HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?

Auteur Topic: HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?  (gelezen 56606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Anjo

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 december 2008, 00:14:03
Denk dat je eens bij Halfords moet gaan informeren..... :-\


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2009, 12:48:52
Gisteren reed ik een poosje achter een ambulance vanuit Amersfoort richting de Wijk (voor Hoogeveen).
Volgens mij was het de 13-104.

Onderaan deze ambulance waren ter hoogte van de voorwielen vreemd uitziende kettingen te zien.
Het leken in ieder geval kettingen maar het kan evengoed vervuiling geweest zijn (gras of zoiets).
Het hing in ieder geval aan de onderzijde van de ambu en was aan beide kanten gelijk.

Is dit iets nieuws, speciaals of iets dergelijks of was het niets bijzonders?
Ik kon het niet goed zien, de ambulance reed ongeveer 130 tot 140 (waarschijnlijk overbrenging van een patient) en ging voor mij iets te snel om het beter te kunnen zien.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2009, 13:44:09
Als je de eerste pagina van dit topic even doorleest, krijg je al een mooie verklaring waar die kettingen naar alle waarschijnlijkheid voor dienen.....

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 16:46:54
Als je de eerste pagina van dit topic even doorleest, krijg je al een mooie verklaring waar die kettingen naar alle waarschijnlijkheid voor dienen.....

mzzl, d'n Druif

En dat is de reden dat ik het topic had samengevoegd ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2010, 14:30:32
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar .....

Wie kan mij vertellen waarom er door de hulpdiensten in nederland geen sneeuw kettingen of iets van dien aard wordt gebruikt in sommige
dichtbesneeuwde dan wel onbegaanbare steden en delen van ons land ??


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2010, 14:59:19
Omdat je volgens mij in 99% van alle situaties met winterbanden prima uit de voeten kunt. En ik neem aan dat in ieder geval alle politieauto's en ambulances daarmee uitgerust zijn. Verder hebben sneeuwkettingen alleen meerwaarde bij het beklimmen van steile hellingen, en die hebben we niet zoveel in Nederland. Bovendien zijn (handmatig omlegbare) sneeuwkettingen natuurlijk niet praktisch als er haast bij is. Ze moeten er ook weer af als je op een sneeuwvrije weg komt!  ;)

Ik heb enige tijd geleden hier foto's (of zelfs een topic) voorbij zien komen van een ambulance met 'automatische' sneeuwkettingen. Kan het topic alleen niet meer terugvinden.  Iemand?

(edit: inmiddels is dit topic samengevoegd met het bedoelde topic)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2010, 15:13:41
Ik heb enige tijd geleden hier foto's (of zelfs een topic) voorbij zien komen van een ambulance met 'automatische' sneeuwkettingen. Kan het topic alleen niet meer terugvinden.  Iemand?

De RAD Hollands-Midden heeft inderdaad zo'n systeem op de ambulances zitten. Zal er even een foto bij zoeken.

Dit is de link: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25740.0.html


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2010, 15:18:31
Omdat je volgens mij in 99% van alle situaties met winterbanden prima uit de voeten kunt. En ik neem aan dat in ieder geval alle politieauto's en ambulances daarmee uitgerust zijn. Verder hebben sneeuwkettingen alleen meerwaarde bij het beklimmen van steile hellingen, en die hebben we niet zoveel in Nederland. Bovendien zijn (handmatig omlegbare) sneeuwkettingen natuurlijk niet praktisch als er haast bij is. Ze moeten er ook weer af als je op een sneeuwvrije weg komt!  ;)

Ik heb enige tijd geleden hier foto's (of zelfs een topic) voorbij zien komen van een ambulance met 'automatische' sneeuwkettingen. Kan het topic alleen niet meer terugvinden.  Iemand?

Ik begrijp wat je zegt maar snap het dan niet helemaal geloof ik ... als dit het geval is waarom dan deze topic ??

"Politie dit weekeinde in oranje terreinwagens de straat op" ???

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,35904.0.html


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2010, 15:22:55
De RAD is goed voorbereid op winters weer!  
December 2009
De Regionale Ambulancedienst Hollands Midden heeft de afgelopen dagen ondanks de barre winterse omstandigheden haar werk goed uit kunnen voeren.

Het verkeer heeft veel hinder ondervonden van de sneeuw en het openbare vervoer reed beperkt of zelfs helemaal niet. In omstandigheden waarin de kans op ongevallen door de weersomstandigheden alleen maar groter dan normaal is, kunnen hulpdiensten de capaciteit niet terugschroeven, maar moeten alle zeilen worden bijgezet.

De ambulancedienst Hollands Midden heeft zich goed voorbereid. Alle ambulances in de regio zijn standaard voorzien van winterbanden en automatische sneeuwkettingen. De afgelopen periode hebben deze standaard voorzieningen hun diensten meermaals bewezen. Voorzichtigheid blijft natuurlijk altijd geboden, maar ondanks de dikke laag sneeuw konden de ambulances gewoon blijven uitrukken voor het bieden van hulp in de regio
 
Bron www.radhm.nl


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2010, 15:26:47
Metalen sneeuwkettingen zijn in Nederland in ieder geval verboden. In de Regeling Voertuigen staat:

Citaat
Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.