HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?

Auteur Topic: HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?  (gelezen 56616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #30 Gepost op: 9 januari 2010, 22:24:59
zijn hier chauffeurs die ervaring hebben met deze automatische sneeuwkettingen?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #31 Gepost op: 9 januari 2010, 23:04:57
vroeger hadden we spijkerbanden klaarliggen voor de ambulances...
CN NRK


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #32 Gepost op: 9 januari 2010, 23:23:08
zijn hier chauffeurs die ervaring hebben met deze automatische sneeuwkettingen?

Ik heb ze 1 maal gebruikt tijdens een uitruk; je mag dan niet harder dan 50 km/uur.
Maar dat is altijd nog beter dan glijden of stilstaan. Het rijdt heel comfortabel.
Ook tijdens het rijden over een zwaar beijzelde weg heb ik ze gebruikt;
dat is niet zo prettig; het hobbelt nogal maar werkt heel goed als je gaat glijden.
Een druk op de knop en je hebt weer volledig grip en controle over je voertuig.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2010, 13:50:34
Gisteren reed ik een poosje achter een ambulance vanuit Amersfoort richting de Wijk (voor Hoogeveen).
Volgens mij was het de 13-104.

Onderaan deze ambulance waren ter hoogte van de voorwielen vreemd uitziende kettingen te zien.
Het leken in ieder geval kettingen maar het kan evengoed vervuiling geweest zijn (gras of zoiets).
Het hing in ieder geval aan de onderzijde van de ambu en was aan beide kanten gelijk.

Is dit iets nieuws, speciaals of iets dergelijks of was het niets bijzonders?
Ik kon het niet goed zien, de ambulance reed ongeveer 130 tot 140 (waarschijnlijk overbrenging van een patient) en ging voor mij iets te snel om het beter te kunnen zien.

Gezien de bewegingen die de voorwielen moeten maken lijken mij dat geen automatische sneeuwkettingen. Deze nemen daar teveel ruimte in.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2010, 13:53:49
Het ziet er leuk uit echter ik heb 1 overweging...als er nu een dikke laag sneeuw ligt....hoe zit je dan met d ehoogte van die "automatische sneeuwkettingen"?? Werken ze dan nog wel? Worden ze opzij gedrukt?? Breken ze af?? Kom je nog vooruit? Slaan ze vast?


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2010, 17:17:30
GGD Flevoland gaat sneeuwkettingen gebruiken om bij moeilijk bereikbare locaties te komen.

Sneeuwkettingen zijn in Nederland niet toegestaan op de openbare weg. De GGD heeft daarom donderdagochtend een ontheffing voor gebruik aangevraagd bij de provincie.

Volgens een woordvoerder van de GGD hebben de ambulances de sneeuwkettingen voor de zekerheid in de auto liggen.

bron omroep flevoland.
ambu's staan op m&s banden dus geen winterbanden maar iets wat er in de buurt heeft gelegen.

nu nog gebruiken 8)
bron ook omroep flevoland
AlmereAmbulance vast in sneeuw 10-01-2010

In de Almeerse Stripheldenbuurt heeft zondagmiddag een ambulance vastgezeten. De wagen was op weg naar een patiënt. De chauffeur besloot in de straat te keren.

Door de sneeuwval kwam het voertuig vast te zitten. De brandweer heeft de ambulance geholpen om weer los te komen. In eerste instantie werd dit gedaan met speciale slangenbruggen.

Toen dit niet hielp, besloot de brandweer de sneeuw rondom de ambulance weg te scheppen en hem eruit te slepen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2010, 17:22:34
nu nog gebruiken 8)

Ik weet niet of je bekend bent met het rijden met sneeuwkettingen maar dan moet er overal sneeuw liggen. Als je op (redelijk) schoon wegdek rijd moeten ze er weer af én dat kost meer tijd dan wat rustiger/behoudender rijden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2010, 18:33:23
tuurlijk weet ik dat wel. en als je de beelden bekijkt op www.omroepflevoland.nl zie je dat ze daar echt wel in de sneeuw staan. maar je hebt wel een punt want dat maakt ook meteen de onzin van dit soort sneeuwkettingen duidelijk. en dat maakt waarschijnlijk dat ze niet gebruikt worden. immers straat in ketting om = stoppen, ketting omleggen +/- 4min?, straat uitrijden, o goed asfalt, ketting weer af en weer verder rijden. en vervolgens na 30 minuten aankomen bij je patient famillie boos.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2010, 14:38:41
tuurlijk weet ik dat wel. en als je de beelden bekijkt op www.omroepflevoland.nl zie je dat ze daar echt wel in de sneeuw staan. maar je hebt wel een punt want dat maakt ook meteen de onzin van dit soort sneeuwkettingen duidelijk. en dat maakt waarschijnlijk dat ze niet gebruikt worden. immers straat in ketting om = stoppen, ketting omleggen +/- 4min?, straat uitrijden, o goed asfalt, ketting weer af en weer verder rijden. en vervolgens na 30 minuten aankomen bij je patient famillie boos.
Ach, ik had gisteren ook een spoedrit van een half uur zonder sneeuwkettingen omleggen :-[ Kon niet meer dan 1,5 mm mijn gaspedaal indrukken zonder achterstevoren te gaan.... 10 km/h de bocht om, en met een top van 40 waar je normaal 140 rijdt met spoed.... :-X
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2010, 19:21:58
Ach, ik had gisteren ook een spoedrit van een half uur zonder sneeuwkettingen omleggen :-[ Kon niet meer dan 1,5 mm mijn gaspedaal indrukken zonder achterstevoren te gaan.... 10 km/h de bocht om, en met een top van 40 waar je normaal 140 rijdt met spoed.... :-X
Als je de sneeuwkettingen om gedaan had, was je er dan uiteindelijk sneller geweest of niet? En dan bedoel ik dat je op stukken waar geen sneeuw ligt de niet af doet, dus gewoon doorrijden. Ben ik wel nieuwschierig naar...
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT