Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28753 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #120 Gepost op: 7 januari 2004, 11:29:54
Het idee is dat het beter wordt hierdoor, zeker telefonische meldingen komen vaak moeilijk door. Met name de koppeling van de AC/ of direbergen bij mobiel naar de kustwacht verloopt moeilijk. Een Tankautospuit kan weinig doen op een dijk er moet gelijk een boot komen.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #121 Gepost op: 7 januari 2004, 13:25:20
Voor de KNRM gaat dit in de toekomst verbeteren. Alle stations gaan over op P2000 en dan wordt er centraal gealarmeerd vanuit het kustwachtcentrum. Zeker bij GSM meldingen zit er nu een hoop tijd tussen. Melding komt binnen bij Driebergen dan via het KWC. Die belt de vuurtoren en tenslotte krijgen wij alarm. Tussen het tijdstip van het telefoontje en het uitvaren zit dan al vlug een halfuurtje. Surfers zijn dan meestal al aan de kant. En AC's hebben dan nog de neiging om brandweerkorpsen te gaan alarmeren die staan dan op het waterkantje te kijken. Hoezo geld weggooien.

Soms zal het een voordeel zijn, in de meeste gevallen een nadeel vrees ik, Mark.
Persoonlijk heb ik met AC Zeeland uitstekende ervaringen.
Ook denk ik dat je heel blij mag zijn t.a.v. de buffertijd (hooguit 5 minuten) bij de meldingen betreffende surfers.
Op de post voorzien we dat het aantal meldingen omhoog zal schieten, met name wat betreft het aantal onnodige uitrukken.
Ik zal de situatie schetsen van vele meldingen die nooit de pieper bereiken. Melding aan lokale meldkamer politie dat men iets ziet en het niet vertrouwt. (dikwijls van een onwetende toerist op het strand). Dit komt met een beetje geluk direct bij ons terecht,  op de post kijkt men uit en belt indien mogelijk de melder terug voor aanvullende info en licht indien nodig de strandwacht in.
Mogelijk komt er een belletje via 112 bij het KWC terecht en die belt ons of we de reddingboot willen alarmeren, surfer is dan op 50 m uit de wal of reddingbrigade ter plaatse.
Gevolg in de toekomst, reddingboot vaart uit, vraagt info bij de verkeerspost en die weet dan nog nergens van. Surfer mogelijk inmiddels aan de wal en reddingboten maken op verzoek van KWC toch maar een paar zoekslagen.
Volgende, kustwachtpost ziet iets op zee fout gaan, alarmeert nu niet zelf maar moet KWC bellen om een reddingsboot ter plaatse te sturen. Niks tijdwinst.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #122 Gepost op: 8 januari 2004, 00:28:25
Vergeet niet dat bij jullie als 1 van de weinige in de omgeving de alarmereing via een kustwachtpost gaan, op de meeste plaatsen gaat het via een RAC, deze hebben weinig kaas gegeten van ongevallen op het water. Verder kan een  RAC nog steeds zelf alarmeren. Heeft een nieuw systeem tog nog voordelen. 5 min wachten kan voorkomen dat je onnodig vaart maar kan ook beteken dat je 5 min te laat bent.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 8 januari 2004, 12:51:19
Maar dan moet er wel een prio aan gegeven worden, het Rac Gooi & Vechtstreek alarmeerd soms pas na 5 - 10 minuten na de melding op vhf 16 en zijn wij er alang uit!

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 8 januari 2004, 13:12:32
Maar dan moet er wel een prio aan gegeven worden, het Rac Gooi & Vechtstreek alarmeerd soms pas na 5 - 10 minuten na de melding op vhf 16 en zijn wij er alang uit!

Dave

Ja, en ze hebben alleen verstand van bluswater.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #125 Gepost op: 8 januari 2004, 13:21:46
Hebben andere RAC weer minder last van, komt waarschijnlijk omdat de knrm ze hier wat meer opde huid zit wat alarmeringen beteft. Voor deze alarmeringen wordt ook netjes betaald en dus mag je ook kwaliteit verwachten.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #126 Gepost op: 8 januari 2004, 14:35:51
Maar dan moet er wel een prio aan gegeven worden, het Rac Gooi & Vechtstreek alarmeerd soms pas na 5 - 10 minuten na de melding op vhf 16 en zijn wij er alang uit!

Dave

Maar dan ligt het delay toch niet bij de RAC, zij luisteren 16 toch niet uit. Ik neem niet aan dat de centralist expres een delay inbouwd om de hulpverlening te vertragen.
Dan zou het delay eerder bij de Kustwacht liggen. Vervolgens moeten zij een RAC waarschuwwen en naar mijn mening ligt daar het delay. Jullie liggen op de grens van twee hulpverleningsregio's. Misschien toch aansluitingen in beide regio's, zodat de alarmering altijd gegarandeerd is.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #127 Gepost op: 8 januari 2004, 14:59:32
Het mooiste is dat de ksuwacht alle meldingen krijgt en hierop reageerd. Dit kan inhouden dat eenmelding welke bij de RAC binenkomt doorgespeelt moet worden naar het KWC. Hierbij is wat tijdverlies maar door een centrale aansturing kan een boot maar 1 keer gealarmeerd worden en niet voor twee instanties moeten varen.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #128 Gepost op: 8 januari 2004, 15:35:05
Wat ik eruit begrepen heb komt de alarmering volledig bij het KWC, daar drukt men voortaan op de knop.

Probleem is dat men bij een landelijke aansturing bij onduidelijkheden m.b.t. de positie en slechte lokale bekendheid wel eens per abuis een verkeerde boot kan sturen. Dit resulteert in langere vaartijd of zelfs onvermogen ergens te komen of een boot die niet de beste is voor die bepaalde job.
De voorbeelden van vergissingen die zijn ondervangen door de lokale kustwachtpost zijn in de loop der jaren legio.
Ik ben ook niet bang voor de ervaren mensen op het KWC, die zullen heus wel de moeite nemen om ook de verkeerspost in te lichten en daarmee hun eigen voordeel doen.
Vergeet niet dat men in de lokale post een duidelijk plaatje heeft ten aanzien van het verkeersbeeld, vaartuigen in het gebied kan aanroepen en diverse lokale kontakten heeft. Het KWC moet het zonder dit alles stellen.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #129 Gepost op: 8 januari 2004, 17:53:39
Maar dan ligt het delay toch niet bij de RAC, zij luisteren 16 toch niet uit. Ik neem niet aan dat de centralist expres een delay inbouwd om de hulpverlening te vertragen.
Dan zou het delay eerder bij de Kustwacht liggen. Vervolgens moeten zij een RAC waarschuwwen en naar mijn mening ligt daar het delay. Jullie liggen op de grens van twee hulpverleningsregio's. Misschien toch aansluitingen in beide regio's, zodat de alarmering altijd gegarandeerd is.

Neem ons afgelopen uitrukje:
12.03 melding op 16
12.05 doormelding AC 52
12.10 daadwerkelijk afgaan van de piepers (RB Naarden, zonder spoed)
13.15 afvaren Seeker en inmelden
13.20 retour

Dus in dit geval bleef de melding idd 5 minuten bij de AC hangen, het werd dan ook niet als een spoedmelding gezien. Achteraf gezien toch goed dat we snel terplaatse waren, als de mijnheer in het water gevallen was had ik er misschien ingemoeten, brrrr.

Henk

Henk