HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?

Auteur Topic: HV Voertuigen met winterbanden/sneeuwkettingen?  (gelezen 56628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #80 Gepost op: 20 januari 2013, 07:29:34
Wij hebben tot nu toe enkel de nieuwe golf variant op het bureau. Deze staat gewoon op 4 seizoens banden...

@DiNozzo, zijn het echt winterbanden of 4 seizoensbanden met een sneeuwvlokje erop?

Alle voertuigen uit de nieuwe aanbesteding horen op winterbanden te staan. Staan ze dat niet, dan zou ik eens contact op gaan nemen met de wagenparkbeheerder van je district/korps/eenheid/bureau/dinggeval.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #81 Gepost op: 20 januari 2013, 08:44:56
tja uit de nieuwe aanbesteding misschien wel. Hier rijdt alles op vier-seizoenenband... WAT EEN HEL !!!

Doe mij gewoon een zomer en een winterband... dat scheelt qua rijden zoveel dat het de veiligheid echt ten goede komt... maar goed... eerst maar eens de nieuwe auto's afwachten, voorlopig hebben wij hier in het gebied alles nog met radio... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #82 Gepost op: 17 maart 2013, 12:32:33
het verhaal banden blijft lastig vindt ik hoor, de een zegt dit de ander dat,
zelfs de "geleerden " zijn er niet over uit. en iedere levernacier zegt iets in zijn voordeel.
wat moet je nu in NL met die 5 vlokken die er vallen, nu is het toevallig 2 jaar dat het wat door sneeuwt
maar de sneeuw word meteen vast gereden tot ijs, dat haalt een deel van de prestatie van de winterband ook weg.
hierbij wil ik meteen opmerken dat een zomerband niet bestaat. sinds we praten over winterbanden is denk ik het beeld onstaan dat de andere band dan maar een zomerband is, dit blijft natuurlijk een 4 seizoenenband.
ik rijdt zelf in mijn dienstvoertuig met een 4 seizoenenband met modder en sneeuw kwalificatie, bij mijn laatste inzet, wilde ik de hoek om,
reed nog geen 30 km/h de richting was wel rechtsaf maar gleed gewoon deels rechtdoor, op een laagje van nog geen 3 cm sneeuw
en nu na 21.000 km 4 nieuwe banden nodig volledig op, dus ja rendement, kosten, verbruik, gebruiks gemak zeg het maar.
nu de irritatie van de nieuwe banden als je de hoek om gaat een brommend geluid van banden die in het asfalt bijten, ook niet echt om vrolijk van te worden. ieder voertuig heeft zijn grens, ik las iets van iemand die zei, ik rijd 4 wheeldrive,  ook die heeft een grens, die mag wel hoger liggen dan een 2 wiheldrive, maar als de auto over de grens gaat ben je hem ook echt kwijt, een bijkomend nadeel dus, ook zijn  4 wheeldrives over het algemeen iets zwaarder, dat gewicht moet je dus op sneeuw / ijs ook nog eens tot stilstand brengen, en ja dan is een winterband wel soepeler dan een 4 seizoenenband, maar alles hangt nog steeds af van de rijkunsten van de chauffeur, ik denk dat we voorlopig niet uitgepraat kunnen raken over het fenomeen banden.

groet
Logistiek. 8)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #83 Gepost op: 10 januari 2016, 15:51:15
Citaat van: Jerommeke link=msg=1118405 date=1358663374
Alle voertuigen uit de nieuwe aanbesteding horen op winterbanden te staan. Staan ze dat niet, dan zou ik eens contact op gaan nemen met de wagenparkbeheerder van je district/korps/eenheid/bureau/dinggeval.

Omdat het nog niet overal is doorgedrongen....
Alle LAPV voertuigen kunnen worden voorzien van winterbanden, ook de Transporters.
"Zomer"-banden en winterbanden.
Wij hebben nu voor iedere LAPV voertuig 2 complete sets.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #84 Gepost op: 27 juni 2020, 01:36:12
Om nieuw leven in deze discussie te blazen: winterbanden zijn in Nederland totaal overbodig, ze zijn alleen handig als er daadwerkelijk sneeuw ligt. Willen we in de winter maximale veiligheid? Dan hebben we een Michelin crosaclimate of een Continental Allseassoncontact nodig. Deze presteren stukken beter op koud nat en koud droog wegdek dan een een winterband, en maar marginaal slechter in de sneeuw dan een winterband. Zie onderstaande youtube video