Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 20 december 2003, 10:08:01
Waar het hart van vol is... ;D

Het kan zijn dat je goede ervaringen hebt met de kustwacht. Dat kan als alle regeltjes in acht worden genomen. Tot voor kort was er basis voor een goed gesprek met de top van de kustwacht. We hebben vorig jaar zelfs met twee technici van het KWC aan boord de Randmeren afgevaren om signaalsterkte te meten vanwege verbindingsproblemen. Naar aanleiding van de resultaten is toen een zender bijgeplaatst.

Wij worden door de lokale autoriteit gezien als "concurentie" dus niet gealarmeerd. Nu was het altijd zo dat als er echt poep aan de knikker was de kustwacht ons toch belde, onder het motto nu is iedere reddingsboot er één. Bovendien werden we gewaarschuwd als in een enkel geval de reddingsbrigades geen bemanning voor elkaar konden krijgen. Naar aanleiding van de laatste heftige storm, waarbij wij niet gealarmeerd werden, belde ik de kustwacht waarom het belletje niet gepleegd was. Ik kreeg Mevrouw vogeltje en die zei dat wij voortaan niet meer gewaarschuwd zouden worden en dat ook op 16 de Seeker niet meer ingezet zou worden, daar waren de reddingsbrigades voor want daar was een overeenkomst mee.

Iedereen die een beetje van SAR weet, kan deze opmerkingen niet plaatsen, want:

Iedere boot in de buurt van het incident moet worden ingezet, dus ook de Seeker.

De kustwacht heeft géén overeenkomst met de reddingsbrigades, ze zijn non declared units.
Dus gewoon vallend, net zo als wij, onder "derden". Pas is dat weer veranderd in SARunits, daar doen nog minder aan mee, en zeker geen reddingsbrigades.

Ik schrok daarvan en reageerde met dan kan ik mijn marifoon wel thuis laten en enkel op de scanner gaan varen, want niemand kan ons het hulpverlenen verbieden. "Dat moet je dan maar doen" was haar antwoord. Gelukkig trekken de mensen op de werkvloer zich er niets van aan en worden wij, na ingemeld te zijn op 16, keer op keer ingezet, maar voor het zelfde geld was hier een onwerkbare situatie door haar onstaan. Een kustwacht die weigert te coördineren en een reddingsboot die zich daarom maar niet meer inmeldt en waarvan niemand meer weet wat ie wel of niet gedaan heeft.


Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2003, 14:41:43
Ah nu wordt me de zaak wel duidelijker, overeenkomsten met derden worden regelmatig gewijzigd.
(aanleiding bijv. bergers die naar gelang van de actie de SAR-pet verwisselen voor de berger-pet)
Het lijkt me voor jullie dan ook zeer handig om evt. met steun van KNRM hoofdkantoor te komen tot een zelfstandige direkte overeenkomst met het KWC.
Dan nog blijft alarmering door KWC als derde een zaak voor het KWC maar liggen de zaken een stuk duidelijker.
Als je dit niet doet hangt het er maar vanaf wie er toevallig dienst heeft of je wordt ingezet.

Veel succes en wijsheid in deze, maar zou het niet op zijn beloop laten want dat lijkt me gewoon zonde.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2003, 14:50:14
Ja je hebt gelijk, maar binnenkort komt de KNRM hierheen, dan loopt alles via hen. Ik heb er vertrouwen in dat het dan goed komt, dat zijn hele redelijke mensen.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2003, 19:17:20
:-X ...

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 22 december 2003, 12:40:27
kweenie Dave? verslikt van schrik  :o  of gewoon droevig  :(  m.b.t. de onderlinge samenwerking?

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 22 december 2003, 13:00:37
kweenie Dave? verslikt van schrik  :o  of gewoon droevig  :(  m.b.t. de onderlinge samenwerking?

Kees

Ik denk van: "breek mien de bek niet los". Hij was eerst lid van RB Huizen, moest daar weg vanwege "recalcitrant" gedrag en heeft het nu bij ons prima naar z'n zin en wij zijn blij met hem. Had bij die brigade een functie waarbij hij een hoop kennis had van REDNED (kocht de bootjes in bv)  en de procedures binnen de brigades, en weet dus dat samenwerking er niet inzit, hoogstens een beetje (het hoogst noodzakelijke) over 16 onder kustwachtleiding. Bij een zoekaktie worden wij wel van 16 naar 67 gestuurd en horen vervolgens niets meer. (leve de scanner).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 22 december 2003, 19:43:00
Zelf heb ik het idee dat er hulpverleners op de randmeren zijn welke niet samen willen werken omdat er in het verleden enkele problemen geweest zijn. Zelf vind ik dat de problemen uit het verleden geen oorzaak mogen zijn voor een gebrekkige samenwerking. Wel is het van belang dat je gaat samenwerken met instantie waarvan je weet wat je er aan hebt en waarneer je ze in kan zetten.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 22 december 2003, 22:20:07
Eens!


Dave

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 december 2003, 12:06:58
Zelf heb ik het idee dat er hulpverleners op de randmeren zijn welke niet samen willen werken omdat er in het verleden enkele problemen geweest zijn. Zelf vind ik dat de problemen uit het verleden geen oorzaak mogen zijn voor een gebrekkige samenwerking. Wel is het van belang dat je gaat samenwerken met instantie waarvan je weet wat je er aan hebt en waarneer je ze in kan zetten.

9910001

Je slaat de spijker op z'n kop! In het verleden is er ooit eens wat voorgevallen, waardoor de reddingsbrigades niet wilen samenwerken met ons. Nu ik ook voor Hoge vaar is het hek helemaal van de dam. Ze willen gewoon weg niet met ons samenwerken omdat ze niet kunnen uitstaan dat wij geen beperkingen kennen t.o.v. ons vaargebied etc. Het is gewoon een kwestie van onwil.

Wij willen graag met hun samenwerken, maar zij negeren ons gewoon compleet. Zelfs presteren zij het om mensen die wij hulp bieden via een gsm te bellen en allemaal negatieve verhalen overons te houden, zodat zij de klus wellicht weer kunnen krijgen! Nou vraag ik je...

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2003, 13:14:44
Zelfs presteren zij het om mensen die wij hulp bieden via een gsm te bellen en allemaal negatieve verhalen overons te houden, zodat zij de klus wellicht weer kunnen krijgen! Nou vraag ik je...

Dave

Ja, dat gebeurd steeds vaker. De laatste keer deden de reddingsbrigades zich zelfs voor als de kustwacht. >:(

Wilden we een mijheer helpen met een jacht kregen we te horen dat de kustwacht hem voor ons gewaarschuwd had. We waren knoeiers, niet verzekerd en hij kon een torenhoge rekening verwachten. Hij kon maar beter even wachten tot de reddingsbrigade hem ook gevonden had. Pas toen we uitgelegd hadden dat de kustwacht zoiets niet doet, en dat we geen rekeningen schrijven, goed verzekerd zijn en al 22 jaar redden, tot nu toe schadevrij wilde hij onze hulp accepteren. Ja, je moet toch wat als je niet meer de snelste bent.


Henk