobilisten in onder meer de Rotterdamse regio, in en om Utrecht en in de provincies Drenthe en Friesland kunnen de komende vier weken op hun autoradio sirenes van ambulance, politie of brandweer te horen krijgen.

Het gaat om een vervolgexperiment met het zogenoemde Flistersysteem, waarvan maandag de aftrap is, kondigde Rijkswaterstaat donderdag aan.
Personenauto's zijn steeds beter geïsoleerd en de geluidsinstallaties worden ook steeds beter. Daardoor horen automobilisten pas op het laatste moment de sirenes van hulpdiensten.

Signaal
De Flister onderbreekt binnen een straal van 300 tot 400 meter radioprogramma's en zendt in plaats daarvan een signaal uit.
''Je hoort de hulpdiensten ver van tevoren, in plaats van dat je ze een seconde van tevoren in je achteruitkijkspiegel ziet'', aldus CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. Hij verricht de aftrap van het experiment in zijn woonplaats Bolsward.

Drenthe
Vorig jaar zomer is in de gemeente Utrecht en in Drenthe met twee voertuigen met succes proefgedraaid met het systeem. Dit keer doen veertig voertuigen mee.
Het gaat om twintig ambulances in Drenthe en Friesland, tien brandweerauto's in en om de stad Utrecht en zes politiewagens in de regio Rijnmond. Vanuit de standplaatsen Waddinxveen en Breda doen verder twee wagens van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) mee.

Bron: Nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:07:07
en als je nu aan een hoofduitrukroute woont... Gaat dan elke 15 minuten je radio uit? ??? 8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:10:05
en als je nu aan een hoofduitrukroute woont... Gaat dan elke 15 minuten je radio uit? ??? 8)

Scherp.. O0

Dan kan ik i.i.g. mijn lol op...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:34:18
Als ik goed geïnformeerd ben werkt een flister op basis van het RDS systeem.
Dit is de zelfde functie die radiozenders gebruiken om "in te breken" op je CD speler in de auto om file informatie door te geven.
Bij "gewone" radio's die je thuis gebruikt is deze functie soms wel aanwezig maar er wordt vrij weinig gebruik van gemaakt.
Waarschijnlijk merk je het alleen aan je display als deze RDS ondersteund. Denk bij voorbeeld aan de reclame op sky radio.

Bij eerdere tests verscheen naast het geluidssignaal ook een tekst in de display van de (auto)radio welke aangaf dat er een voorrangsvoertuig/hulpdienst naderde.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:35:21
Een heleboel automobilisten heeft deze functie niet aanstaan volgens mij... :)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2009, 00:29:05
RDS heeft standaart al een voorziening ingebouwd voor dit soort doeleinden.
Het signaal van de hulpdienst laat de radio overschakelen naar programma type 31 (PTY). Dit is een leeg kanaal en in je scherm komt EMERGENCY te staan. Type 31 is niet uitschakelbaar.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #27 Gepost op: 3 november 2009, 21:10:31
Hmm.. reed deze week over de Zeelandbrug en er kwam een ambulance tegemoet... toen deze mij voorbij was, ca. 200 meter, begon mijn radio te jengelen in een sirenetoon. Ik dacht dat de proef alleen in Utrecht, Rotterdam, Friesland en Drenthe zou worden gehouden?

Anyway, in dit geval was het weinig effectief, want hij begon pas te loeien toen de ambu al voorbij was.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #28 Gepost op: 3 november 2009, 21:46:41
Hmm.. reed deze week over de Zeelandbrug en er kwam een ambulance tegemoet... toen deze mij voorbij was, ca. 200 meter, begon mijn radio te jengelen in een sirenetoon. Ik dacht dat de proef alleen in Utrecht, Rotterdam, Friesland en Drenthe zou worden gehouden?

Anyway, in dit geval was het weinig effectief, want hij begon pas te loeien toen de ambu al voorbij was.

Kun je nagaan hoe hard die ambu reed! Sneller dan het geluid!  8)
greetz,  Enrique


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #29 Gepost op: 3 november 2009, 21:56:48
voor diegenen die het interessant vinden, zie ftp://ftp.rds.org.uk/pub/acrobat/rbds1998.pdf.

Valt me wel op dat in de normbeschrijving vastgelegd is dat PTY31 voorbehouden is aan nationale, generieke noodsituaties.