Verplichting

Auteur Topic: Verplichting  (gelezen 11587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 22 december 2003, 21:18:25
Dat is dan leuk voor de ARBOwet. Maar als EHBO-ers/ BHV-er leer je nl het volgende: Eigen veiligheid boven die van anderen.

Wie moet ik nu geloven?
Thijs

zelfs als brandweerman/vrouw weet je dat eigen
 veiligheid ten allen tijden voor gaat boven die van een ander


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 22 december 2003, 21:37:31
Wat zijn dan de redenen om niet op de vraag van je werkgever in te gaan ?

Zijn de risico's zo groot, dat je aan onverantwoorde risico's komt te staan..?

Krijg je een opleiding van de Baas, wat is het probleem..


robert123

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 december 2003, 23:45:29
Thijs dat zijn twee verschillende zaken, die best wel verwarend zijn
Dat je moet helpen is 1 en je zelf in gevaar begeven2.
Helpen kan ook door iemand aanroepen wat hij moet doen, je gaat dan b.v niet een ruimte met rook in maar geeft door roepen/schreeuwen de juiste aanwijzingen, je kan de hulpdienst alarmeren, meer bhv-ers laten komen ter ondersteuening en dat alles zonder zelf in de gevaarlijke ruimte te komen. Dit is maar een voorbeeld.
Het kan net zo goed iemand zijn met een hartstilstand, een ernstige bloeding, open bot breuk of wat dan ook.
Ook dan zou je kunnen zeggen ik help niet want het bloed kan besmet zijn of iets dergelijks. Eigen veiligheid gaat voor ,dus trek je plastic handschoenen aan, gebruik een beademmingsdoek/kapje. Je doet dus wel iets en gelijk hou je je eigen veiligheid in de gaten.
Vandaar dat het twee gescheiden zaken zijn die best samen kunnen gaan.

Rob123


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2003, 08:26:03
De werkgever heeft de plicht om een BHV organisatie op te zetten. Deze heeft mogelijkheden om de wernemers te overtuigen dat ze BHVer moeten worden maar mag ze niet dwingen. Dit is het princioe van het arbeidsrecht. BHVer is hierdoor een nevenfunctie van je werk. Het valt niet onder de reguliere werkzaamheden. Tenzij anders opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Maar laten we eerlijk zijn, in bijna elke arbeidsovereenkomst staat iets opgenomen over het volgen van opleidingen. Wel niet in het A4'tje wat je ondertekend, maar wel in het complete boekwerk waar de branche organisatie bij hoort. En dan moet je voor je ergens gaat werken ook maar eens de kleine regeltjes lezen. ;D
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Thijs

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2003, 08:41:31
Ik zal even de A-4tjes erbij pakken!

Thijs


robert123

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 december 2003, 12:36:11
Het is natuurlijk zo dat een werkgever je het kan verplichten, dat heet aanwijzen. Maar je kan dan op je vingers nareken wat de motivatie zal zijn. Beter is het iemand te motiveren om deel te nemen aan de bhv.
Een vrijwilliger is iemand die een groot verantwoordelijkheidsbesef heeft naar zijn collega's en naar het bedrijf, en dat werk. Dat zie je ook aan deze mensen, ze zijn gedreven. Geef mij maar 1 vrijwilligers boven 5 personen die zijn aangewezen. Met die ene vrijwilliger verzet je veel meer werk. Motiveren is dan ook beter dan verplichten.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2003, 22:43:01
De werkgever mag werknwemers alleen werkzaamheden opdragen die in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd.

Dat hij mensen als BHV'er moet aanwijzen heeft alles te maken met het feit dat niet volstaan kan worden met de algemene term "het bedrijf beschikt over BHV'ers".

Als de werkgever slim is, dan kan hij BHV als mogelijke taak in de arbeidsovereenkomst vastleggen, op dezelfde manier zoals hij de voorwaarde kan opnemen dat de werknemer bereidheid moet zijn om te werken in ploegendiensten en/of te werken op andere lokaties en zelfs in het buitenland.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2003, 20:17:18
Ik kan me voorstellen dat een werkgever een medewerker verplicht BHV te halen. Maar als die werknemer bijvoorbeeld niet tegen bloed kan of voorvallen in het verleden heeft mee gemaakt waardoor hij het niet aan zou kunnen kan ik me voorstellen dat een werkgever daarmee alleen maar een groter risico creeert

Ik weet niet hoe mijn huidige werkgever de BHV organisatie heeft opgezet maar ik weet wel dat voor bepaalde 24 uurs functies EHBO en BHV verplicht is om ook 24 uur perdag voldoende mensen te hebben.  

Bij mijn  vorige werkgever was ik ploegleider binnen de BHV organisatie en ik ben het met een eerdere opmerking eens dat k liever een vrijwilliger heb dan 5 verplichte BHV'ers. zoals eerder geschreven zijn er functies waar BHV/EHBO verplicht is voor de functie; als iemand deze taak er niet bij wilt nemen moet ie gewoon niet solliciteren  ;)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


ik dus

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 september 2005, 21:58:18
De vaste regel is dat;

1 eigen veiligheid
2 veiligheid collega
3 veiligheid omstanders
4 het incident.

het heeft geen nut om slachtoffers te maken om andere te helpen, denk daar maar eens over na. 8)