Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28774 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 25 december 2003, 15:09:22
Dave, ik zie eerlijk gezegd voor jullie persoonlijk ook meer in een convenant met de Kustwacht t.a.v. SAR i.p.v. lid worden van RedNEd.

Kees

Dank je  ;D

Hier zijn wij ook helemaal voor... maar dat alles komt vanzelf. Wij proberen ons elk seizoen te verbeteren en zijn, al zeg ik het zelf, behoorlijk professioneel bezig.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #51 Gepost op: 25 december 2003, 18:49:39
Asl alles zo goed is geregeld waarom dan nog steeds niet een offieciele status, er zijn ook brigades welke dit hebben, andijk, zeevang maar ook  rescue medemblik. Als hun dit kunnen waarom jullie niet via het KWC. Netjes oproepbaar met piepers via de ac net als alle andere reddingsboten. Als alles goed functioneerd dan moet dit uit te voeren zijn. De kustwacht vraagt per slot van rekening niuet aan de knrm stations te oppenen omdat alles zo goed is geregeld.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 25 december 2003, 18:58:46
Ik vind het prima als men onderling hulp verleent. Het zou alleen fijn zijn als iedereen die hulp vraagt en vervolgens niet meer nodig acht dat ook even meldt zodat vrijwilligers die uit hun werk worden geroepen niet nodeloos hoeven uit te rukken.
Evenzo diegene die hulp bied even melden graag.
Maar ik weet zeker dat je het daarmee eens zult zijn Henk.

Kees

Ah, helemaal mee eens, daar komt ook die SAR dicipline om de hoek kijken. Wij melden alles. Wij melden het zelfs direkt telefonisch aan de kustwacht als we een melding op de post ontvangen, nog voor we alarmeren. Het KWC weet namelijk wat er eventueel al op het water is, dat misschien eerder kan zijn dan wij. Wij moeten immers nog naar de boot toe en uit varen.  Daar vecht ik voor: het allerbelangrijkste ben je niet zelf, maar de mens en dier in nood. En als het beter is dat een ander gaat, prima. Als ik denk dat ik het niet alleen kan haal ik iedereen erbij die maar wil helpen, of geef het uit handen.  Geen probleem.

Daar staat HOGE voor.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 25 december 2003, 19:12:45
Asl alles zo goed is geregeld waarom dan nog steeds niet een offieciele status, er zijn ook brigades welke dit hebben, andijk, zeevang maar ook  rescue medemblik. Als hun dit kunnen waarom jullie niet via het KWC. Netjes oproepbaar met piepers via de ac net als alle andere reddingsboten. Als alles goed functioneerd dan moet dit uit te voeren zijn. De kustwacht vraagt per slot van rekening niuet aan de knrm stations te oppenen omdat alles zo goed is geregeld.

9910001

wij werden vroeger ook netjes door de kustwacht gealarmeerd, maar nu gaat het via de brandweer en die weigert ons te alarmeren. Als er hier geen reddingbrigade was geweest zoals in Andijk en Medenblik dan was het niet zo moeilijk. Maar gezien het gemeentelijk belang in zowel de reddingsbrigades als in de Brandweer Alarmcentrale is de alarmering van HOGE afgeschaft, De kustwacht alarmeert zelf fysiek niet meer, ze geeft wel opdracht tot. Wie er gealarmeerd worden bepaald de lokale autoriteit. Juist: de gemeente.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 25 december 2003, 21:13:04
Niks mis mee dus


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 26 december 2003, 00:56:04
Niks mis mee dus

Nee hoor, luxe voor ons. We hoeven niet, mogen wel. ;D
Scheelt een hoop geld. En worden we rechtstreeks gebeld (wat steeds vaker gebeurd, ook door officiële instanties) kunnen we er altijd wel uit. Ons voordeel is dat als je ons nummer belt je ons rechtstreeks aan de lijn krijgt en niet eerst 112-meldkamer-iemand van de brandweer die niet weet wat een boei is.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #56 Gepost op: 26 december 2003, 11:43:54
Hey is niet zo dat de locale autoriteit bepaald welke boten er voor de kustwacht gaan varen. Het KWC belt de AC op en zegt dat ze die en die reddingsboot gealarmeerd willen hebben met die en die melding. Hierop voert de AC dit uit. Als je als organisatie gealarmeerd wilt worden dan moet je dus piepers hebben en de ac bereid zien te krijgen om jullie te alarmeren op verzoek van de kustwacht. Doordat de AC zal zeggen er zijn al vier boten in het gebied zal dit niet lukken. Verder is het leuk om zelf te bepalen waarneer je gaat varen op scanner en telefoonberichten maar hiermee kan je niet als een volwaardige hulpverlenings instantie worden gezien omdat je niet altijd oproepbaar bent.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 26 december 2003, 12:06:13
Hey is niet zo dat de locale autoriteit bepaald welke boten er voor de kustwacht gaan varen. Het KWC belt de AC op en zegt dat ze die en die reddingsboot gealarmeerd willen hebben met die en die melding. Hierop voert de AC dit uit. Als je als organisatie gealarmeerd wilt worden dan moet je dus piepers hebben en de ac bereid zien te krijgen om jullie te alarmeren op verzoek van de kustwacht. Doordat de AC zal zeggen er zijn al vier boten in het gebied zal dit niet lukken. Verder is het leuk om zelf te bepalen waarneer je gaat varen op scanner en telefoonberichten maar hiermee kan je niet als een volwaardige hulpverlenings instantie worden gezien omdat je niet altijd oproepbaar bent.

9910001

Hier gaat dat anders, belt de kustwacht met een probleem en de AC beslist wat en wie er heen gaan. Is niet zoals het hoort, maar zo is het afgesproken om HOGE buiten de deur te houden.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 26 december 2003, 12:12:49
Als dat zo is afsproken dan kan je er weinig aan doen, het is volgens mij niet zo dat er zo afspraak een slechte hulpverlening ontstaat dus kan je er weinig aan doen.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #59 Gepost op: 26 december 2003, 12:18:40
Wellicht moet je dan je conclussie trekken en er mee stoppen.