HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?

Auteur Topic: HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?  (gelezen 56638 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2010, 12:31:34
Er bestaat ook nog zoiets als de autosock. Voordeel daarvan is dat je die ook op niet-besneeuwde stukken kunt gebruiken, zonder dat het de band of de weg schade toebrengt.

Het biedt (denk ik) minder grip dan sneeuwkettingen, maar het is een mooie tussenoplossing.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2010, 20:16:54
En dan bedoel ik dat je op stukken waar geen sneeuw ligt de niet af doet, dus gewoon doorrijden.

En dat kan dus niet ....

Er bestaat ook nog zoiets als de autosock. Voordeel daarvan is dat je die ook op niet-besneeuwde stukken kunt gebruiken, zonder dat het de band of de weg schade toebrengt.

Ik heb hier een tijdje geleden mee gereden, nadeel van deze dingen is dat ze héél erg gevoelig zijn en op steen redelijk snel kapot gaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2010, 20:31:04
Het ziet er leuk uit echter ik heb 1 overweging...als er nu een dikke laag sneeuw ligt....hoe zit je dan met d ehoogte van die "automatische sneeuwkettingen"?? Werken ze dan nog wel? Worden ze opzij gedrukt?? Breken ze af?? Kom je nog vooruit? Slaan ze vast?
Voor zover ik weet, worden de wieltjes met daaraan de kettingen, hydraulisch of pneumatisch tegen de achterwielen gedrukt. Ze blijven dus werken en zullen ws ook niet afbreken of opzij worden gedrukt. Die dikke laag sneeuw mag geen belemmering zijn. Daar zijn ze juist voor ontwikkeld.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2010, 16:24:24
Niet alle hulpdiensten rijden op winterbanden

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/109616/Niet_alle_hulpdiensten_rijden_op_winterbanden.html
dinsdag 16 februari 2010 10:01

Uit een onderzoek van het AD blijkt dat 6 van de 26 regiopolitiekorpsen hun agenten laten rijden in dienstauto's zonder winterbanden. Ondanks de sneeuw en de bijkomende gladheid worden de dienders met gewone banden de weg opgestuurd.

Tevens blijkt dat twee ambulancediensten hun voertuigen niet hebben voorzien van het juiste type band die bij deze weersomstandigheden hoort.

CNV-bestuurder Henk van Beers zegt tegen het AD het onbegrijpelijk te vinden dat de hulpdiensten geen winterband hebben. 'Op veiligheid moet je niet bezuinigen. Je hebt speciale banden voor winterse omstandigheden. Dan moet je daar gebruik van maken ook. Klaar uit'
Samen sterk in de hulpverlening!


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #44 Gepost op: 16 februari 2010, 16:33:07
FlevolandGGD schaft winterbanden aan 16-02-2010

GGD Flevoland gaat winterbanden voor alle ambulances aanschaffen. Dit is nodig, omdat er in de provincie niet meer wordt gestrooid.

Volgens een woordvoerder voldoen de huidige 4-seizoenenbanden wel op gestrooide wegen, maar gaat het mis bij gladde omstandigheden. De winterbanden staan overigens nog in bestelling, ze zijn op dit moment niet leverbaar.

In januari liet de hulpverleningsdienst al weten sneeuwkettingen te gebruiken om bij moeilijk bereikbare locaties te komen.

bron omroep flevoland 16 feb 2010


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 16 februari 2010, 17:03:08
Niet alle hulpdiensten rijden op winterbanden
Politiebond boos over ontbreken winterbanden

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1349495.ece/Politiebond_boos_over_ontbreken_winterbanden
op 16 februari '10, 15:33, bijgewerkt 16 februari '10, 15:54
 
Ongeveer de helft van de Nederlandse politiekorpsen schaft geen winterbanden aan, omdat dat te duur zou zijn. 'Van de zotte', aldus de Algemene Nederlandse Politie Vereniging ANPV.

In een brief die een dezer dagen wordt verstuurd eist de bond opheldering van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken. Als zij ook vindt dat de aanschaf van winterbanden voor elk regiokorps te duur is, dan zal de bond actie ondernemen. Bezuinigen op winterbanden gaat ten koste van de veiligheid van het personeel, vindt de bond.

Onrust
Volgens een woordvoerder van de politiebond zijn er geen concrete aanwijzingen dat er de afgelopen vorstperiode meer ongelukken met politiewagens zijn gebeurd. 'Maar het is wel zo dat de onrust onder politiemensen steeds groter wordt. Zo was maandag nog in het nieuws dat schoolbusjes van vervoerbedrijf Connexxion vaak geen winterbanden hebben. Zulke berichten voeden de onrust wel.'

Enkele ambulancediensten, waaronder die in Flevoland, blijken eveneens zonder winterbanden te rijden. GGD Flevoland heeft dinsdag bekend gemaakt dat er inmiddels winterbanden in bestelling zijn voor de zestien ambulancevoertuigen. Daartoe zou besloten zijn nadat het strooizout opraakte. Ieder jaar zullen er tijdig geschikte banden onder de ambulances worden gezet, zo is met de leverancier afgesproken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #46 Gepost op: 16 februari 2010, 17:24:47
Ben blij dat wij (Beveiliging Koninklijke Landmacht) op alle dienstauto's winterbanden hebben. Zowel op militaire complexen als op de openbare weg heeft dit z'n voordeel al meerdere keren bewezen, je merkt echt dat je meer grip hebt.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #47 Gepost op: 16 februari 2010, 19:22:17
Hier hadden automatische sneeuwkettingen goede diensten kunnen bewijzen;

De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2010, 20:45:14
Niet alle hulpdiensten rijden op winterbanden

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/109616/Niet_alle_hulpdiensten_rijden_op_winterbanden.html
dinsdag 16 februari 2010 10:01

Uit een onderzoek van het AD blijkt dat 6 van de 26 regiopolitiekorpsen hun agenten laten rijden in dienstauto's zonder winterbanden. Ondanks de sneeuw en de bijkomende gladheid worden de dienders met gewone banden de weg opgestuurd.

Tevens blijkt dat twee ambulancediensten hun voertuigen niet hebben voorzien van het juiste type band die bij deze weersomstandigheden hoort.

CNV-bestuurder Henk van Beers zegt tegen het AD het onbegrijpelijk te vinden dat de hulpdiensten geen winterband hebben. 'Op veiligheid moet je niet bezuinigen. Je hebt speciale banden voor winterse omstandigheden. Dan moet je daar gebruik van maken ook. Klaar uit'


Ik hoor VZA en GGD Flevoland?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2010, 19:46:47
pol zawa rijdt al tijden met winterbanden op alle noodhulp voertuigen O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....