Hevige cacaobrand in Wormer

Auteur Topic: Hevige cacaobrand in Wormer  (gelezen 15317 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 19 december 2003, 10:19:17
Even wat ervaringen van een collega die er gisteren met zijn neus bovenop stond :

Vanaf donderdagmiddag 14.00 uur tot vannacht 01.00 ben ik als pelotonscommandant bij de brand geweest. Met de volledige brandweercompagnie Noord-Kennemerland hebben we de collega's afgelost. Net op dat moment raakten de 2 brandweermensen gewond en viel het besluit om de woonwijk de evacueren, kortom "het was druk".

Nadat wij onze compagnie hadden ingezet (vooral defensieve opstelling van oscillerende waterkanonnen) konden de mensen in groepen gaan eten tussen 18.00 en 20.00 uur. Het leek erop dat we daarna de aflossing door Zuid- en Midden-Kennemerland konden voorbereiden die rond 22.00 uur zou gebeuren.

Vrij onverwacht rond 19.30 uur stond ineens de hele loods in lichterlaaie (circa 90 bij 120 meter!). In mijn pelotonsvak was er tegelijkertijd gevaar voor doorslag/overslag naar de rest van het bedrijf terwijl ook het gemeentehuis en een aantal bedrijven werden aangestraald en veel vliegvuur kregen.

Als pelotonscommandant vanuit Heerhugowaard kon ik toen uiteindelijk nog 3 redvoertuigen (Purmerend, Zaandam en Amsterdam), een extra dompelpomp en een E-One crashtender van Schiphol inzetten. Dat werd dus even hard werken.

Uiteindelijk konden we rond 23.00 uur de aflossing voorbereiden waarna de laatste collega's uit Noord-Kennemerland (de officier bleven tot het bittere einde ;)) rond 01.00 uur weer naar Heerhugowaard reden.

Gelukkig had ik op het einde nog even tijd om een paar foto's te maken.

Met de zeer grote brand in een caravanbedrijf afgelopen zondag in Heerhugowaard erbij was het dus een druk weekje...

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Rene112

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 december 2003, 10:20:02
En nog een 2e plaatje :

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Thijs

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 december 2003, 10:22:26
Ziet er nog een kans in dat U/je er weer heen moet?


Rene112

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 19 december 2003, 10:30:24
Ziet er nog een kans in dat U/je er weer heen moet?

U?  zeg maar gewoon jij of René hoor  ;D

Ik heb nog niets gehoord via de officiële weg, en eigenlijk ben ik nu wel aan een beetje rust toe. Maar als we weer gevraagd worden dan sta ik klaar!
Tegelijkertijd verwacht ik dat het bij volgende aflossingen meer zal gaan om het overnemen van dompelpompen etc.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 19 december 2003, 10:52:13
Rene,is er enig zicht hoelang de bluswerzaamheden gaan duren?


Rene112

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 19 december 2003, 11:05:52
Rene,is er enig zicht hoelang de bluswerzaamheden gaan duren?

Peter, ik heb geen idee.
De beste informatiebron zijn de officiële persberichten (te lezen via http://www.brandweer.nl en de site van de gemeente Zaanstad).

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #26 Gepost op: 19 december 2003, 11:07:32
Volgens de telegraaf is het sein Brandmeester om 9.30 uur gegeven en mogen ook de omliggende bewoners weer naar huis.

Guust


Thijs

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 19 december 2003, 11:10:20
Het bluswater wordt geloost in de Zaan naar de Noordzee aldus RTL/z


y0ze

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 december 2003, 20:55:12


Denker

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 20 december 2003, 00:21:13
Dit keer is de afvoer van bluswater wel goed geregeld.
Bij de brand bij Vredestijn (Enschede) hebben we nog steeds problemen met een verontreinigd kanaal.