Brandveiligheid kerstversiering en verlichting

Auteur Topic: Brandveiligheid kerstversiering en verlichting  (gelezen 25852 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 8 januari 2006, 17:00:15
Je moet natuurlijk wel een moderne blik hebben: http://www.hi-fog.com/en/land/heritage-buildings/index.htm

Deze zijn ook 'achteraf' mooi weg te werken + haast geen water nodig  ;)
Er zijn tegenwoordig ook mooie automatische brandblussers,alleen de afwerking is wat minder deftig  ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #71 Gepost op: 10 januari 2006, 21:39:54
Ik denk niet dat de woningsprinkler in nederland een echte doorbraak gaat worden zoals hij in het verleden is gepresenteerd.

Toepassing in Amerika was op basis van de vele huizen die volledig uit hout bestaan iets wat we in nederland niet kennen. Daarnaast willen waterleiding bedrijven gelijk profiteren door de brandkranen verder uit elkaar te gaan plaatsen, leiding diameters te reduceren en komt de brandweer op de proppen met langere aanrijtijden toe te staan.

Buitendat beheerst de woningsprinkler alleen de brand, ontstaat er nog steeds veel rook en laat ik het maar niet hebben over de waterschade die zo'n douchekop produceert. Mij krijg je er nog niet warm voor ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 10 januari 2006, 21:41:51
Er zijn tegenwoordig ook mooie automatische brandblussers,alleen de afwerking is wat minder deftig  ;D

Hmmm,als je mag kiezen,wat heb je liever??

Een paar sprinklerkoppen in het plafond of een detectieleiding langs je plafond?  ???
  Ta


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 10 januari 2006, 22:24:59
Ik denk niet dat de woningsprinkler in nederland een echte doorbraak gaat worden zoals hij in het verleden is gepresenteerd.

Toepassing in Amerika was op basis van de vele huizen die volledig uit hout bestaan iets wat we in nederland niet kennen. Daarnaast willen waterleiding bedrijven gelijk profiteren door de brandkranen verder uit elkaar te gaan plaatsen, leiding diameters te reduceren en komt de brandweer op de proppen met langere aanrijtijden toe te staan.

Buitendat beheerst de woningsprinkler alleen de brand, ontstaat er nog steeds veel rook en laat ik het maar niet hebben over de waterschade die zo'n douchekop produceert. Mij krijg je er nog niet warm voor ;D

Mij krijg je er wel warm voor!! Er ontstaat geen flash over meer in principe de brand zal dus beheerst worden en in 90% van de gevallen uitgemaakt worden. De sprinkler is heel gemakkelijk uit te zetten door de hoofdkraan dicht te zetten.
Waterschade is altijd gemakkelijke op te lossen dan rookschade. Foto's met waterschade kan je door vriesdrogen redelijk terug krijgen. Als ze verbrand zijn houd het op  ;).

Ze willen toch al terug naar 30 m3/u in woon wijken. En misschien willen ze nog wel verder terug..... Als er sprinklers aangebracht zijn is het straks misschien niet eens meer nodig om af te leggen... ;) Of denk je dat de gemeente straks overal een grijswaternet gaat aanleggen voor de brandweer..... denk het niet ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #74 Gepost op: 11 januari 2006, 07:24:36
Mij krijg je er wel warm voor!! Er ontstaat geen flash over meer in principe de brand zal dus beheerst worden en in 90% van de gevallen uitgemaakt worden. De sprinkler is heel gemakkelijk uit te zetten door de hoofdkraan dicht te zetten.
Waterschade is altijd gemakkelijke op te lossen dan rookschade. Foto's met waterschade kan je door vriesdrogen redelijk terug krijgen. Als ze verbrand zijn houd het op  ;).

Ze willen toch al terug naar 30 m3/u in woon wijken. En misschien willen ze nog wel verder terug..... Als er sprinklers aangebracht zijn is het straks misschien niet eens meer nodig om af te leggen... ;) Of denk je dat de gemeente straks overal een grijswaternet gaat aanleggen voor de brandweer..... denk het niet ;D

Wat je zegt klopt wel Palmpie alleen is niet iedereen de hele dag thuis......als de brand niet opgemerkt wordt staat de sprinkler toch even een tijdje te draaien zonder dat hij uitgeschakeld wordt. Een doormelding lijkt me niet zo zinvol.

Daarnaast is het verkleinen van de diameter leuk en aardig maar er zal maar net een ander incident plaatsvinden waarbij je wel veel water nodig heb. Sta je mooi voor aap ;)

Verder is er nog steeds geen zicht op hoe je garant staat dat de woningsprinkler over 15 jaar nog steeds voldoet. Mensen gaan verbouwen, huizen worden aangepast en komen te vervallen en niemand die weet of een sprinkler nog voldoende werkt.

Nu heb je een nieuwbouwwijk maar over een x-aantal jaren betreft het dus oudbouw en is de kans op een flinke brand groter. Werkt de sprinkler dan nog wel? Niemand die het nu gaat controleren bij particulieren dus daar is nog het een en ander aan winst te behalen denk ik ;D


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #75 Gepost op: 11 januari 2006, 08:28:19
Mag ik dan even een kritische vraag stellen. Hoeveel woning branden denken jullie te voorkomen met het verplicht toepassen van sprinklers. Hoe denken jullie de bestaande bouw hierop aan te passen. Ik denk dat we een hele weg te gaan hebben om alleen al de rookmelders in alle woningen te krijgen. Als het gaat over rook, water of brandschade is dat in mijn ogen in geld uit te drukken. Dus een zaak voor de verzekering. Als het gaat over mensenlevens dan is het een ander verhaal. Mijn kun je er niet van overtuigen dat door het toepassen van woningsprinklers in nieuwbouw er minder doden gaan vallen door brand. En wie gaat er straks betalen voor al deze mooie technische snufjes. Sprinklers wettelijk verplicht stellen daardoor begin ik wel langzaam het gevoel te krijgen dat we als preventisten aan het doorslaan zijn. Dan denk ik dat je beter een verplichting op het toepassen van een automatisch blusmiddel in wasmachines en drogers kan opnemen. Zorg ervoor dat de apparaten niet meer of moeilijk kunnen branden. Zorg dat de (aan)kleding en meubelen brandveiliger worden. Daarmee ga je de brandoorzaken aanpakken en niet de gevolgen. Daar is ook nog een hoop winst te behalen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #76 Gepost op: 11 januari 2006, 09:20:52
Hoe denken jullie dat de rookmelders het over 15 jaar doen...  :'(. Een sprinkler is een éénmalige uitgave die het milieu verder niet belast. Brandvertragers in meubelen, enz. of automatische blusmiddelen in machines komen steeds maar terug en verdwijnen in het milieu.

Een knutselaar zal maar één keer aan de sprinkler gaan werken... daarna zal het het nooit meer doen  ;D

Aan een woningsprinkler zit ook een 'bel' gekoppeld volgens mij die je wakker / attent maakt dat de sprinkler is afgegaan.

Zoals ik al eerder stelde.... als je niet thuis bent, heb je liever waterschade waardoor je gewaarschuwd wordt of doordat de vlammen uit je ramen..... ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #77 Gepost op: 11 januari 2006, 11:01:31
Als het gaat over mensenlevens dan is het een ander verhaal. Mijn kun je er niet van overtuigen dat door het toepassen van woningsprinklers in nieuwbouw er minder doden gaan vallen door brand.

Misschien moet je dan toch even dit artikel lezen:
http://www.homefiresprinkler.org/releases/Scottsdale15.htm

of
http://www.nfpa.org/assets/files//PDF/OSsprinklers.pdf
citaat uit dit rapport: The estimated impact of residential sprinkler systems in homes is a 74%
reduction in death rate, which shows that the large impact of sprinklers on life safety also applies
where most fire deaths occur.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #78 Gepost op: 11 januari 2006, 11:04:46
en ten opzichte van rookmelders is dit ook wel aardig:
Note that the NIST analysis shows how sprinklers and smoke alarms both have an essential role
to play in providing life safety from fires in homes. If smoke alarms are introduced first (which
is the way most people would do it), the NIST study estimates fire death rates would fall by 52%.
Adding sprinklers would further reduce by 63% the 48% of the original death rate that remains,
producing a 30% reduction relative to that original death rate, or a total reduction of 82%. Or, if
sprinklers were introduced first, the original death rate would be estimated to fall by 69%. Then
adding smoke alarms would reduce by 42% the 31% of the original death rate that remained,
producing a 13% reduction relative to that original death rate, for the same total reduction of
82%. What this means is that sprinklers will save many people who would not be saved by
smoke alarms, and smoke alarms will save many people who would not be saved by sprinklers.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 11 januari 2006, 11:08:06
Misschien moet je dan toch even dit artikel lezen:
http://www.homefiresprinkler.org/releases/Scottsdale15.htm

of
http://www.nfpa.org/assets/files//PDF/OSsprinklers.pdf
citaat uit dit rapport: The estimated impact of residential sprinkler systems in homes is a 74%
reduction in death rate, which shows that the large impact of sprinklers on life safety also applies
where most fire deaths occur.

cu,
Loe

Sh*t, je was me net voor met de link: http://www.homefiresprinkler.org/hfsc.html  ;D ;D ;D ;D

Er staan in de consumer sectie een leuk 'filmpjes' van een brandje en water gebruik, enz.