Samenwerking in kustwachtverband

Auteur Topic: Samenwerking in kustwachtverband  (gelezen 28766 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 31 december 2003, 00:44:28
;D thnx Jos  ;D

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #111 Gepost op: 31 december 2003, 01:01:30
Ik heb het begrepen Jos, zal me er verder ook niet meer druk over maken.
Ter verduidelijking ik vind het persoonlijk een beetje zonde dat onderwerpen snel verzanden tot steeds terugkerende zaken waar we onderling de eerste jaren toch niet over uitgepraat raken.

Verder iedereen overigens een prettige jaarwisseling en een gezond 2004 in goede samenwerking.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 31 december 2003, 09:16:12
Ik heb het begrepen Jos, zal me er verder ook niet meer druk over maken.
Ter verduidelijking ik vind het persoonlijk een beetje zonde dat onderwerpen snel verzanden tot steeds terugkerende zaken waar we onderling de eerste jaren toch niet over uitgepraat raken.

Verder iedereen overigens een prettige jaarwisseling en een gezond 2004 in goede samenwerking.

Kees

Ja, maar die zaken liggen wel aan de basis van het functioneren van een reddingsbrigade. Als je dat niet voorelkaar krijgt kan je je allerlei andere vragen stellen, als waarom es er geen uniformiteit, waarom worden we niet professioneler, hoe verloopt de samenwerking met de brandweer, GGD, kustwacht, Natuurlijk kan je daar lekker over fantaseren. Maar als er ondeling zo'n verdeeldheid is, en bij het uitbrengen van één kledinglijn ineens de helft van de RB de kleur niet mooi vindt, kun je bij al die andere discussies verwachten dat ze weer terugvallen op dat ene MEGA-probleem. Het is niet zo dat je kan verwachten dat het van bovenaf voorgestelde meteen aan ieders verwachtingen voldoet. En het is ook niet juist om het naast je neer teleggen omdat je de kleur niet "mooi" vind, want een mooie kleur was niet het doel.  Eenheid en herkenbaarheid dat was het streven. En als de reddingsbrigades bereid zijn die die twee op te offeren ten gunste van hun eigen kledinglijn omdat die wel "mooi" is, dan krijgt REDNED niets voorelkaar. Ik merk (ook bij HOGE) dat reddingsbrigades heel goed zijn in het afschieten. Dit gekoppelt aan het gevoel van eigendunk van de meeste ervan maakt het wel heel moeilijk voor zo'n instantie.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #113 Gepost op: 31 december 2003, 11:20:58
Is het de taak van redned om beleid te maken waaraan de brigades zich moeten houden, of moet redned zich aanpassen aan de brigades. Volgens mij is het zo dat redned de brigades moet ondersteunen en niet andersom. Deze ondersteuning kan door het aanbieden van opleidingen, leveren materiaal en technische onderondersteuning. Deze ondersteunende taak kan adviesen geven bij problemen wleke bij alle brigades ontstaan, voorbeelden hiervan zijn problemen met arbo en dergelijke.  Het moet niet zo zijn dat er zaken worden opgelegd aan de verenigingen. Zel denk ik dat met onderlinge samenwerkings verbanden meer te bereiken bijvoorbeeld ter grote van de veiligheidsregio's. De taken zijn zo verschillend in het land dat je moeilijk landelijk kan samenwerken.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #114 Gepost op: 31 december 2003, 14:56:59
Ik denk dat het mogelijk slim zou zijn om de naam van dit forum te wijzigen in Reddingsbrigade of KNBRD of REDNED en mocht daar in de toekomst behoefte aan zijn een forum op te starten m.b.t. KNRM en of Kustwacht.
Zet anders dat KNRM en Kustwacht tussen haakjes.  ;)

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #115 Gepost op: 31 december 2003, 15:40:54
Ik denk dat het mogelijk slim zou zijn om de naam van dit forum te wijzigen in Reddingsbrigade of KNBRD of REDNED en mocht daar in de toekomst behoefte aan zijn een forum op te starten m.b.t. KNRM en of Kustwacht.
Zet anders dat KNRM en Kustwacht tussen haakjes.  ;)

Kees

Je hebt gelijk, wie startte deze thread eigenlijk? Die had dan even aan moeten geven dat hij voornamelijk geïntresseerd is in de samenwerking tussen de kustwacht en de KNRM. Dan ben je gauw klaar, die samenwerking is prima. En zoniet dan wordt dat niet op dit forum behandeld, maar in de afwasklub. Van de reddingsbigades zijn slechts enkelen (een beetje) samenwerkend met de kustwacht. Dit vindt zijn oorzaak in enz enz enz. ;D ;)

Henk

En ik weet dat sommige kustwacht (in Den Helder)  medewerkers dit forum wel lezen, maar het is natuurlijk onmogelijk voor hen om hier wat te plaatsen. Het meeste wat daar gebeurt daar wordt naar buiten toe niet over gesproken.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #116 Gepost op: 31 december 2003, 17:48:20
Ik ga er van uit de de kustwacht zijn of haar samenwerking met de instanties wel zelf in de gaten houd. Ze sturen de knrm aan en de kustbrigades luisteren wel naar de knrm dus waarom verder moeilijk doen. Wel zou de kustwacht een overleg kunne voeren over de mogelijke communicatie, zoals een alarmering vanuit de brigade, welke info willen ze hebben.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 1 januari 2004, 23:42:03
wat de communicatie en allarmering betreft heb je gelijk. Dat zou wel een punt voor verbetering kunnen zijn...

Dave


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #118 Gepost op: 7 januari 2004, 08:21:54
Voor de KNRM gaat dit in de toekomst verbeteren. Alle stations gaan over op P2000 en dan wordt er centraal gealarmeerd vanuit het kustwachtcentrum. Zeker bij GSM meldingen zit er nu een hoop tijd tussen. Melding komt binnen bij Driebergen dan via het KWC. Die belt de vuurtoren en tenslotte krijgen wij alarm. Tussen het tijdstip van het telefoontje en het uitvaren zit dan al vlug een halfuurtje. Surfers zijn dan meestal al aan de kant. En AC's hebben dan nog de neiging om brandweerkorpsen te gaan alarmeren die staan dan op het waterkantje te kijken. Hoezo geld weggooien.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 7 januari 2004, 10:14:43
Voor de KNRM gaat dit in de toekomst verbeteren. Alle stations gaan over op P2000 en dan wordt er centraal gealarmeerd vanuit het kustwachtcentrum. Zeker bij GSM meldingen zit er nu een hoop tijd tussen. Melding komt binnen bij Driebergen dan via het KWC. Die belt de vuurtoren en tenslotte krijgen wij alarm. Tussen het tijdstip van het telefoontje en het uitvaren zit dan al vlug een halfuurtje. Surfers zijn dan meestal al aan de kant. En AC's hebben dan nog de neiging om brandweerkorpsen te gaan alarmeren die staan dan op het waterkantje te kijken. Hoezo geld weggooien.

EENS!!! Bij ons staan ze vaak op de dijk en hebben ze een boot bij zich (op de dijk ???)...


Henk