Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28769 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 24 december 2003, 20:32:51
Lid worden van RedNed? Nee, dank je. Wij varen liever ZONDER beperkingen  ;D ;D ;D

Dave


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #31 Gepost op: 24 december 2003, 20:51:52
Hoho, volgens mij werd er om een verklaring gevraagd, nou, die wordt gegeven.
Is dat zelfs nog niet goed?

Christian


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 24 december 2003, 20:58:37
Dave,

Welke beperkingen? :o


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 24 december 2003, 21:32:08
in ieder geval is er inmiddels vastgesteld dat er hier en daar om diverse reden buiten kustwachtverband nog niet samengewerkt kan worden.  :-\

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 24 december 2003, 23:07:42
Kan muistroom geen ongelijk geven hierin, ook deze wijze waarop deze problemen worden kenbaar gemaakt tellen wel heel hard mee. Het zijn niet enkele bemanningsleden welke proffesioneel willen zijn welke een vereniging op hoog nivo kunnen krijgen. Dit is het nadeel van een zelfstandige vereniging, maar als er een duidelijke opdrachtgever is dan mag er een bepaalde hoogte van proffesioneliteit worden verwacht. Maar je zal niet alleen worden weggeschopt omdat je anders denkt dan de rest van de groep., maar als je zelf hier grote problemen van maakt dan kan dat een keer tegen je worden gebruikt. Dit is wel een voordeel van de sturing welke er vanuit ijmuiden er bij de maatschappij is.

9910001

Dat ligt idd in mijn aard en ook in die van Dave. We laten ons niet wegcijferen als we weten dat we ons ergens niet meer in kunnen vinden. En we hadden kennelijk wel gelijk indertijd, we waren onze tijd alleen ver vooruit en iets taktisch brengen is niet mijn sterkste kant.
De meeste dingen waar we toen geen poot aan de grond mee kregen zijn nu ingevoerd en gerealiseerd. Maar bij ons staat de ontwikkeling ook niet stil, wij zijn al weer verder, neem de zuurstof en het niet gebieds gebonden zijn... Wie het dichtste bij is dient de klus te krijgen en niet hoe je ligt tov een streepje op de landkaart. Maar dan moet je wel dat gemeente denken loslaten,

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 24 december 2003, 23:36:53
Wat mij nu benieuwt, of die reddingbrigades aan de randmeren allemaal aan gebiedsbewaking doen?
Lijkt mij namelijk vrij logisch dat je, als je ingehuurd wordt voor een bewakingstaak door een gemeente, het niet kunt verkopen om over de "landsgrenzen" iets aan hulpverlening te gaan doen.
Dit zal namelijk onherroepelijk tot "kamervragen" leiden als er in je bewakingsgebied iets ernstigs gebeurt en je schittert door afwezigheid. Met als gevolg einde brigade.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 25 december 2003, 00:29:00
Wat mij nu benieuwt, of die reddingbrigades aan de randmeren allemaal aan gebiedsbewaking doen?
Lijkt mij namelijk vrij logisch dat je, als je ingehuurd wordt voor een bewakingstaak door een gemeente, het niet kunt verkopen om over de "landsgrenzen" iets aan hulpverlening te gaan doen.
Dit zal namelijk onherroepelijk tot "kamervragen" leiden als er in je bewakingsgebied iets ernstigs gebeurt en je schittert door afwezigheid. Met als gevolg einde brigade.

Kees

wow, jij weet het goed te verwoorden!

Door een convenant is inmiddels de uitwisseling van reddingsboten mogelijk. De vraag is hoelang dit stand houdt. Er was al eens een RADAC, maar die ging snel terziele. Er zijn nl binnen de brigades enorme verschillen in inzetbaarheid. In de praktijk komt het er op neer dat de Huizer reddingsbrigade, vanwege de uitstekende alarmploeg en de snelle boten, 80% van al het uitrukwerk op knapt, terwijl ze het kleinste bewakingsgebied hebben. Dat zit financieel niet lekker. Veel van de uitrukken betreft het IJmeer, grondgebied Muiden, je weet wel die gemeente met de rijkste Jachthaven van Nederland, (Groene Draak van mevrouw BvLBV te Huis ten Bosch ligt daar). Deze gemeente betaalt geen cent! Daar worden idd "kamervragen" over gesteld momenteel.

Zo zie je ook de werking van HOGE: zonder HOGE kon Naarden op z'n akkertje naar een melding. Immers zijn gebied, wie doet me wat. Maar keer op keer waren wij daar eerder vanuit Huizen dan Naarden vanuit Naarden.

Nu het convenant er is kan de Gooijer van de Huizer Reddingsbigade eruit en daar hebben wij een veel hardere dobber aan, snap je? Dus die samenwerking is goed voor de hulpverlening, maar slecht voor HOGE. Ik laat daar dus geen traan om. De hulpverlening gaat voor. Maar, we houden ze scherp!!

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 25 december 2003, 02:14:06
Dave,

Welke beperkingen? :o

De beperking dat je bijvoorbeeld aleen op je eigen grondgebied mag varen, je matriaal alleen via IJmuiden dient te kopen, etc. etc.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #38 Gepost op: 25 december 2003, 02:24:12
Materiaal verplicht via IJmuiden? Nog nooit van gehoord.
En lijkt me vrij logisch dat je niet zomaar door het gebied van je collega's gaat crossen, maar dat in goed overleg doet eigenlijk.

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 25 december 2003, 02:29:44
Wat mij nu benieuwt, of die reddingbrigades aan de randmeren allemaal aan gebiedsbewaking doen?
Lijkt mij namelijk vrij logisch dat je, als je ingehuurd wordt voor een bewakingstaak door een gemeente, het niet kunt verkopen om over de "landsgrenzen" iets aan hulpverlening te gaan doen.
Dit zal namelijk onherroepelijk tot "kamervragen" leiden als er in je bewakingsgebied iets ernstigs gebeurt en je schittert door afwezigheid. Met als gevolg einde brigade.

Kees

Er zijn binnen onze regio 4 reddingsbrigades, met allen een 'eigen' bewakingsgebied. Te weten ( ;)) Huizen, Blaricum, Naarden en Almere. Daar naast varen wij.

Huizen en Blaricum zijn naast reddingsbrigade ook officieel aangewezen door de brandweer én gemeente, om ook de reddingsboot als brandweervaartuig in te zetten bij brandweer taken. Hierdoor vallen zij technisch gezien direct onder de brandweer.

Naarden en Almere zijn dit niet. Deze reddingsbrigades zijn alleen ter voorkoming van de verdrinkingsdood. Of wel zij zijn dus alleen reddingsboot.

Almere wordt door de gemeente niet eens gezien als hulpverlenings instantie en wordt daarom maar geallarmeerd door het RAC - 52 "Gooi & Vechtstreek.
De brandweer Almere heeft haar eigen brandweervaartuig, die ook op het water te vinden is bij akties...

Zoals Henk hierboven al schreef, hebben de reddingsbrigades een convernant afgesloten, waarin ze verklaren samen te werken en zelfs samen te oefenen.
Dit om hun band te versterken zodat, wanneer de KNRM straks de Huizer Reddingsbrigade inlijft ;D, zij niet snel zullen worden overgeslagen in de toekomstige allarmeringen...

Wij freeweelen hier doorheen. Houden ze scherp en zorgen ervoor dat wij dusdanig goed getraind zijn, zodat wij op professioneel niveau ons werk kunnen doen.

Dave