Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28773 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 19 december 2003, 16:24:29
Was eens nieuwsgierig naar de ervaringen met het samenwerken in kustwachtverband zowel vanuit beroeps als vrijwilliger, zowel wat betreft D als T taken.
Persoonlijk zie ik de goede samenwerking die er tussen diensten bestond weer wat teruglopen.
Mogelijk heeft dit te maken met het aanbreken van spannende tijden bij de rijksoverheid waardoor iedereen meer zijn eigen toko gaat beschermen.

Kees




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 19 december 2003, 17:26:17
Wat zijn D en T taken?

Christian


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2003, 18:49:02
Dienstverlenende - (SAR o.a.) en Toezichthoudende taken (controle op naleving van de geldende wetgeving).

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2003, 19:13:23
Bedoel de SAMIJ regeling? waarin de samenwerking is vastgelegd.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2003, 20:27:30
Ik bedoel gewoon de dagelijkse kontakten op de werkvloer.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 20 december 2003, 01:32:47
Omdat wij (helaas) geen samenwerking hebben met onze collega's van de omringende brigades zijn wij aangewezen op wat wij horen op de scanner en over 16 van de kustwacht. Wij hebben een lange traditie van samenwerken over 16 met het kuststation, die al stamt uit de tijd van Scheveningen Radio (met nog een "chef seinzaal"). Ook wij merken de teloorgang van de effectiviteit van de kustwacht samenhangend met een toename van het aantal regeltjes, en het in handen vallen van de Marine. Wat al gevreesd werd toen Scheveningen Radio, Kustwacht werd en toen de reden was de kustwacht niet in handen van de marine te geven gebeurt nu. De regeltjes zijn belangrijker geworden dan het doel waarvoor de kustwacht opgericht is. Ik heb diverse malen kontakt gehad met de kustwachtleiding, over verschillende voorvallen. Het is dat op de werkvloer door de operators de regeltjes regelmatig "vergeten" worden, anders zag het er slecht voor ons uit. Een goede bekende van het eerste uur heeft mede de verhuizing begeleid naar Den Helder en is kort daarna afgezwaaid. En daar was hij blij om. Zegt dat genoeg? Voor de rest zijn wij dankbaar voor de goede praktische samenwerking met de werkvloer van het Kustwachtcentrum en ook tijdens de oversteek hebben we alle hulp gehad, maar de top is brandhout, heeft geen idee waar ze het over hebben. Ik weet niet bijvoorbeeld of Anja ooit wel eens hier is komen kijken, en of ze wel eens een reddingsboot van binnen heeft gezien, want die snapt er niets van.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 20 december 2003, 01:45:50
Bedoel de SAMIJ regeling? waarin de samenwerking is vastgelegd.

Beste Peter, de Samij heeft weinig met de kustwacht te maken. Gaat hoogstens over wie van de lokale autoriteit wanneer het KWC waarschuwd.
De "houtribsluizen" (want dat zat achter de SAMIJ) heeft geprobeerd een gedeelte van de kustwacht taken naar zich toe te trekken en een soort sub kustwacht voor midden Nederland te worden, maar de coup is mislukt.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 20 december 2003, 02:22:20
de effectiviteit van de kutwacht

  :-X  :-[ ;D  wist niet dat het zo erg was, Henk  LOL  :D

Even serieus nu, denk dat we hier niet over personen moeten praten, zeker niet over mensen die zich hier niet kunnen verdedigen, mijn ervaring met genoemde is juist zeer goed.

Het ging mij ook niet expliciet over het KWC maar over de samenwerking in kustwachtverband, dus dat is bijv. aangaande het forum hier met name de D-taken met bijv. KNRM, douane, politie te water, verkeersposten e.d.

Kees


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2003, 04:54:38
 :-X  :-[ ;D  wist niet dat het zo erg was, Henk  LOL  :D

Heb de schrijffout verbeterd, die over de kustwacht.. :)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #9 Gepost op: 20 december 2003, 09:48:56
Mijn ervaring is dat de contacten langzaam maar zeker beter worden. Zeker met de twee knrm stations.
Volgens mijn info wil het KWC weinig te maken hebben met de reddingsbrigades, het zij zo. Daarom lopen de grotere calamititeiten via de KNRM.
Zij zijn de OSC hebben hebben contacten met het KWC via marifoon en met de betreffende brigades middels het KNBRD net