Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #40 Gepost op: 25 december 2003, 02:58:52
Kan er niets aan doen, maar het geheel komt op mij over als een puinhoop.
Als ik alles zo lees ben ik blij dat ik hier in het Deltagebied mijn lied van de arbeid zing.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 25 december 2003, 03:49:08
Wat mij nu benieuwt, of die reddingbrigades aan de randmeren allemaal aan gebiedsbewaking doen?
Lijkt mij namelijk vrij logisch dat je, als je ingehuurd wordt voor een bewakingstaak door een gemeente, het niet kunt verkopen om over de "landsgrenzen" iets aan hulpverlening te gaan doen.
Dit zal namelijk onherroepelijk tot "kamervragen" leiden als er in je bewakingsgebied iets ernstigs gebeurt en je schittert door afwezigheid. Met als gevolg einde brigade.

Kees

En daar zit nu meteen de moeilijkheid: De kustwacht snapt daar niets van: die wil weer doelmatige inzet van middelen: de boot die het dichtste bij is gaat. Nee, terwijl de ene boot op het water vlak in de buurt is, moeten ze een nieuwe alarmeren, want de eerste mag er niet heen van z'n gemeente. Nee, dat is onverkoopbaar, zelfs een partikuliere watersporter is nog verplicht hulp te verlenen, laat staan een reddingsboot. Dat het een andermans bewakingsgebied was klinkt als een zwak excuus voor een rechtbank, als daardoor schade/letsel ontstaat. Dat is de spagaat waarin de gemeentes hun brigades dwingen.
Dat is waar wij dus geen last van hebben, leuk he? ;)

en het werkt als een tierelier:
Bent U in nood? We komen eraan!


Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #42 Gepost op: 25 december 2003, 11:16:00
Vindt je het gek dat de kustwacht er niets van snapt.
Als ik dit zo lees is het bij jullie een concurrentie strijd
van heb ik jou daar.
Jullie praten vanuit jullie hoek, maar ik kan mij heel goed indenken dat de brigade`s en het kustwachtcentrum hier niet van gedient zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 25 december 2003, 13:11:11
Vindt je het gek dat de kustwacht er niets van snapt.
Als ik dit zo lees is het bij jullie een concurrentie strijd
van heb ik jou daar.
Jullie praten vanuit jullie hoek, maar ik kan mij heel goed indenken dat de brigade`s en het kustwachtcentrum hier niet van gedient zijn.


Je begrijpt het niet goed: WIJ werken volledig volgens kustwacht model. Bovendien interesseert het mij geen biet wie er blij is of niet. We doe gewoon wat we vinden dat gedaan moet worden en doen dat volgens internationaal geldende regels: wij werken volkomen overeenkomstig het OPLANSAR. Als de kustwacht daar niet blij mee is (wat ik bestrijd) herschrijven ze dat stuk maar, het is van hun eigen hand...


Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #44 Gepost op: 25 december 2003, 13:45:24
Denk dat het niet correct is om hierbij het OPPLAN SAR te noemen, de lezer welke hiermee niet bekend is, staat anders waarschijnlijk voor ogen dat de hele hulpverlening te water hierin uitvoerig staat beschreven hetgeen niet het geval is.
In dit stuk staan de lines of communication, frequenties en middelen beschreven en t.a.v. de daadwerkelijke hulpverlening alleen een paar zoekschema's.
Dit OPPLAN is uitgegeven voor de samenwerkende instanties in Kustwachtverband.
Staan de reddigsbrigades en HOGE inmiddels op de verzendlijst?

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 25 december 2003, 14:08:42
Hier staat in waarmee en waardoor de kustwacht zich bij kan laten staan en wanneer, hoe en waar een redingsboot zich hoort te melden als hij uitrukt. Het OPlanSAR is een gevolg van de SAR beschikking Daarin wordt beschikt dat Nederland er een Zeereddingsdienst op na dient te houden. Het OPLASAR is de operationele uitwerking daarvan. Het is makkelijk als je je convermeert aan de procedures die daarin beschreven staan, om in het geheel te passen. Los daarvan is het onmogelijk om iemand te weerhouden iemand hulp te verlenen. Soms is dat ergelijk voor de autoriteit op de seinpost bijvoorbeeld die net het hele cirkus in gang heeft gezet en dan moet aanzien hoe een passant alles wat zo mooi geregeld was verpest door die gasten uit het water te halen voor de oficiële hulpdiensten zijn geariveerd. Nog te beroerd om even te wachten op de "georganiseerde Hulpverlening" Dat zou wel eens het einde kunnen zijn van deze reddingsbrigade...

Kijk daar staat zo iemand nooit bij stil...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 25 december 2003, 14:26:28
Ik vind het prima als men onderling hulp verleent. Het zou alleen fijn zijn als iedereen die hulp vraagt en vervolgens niet meer nodig acht dat ook even meldt zodat vrijwilligers die uit hun werk worden geroepen niet nodeloos hoeven uit te rukken.
Evenzo diegene die hulp bied even melden graag.
Maar ik weet zeker dat je het daarmee eens zult zijn Henk.

Kees


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #47 Gepost op: 25 december 2003, 14:33:19
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben het er niet mee eens dat een groep mensen met genoeg geld een boot met motor kopen en daar mee gaan redden voor de hobby ook al hebben ze diploma`s certificaten en weet ik wat niet meer.
Sluit je gewoon aan bij de bestaande organisatie en doe op die manier op kwaliteitsverbetering.


Dave

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 25 december 2003, 14:43:21
Een kwaliteidsverbetering is niet echt wat je krijgt door iedereen lid te laten worden van RedNed. Nee wanneer wij lid zouden worden van RedNed, betekent dat voor ons een grote stap terug in professionaliteit en dat willen wij niet.

Wanneer wij ons zouden willen aanmelden krijgen we het volgende probleem:

1 - In Huizen is al een Reddingsbrigade dus daar kunnen jullie lid worden...

2 - Wij krijgen een bewakingsgebied toegewezen waarop wij mogen varen. Al het water in deze regio is al vergeven. Jammer maar varen hoeven jullie niet, hoor... is nu prima geregeld...

Daar zitten wij niet op te wachten.

Wij krijgen geen subsidie, kennen geen gebieds beperkingen en dat is nou juist de kracht van onze organisatie.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 25 december 2003, 14:51:47
Dave, ik zie eerlijk gezegd voor jullie persoonlijk ook meer in een convenant met de Kustwacht t.a.v. SAR i.p.v. lid worden van RedNEd.

Kees