Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #130 Gepost op: 8 januari 2004, 18:15:38
Waarschijnlijk beseffen vele scannerluisteraars en ook hulpverleners niet hoeveel telefoontjes of er gepleegd worden in relatie tot een onduidelijke melding en de alarmering van een reddingboot.

dikwijls horen hierbij de volgende:
KWC
meldkamer politie
RAC
Regionale dienstleiding
neven radarposten en/of sluizen
strandwachtpost
reddingbootschipper
en dan nog de bellers die vragen of zij er ook op af moeten.
tussendoor moet dan nog gebeld worden naar de melder voor verdere informatie
er moeten eigen waarnemingen worden gedaan
en tot besluit gaat ook het normale werk door

Kees (die na 25 jaar nog steeds plezier in zijn werk heeft maar dit niet voor de hobby doet)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #131 Gepost op: 8 januari 2004, 18:40:46
Dat weet ik allemaal wel, maar daar ga ik allemaal niet op wachten. Eerst op het water, de rest komt later. Terwijl je alles aan het uitzoeken bent, rijd ik alvast naar de haven. Moet ik weer terug, net zulke goede vrienden. vd Zweep zei het al, ik maak zelf wel uit of ik niet wil varen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #132 Gepost op: 8 januari 2004, 18:56:00
Maar dan nog moet zowel CPA als RAC bij een prio 2 melding direct alarmeren. Alleen bij het ter plaatse gaan is niet met spoed. In geval van Ambulance en Brandweer niet met OGS. Als je het zo formuleert denk ik dat RAC ff op de vingers getikt mag worden.

Henk, hebben jullie een contract voor alarmering bij de RAC? Hoe worden de andere rb's in die regio gealarmeerd? Klopt het dat jullie op een hulpverleningsregio-driehoek zitten? (Scrabblewoord)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #133 Gepost op: 8 januari 2004, 20:04:56
Maar dan nog moet zowel CPA als RAC bij een prio 2 melding direct alarmeren. Alleen bij het ter plaatse gaan is niet met spoed. In geval van Ambulance en Brandweer niet met OGS. Als je het zo formuleert denk ik dat RAC ff op de vingers getikt mag worden.

Henk, hebben jullie een contract voor alarmering bij de RAC? Hoe worden de andere rb's in die regio gealarmeerd? Klopt het dat jullie op een hulpverleningsregio-driehoek zitten? (Scrabblewoord)



Nee, wij worden niet door het RAC gealarmeerd.
De RB wel en die zitten aan de brandweer vast en dus ook in de driehoek, maar dat kunnen ze je beter zelf vertellen.
Wij luisteren zoveel mogelijk naar de scanner en worden rechtstreeks gebeld door watersporters havenmeesters en soms door de politie en de kustwacht. Maar nooit door de brandweer, die geeft het door aan de kustwacht als er geen respons is en dan belt de kustwacht ons.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 8 januari 2004, 22:16:23
Waarschijnlijk beseffen vele scannerluisteraars en ook hulpverleners niet hoeveel telefoontjes of er gepleegd worden in relatie tot een onduidelijke melding en de alarmering van een reddingboot.

dikwijls horen hierbij de volgende:
KWC
meldkamer politie
RAC
Regionale dienstleiding
neven radarposten en/of sluizen
strandwachtpost
reddingbootschipper
en dan nog de bellers die vragen of zij er ook op af moeten.
tussendoor moet dan nog gebeld worden naar de melder voor verdere informatie
er moeten eigen waarnemingen worden gedaan
en tot besluit gaat ook het normale werk door

Kees (die na 25 jaar nog steeds plezier in zijn werk heeft maar dit niet voor de hobby doet)

Helemaal niet mee eens.
Het gaat hier als volgt:
Alarm via vhf 16 of telefoon -> RCC -> RAC-> piepers brigade
Alarm via GSM->KLPD Driebergen -> RCC -> RAC-> piepers brigade


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #135 Gepost op: 9 januari 2004, 00:45:03
Of een meldeing van een politie agent ter plaatse naar de meldkamer politie naar de RAC naar de kustwacht weer terug naar de kustwacht om de reddingsaboot  te alarmeren naar de pieper naar de boot toe en inmelden bij de kustwachtwacht welke weer contact zxoekt met de politie of zoiets denk ik ongeveer. De gene die dit nog snapt mag blij wezen maar zo kan het werken (of niet)
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #136 Gepost op: 9 januari 2004, 08:45:07
Ik vind de politie en de kustwacht een goede combinatie. Plaatselijke bekendheid van de Kustwacht is best groot, maar die van de agent mogelijk groter. (Hoewel hier steeds meer Brabanders aan het werk zijn) Waarom dat de AC er tussen zit is me niet duidelijk. Het contact van de AC naar de kustwacht gebeurt niet. Andersom wel. Het eerste wat het KWC hoort is als de reddingsboot onderweg is. Als mededeling.

Hoe doe jij dat kees, waarschuw jij het KWC als je een reddingboot alarmeert? Of wacht je ook tot de boot dat doet op 16.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #137 Gepost op: 9 januari 2004, 12:07:59
De RAC zit er tussen omdat een agent niet gelijk contact kan opnemen met de kustwacht. Verder moet de RAC nog de reddingsboten in veel gevallen alarmeren. Het contact tussen een agent en de reddingsboot is bijna onmogelijk. Vaak controleerd een agent het verhaal bij de melder (indien melder op de kant) en moet dit moeilijk terug koppelen naar de reddingsboot

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #138 Gepost op: 9 januari 2004, 12:37:42
Ten eerste houdt de kennis van de politie over het algemeen op bij de waterkant.
Als er voldoende tijd is, is er vooroverleg met KWC en schipper. Dit heeft overigens meer het karakter van een mededeling.
Als er haast bij is wordt er eerst gealarmeerd en vervolgens KWC en de rest ingelicht.
De ontwikkelingen ook m.b.t. SAR gaan namelijk door en dus ook de meldingen. Voorts stellen de betrokkenen elkaar op de hoogte van de ontwikkelingen, bij bijzonderheden (ter plaatse etc.) en op vaste tijden een SITREP.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #139 Gepost op: 9 januari 2004, 12:57:19
Maar de waterkant kan je wel zien of je surfer al weer aan de goede kant van de waterkant staat, ook kan je de melder spreken en verder info over de surfer krijgen. En als je een surfer vind kan je kijken of dit de goede surfer is.

9910001
9910001