EHBO bij eredivisiewedstrijden (op het veld)

Auteur Topic: EHBO bij eredivisiewedstrijden (op het veld)  (gelezen 8013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #20 Gepost op: 20 november 2008, 23:39:05
nee geen hogere wiskunde, maar het moet wel goed en beheerst gebeuren de vraag is of ondanks dat het een chirurg of orthopeed is, zij deze handeling kunnen uitvoeren want zeg nu eerlijk zij leggen echt niet maandelijks een nekspalk aan.(en mijn inziens is kennis van anatomie en (patho)fysiologie nu niet de competentie waardoor je de vaardigheid beheerst)  Daarnaast wil ik opmerken dat manuele fixatie natuurlijk ook nog een mogelijkheid is, tijdens transport op een draagbaar is dat natuurlijk tricky en moet je weten wat je doet maar alleen het aanleggen van een nekspalk is  natuurlijk onzin, er moet of een combinatie zijn met een wervelplank of een stabiele ondergrond met een correcte manuele fixatie.

moet je dan echt een keuze maken dan lijkt mij dat een manuele fixatie beter is dan een verkeerd aangelegde nekspalk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 21 november 2008, 09:25:43
Helemaal eens, Paul.  Een Orthopeed of een welke arts dan ook, hoe je minder te leren over anatomie en bewegingsleer, En daarin kost training minder tijd dat een ehbo-er.
Maar het toepassen van de neutrale inline positie, toegepaste bewegingsleer, maatnemen van hulpmidden, volgorde van werken bij fixatie op een wervelplank. specifieke handelingen bij dwangstanden is iets wat je kan leren in een training hebben deze mensen niet in hun opleiding gehad..

Ik geef al 15 jaar les in omgaan met wervelletsel, en ik moet zeggen dat een iemand die een technisch beroep heeft gehad, sneller belangrijkse basis vaardigheden (fixatie) leert, onthoudt en na een bepaalde periode nog steeds weet dan een gemiddelde  verpleegkundige uit het ziekenhuis.
Zeker als je de basis vaardigheden uit het klaslokaal haalt, en iemand op een schuine glibberige helling legt of de situatie zodanig verandert dat het zwaarte punt veranderd, zullen niet  technische aangelegde personen extra training en oefen inspanning moeten plegen..

Verder denk ik dat veel eerste hulpverleners de functie van een nekkraag verkeerd inschatten..