Nieuw materieel brandweer Borsele

Auteur Topic: Nieuw materieel brandweer Borsele  (gelezen 3924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

y0ze

  • Gast
Gepost op: 15 december 2003, 13:06:00
Het brandweerkorps van de gemeente Borsele kon zaterdagochtend maarliefst vier nieuwe brandweervoertuigen officieel in gebruik nemen. Bijzonder is dat al deze voertuigen gestationeerd worden op de post in het dorp Borssele. Reden daarvoor is dat drie van de vier voertuigen aangeschaft zijn met het oog op incidentbestrijding in de dit jaar geopende Westerscheldetunnel. Het gaat om een SIV (Snel Interventie Voertuig), een schuimblusvoertuig en een haakarmvoertuig met hulpverleningshaakarmbak. De SIV en het schuimblusvoertuig komen alleen maar in actie in de Westerscheldetunnel, het haakarmvoertuig wordt ook voor hulpverlening in het industriegebied Vlissingen-Oost en op de aanvoerende wegen ingezet.Daarnaast werd ook nog eens de 'normale' tankautospuit van de post Borssele vervangen door een nieuw exemplaar. De Brandweer Goes wenst de collega's van Brandweer Borsele veel succes met de nieuwe voertuigen.



bron: www.brandweergoes.nl




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2003, 19:19:27
ja,dat ziet er heel erg netjes uit ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2003, 19:50:22
Het brandweerkorps van de gemeente Borsele kon zaterdagochtend maarliefst vier nieuwe brandweervoertuigen officieel in gebruik nemen. Bijzonder is dat al deze voertuigen gestationeerd worden op de post in het dorp Borssele. Reden daarvoor is dat drie van de vier voertuigen aangeschaft zijn met het oog op incidentbestrijding in de dit jaar geopende Westerscheldetunnel. Het gaat om een SIV (Snel Interventie Voertuig), een schuimblusvoertuig en een haakarmvoertuig met hulpverleningshaakarmbak. De SIV en het schuimblusvoertuig komen alleen maar in actie in de Westerscheldetunnel, het haakarmvoertuig wordt ook voor hulpverlening in het industriegebied Vlissingen-Oost en op de aanvoerende wegen ingezet.Daarnaast werd ook nog eens de 'normale' tankautospuit van de post Borssele vervangen door een nieuw exemplaar. De Brandweer Goes wenst de collega's van Brandweer Borsele veel succes met de nieuwe voertuigen.

Je wilt niet weten welke ontberingen ik voor die foto heb moeten ondergaan..... Ik kroop druipnat mijn autotje weer in :-(

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2003, 19:59:53
Je wilt niet weten welke ontberingen ik voor die foto heb moeten ondergaan..... Ik kroop druipnat mijn autotje weer in :-(

Gr
Erik

het resultaat is er wel naar hoor,een mooie foto ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2003, 20:24:19
Verdere toelichting:
Die SB en die SIV zijn exact hetzelfde als de aan brandweer Terneuzen geleverde voertuigen. Daar hebben we het hier genoeg over gehad :-)

Die TS is in principe een 'doorsnee'-TS, maar dit voertuig heeft een dompelpomp aan boord (zoals ook een aantal voertuigen van korpsen aan de Betuwelijn dat hebben) om zodoende op snelle wijze water te kunnen pompen uit de zeehavens in het havengebied Vlissingen-Oost. Met normale zuigslangen lukt je dat bij hoog water nauwelijks, laat staan bij laag water.

De HA is een 2e hands voertuig, overgenomen van de Stadreinigingsdienst van de gemeente Vlissingen en voorzien van een Hiab-kraan. Voertuig is geheel gereviseerd en opgeknapt en ziet er als nieuw uit. Hulpverleningscontainer biedt plaats aan een aantal rolcontainers met HV-materiaal. Deze HA + HVH is niet uitsluitend voor tunnelincidenten aangeschaft maar ook voor hulpverlening in het industrie/havengebied Vlissingen-Oost en de toevoerwegen daar naartoe.

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2003, 20:28:14
Verdere toelichting:


Die TS is in principe een 'doorsnee'-TS, maar dit voertuig heeft een dompelpomp aan boord (zoals ook een aantal voertuigen van korpsen aan de Betuwelijn dat hebben) om zodoende op snelle wijze water te kunnen pompen uit de zeehavens in het havengebied Vlissingen-Oost. Met normale zuigslangen lukt je dat bij hoog water nauwelijks, laat staan bij laag water

Gr
Erik
is die dompelpomp alleen voor zijn eigen voeding Erik,of is hij daarmee ook geschikt als haler voor grootwatertransport?


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 december 2003, 14:53:38
Je wilt niet weten welke ontberingen ik voor die foto heb moeten ondergaan..... Ik kroop druipnat mijn autotje weer in :-(

Gr
Erik

Tja het leven van een prof fotograaf....... Maarre...ehhh. in die dikke Volvo zit toch wel een kachel???? ;D ;D
Mooie foto, Erik, maar dat wist ik al..... ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2003, 15:36:08
is die dompelpomp alleen voor zijn eigen voeding Erik,of is hij daarmee ook geschikt als haler voor grootwatertransport?

In principe voor eigen voeding, omdat juist die snelle waterwinning in de opstart van een blusoperatie een probleem op kan leveren (brandkranen vaak ook op te grote afstand). In deze opzet kan men over een afstand van 30 meter (!) water oppompen (dus ook vanaf een hoge kademuur) en men heeft, nadat de dompelpomp in het water is gegooid, na enkele seconden al voldoende water.

Het is dus geen vervanger voor een dompelpomp, maar kan uiteraard wel de waterwinning voor bijvoorbeeld een tweede TS verzorgen. De pompcapaciteit is ook te klein om de waterwinning te evenaren die een 'normale' BiZa-dompelpomp bereikt.

De dompelpomp op deze TS is dus niet aangeschaft voor de kwantiteit maar voor kwaliteit: snelle waterwinning op open water op plekken waarop je met normale zuigslangen niet uit de voeten kan. En juist op een hoge kademuur met laag water wordt het met normale zuigslangen al snel moeilijk.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2003, 15:38:56
Tja het leven van een prof fotograaf....... Maarre...ehhh. in die dikke Volvo zit toch wel een kachel???? ;D ;D
Mooie foto, Erik, maar dat wist ik al..... ;)

Was ik maar proffotograaf :-) Nee, voor de kost werk ik weliswaar bij een dagbladuitgeverij, maar niet als fotograaf :-) Dit is allemaal pure hobby...... maar wel leuk!

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2003, 21:25:36
Erik bedankt voor je uitvoerige uitleg! ;)