België

Auteur Topic: België  (gelezen 5660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

inge be

  • Gast
Gepost op: 20 december 2003, 23:32:26
Ik rij momenteel met een ambulance.

Graag zou ik in België willen starten met een huisartsen taxi-service.
Weet iemand waar ik wetteksten daarover kan terugvinden ? Of aan welke bepaalingen we zullen moeten voldoen?

Of hebben jullie tips over de inrichting en of striping van het voertuig?

Misschien enkele handige sites waar ik meer informatie kan terugvinden van deze dingen ? (zowel in Nederland als in België)

Mvg,

Inge




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2003, 18:46:42
Kijk eens voor de inrichting en striping van voertuigen op www.medi-expresse.nl
Meer sites kan ik zo snel niet bedenken.

Christian


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2003, 20:25:47
Ik denk dat het ook afhangt van de wettelijke regels in Belgie. Misschien is het wel bij wet verboden om een bepaalde srtriping te voeren in Belgie. Dat zouden onze zuidelijke buren je kunnen vertellen denk ik. Misschien dat er iemand van daar hier op het forum een antwoord kan geven.
Verderb is het ook geheel afhankelijk wat de artsen willen.

Ik kan en wil je best wat vertellen, maar dan niet via het forum. Dit omdat het een meer persoonlijke uitwisselling van gegevens en ideeen zal zijn dan een interessante discussie voor een groot aantal bezoekers.

Je mag me wel mailen op t.n.broekstra@hccnet.nl

Tino


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #3 Gepost op: 26 december 2003, 16:46:44
Wil je als privé-onderneming beginnen met een taxi service voor huisartsen?

Dat lijkt me lastig te realiseren omdat de Belgische huisartsen soms zelfs nog niet eens in klein dienstverband hun avond, nacht en weeekenddiensten geregeld hebben.
Eerst zal er vanuit de huisartsen interesse moeten zijn om in grote dienstverbanden te werken. En daarbij komt veel meer kijken dan enkel de auto-service, dat is maar een erg klein onderdeel.
Je kunt misschien zorgen dat je je plannen concreet klaar hebt liggen zodat wanneer zich in Belgie de ontwikkeling voordoet zoals die in Nederland gaande is, je daar meteen op in kan springen.

Ofwel moet je een volledig plan hebben voor behuizing, automatisering, scholing van ondersteunend personeel en de auto, en proberen daarmee de huisartsen warm te krijgen voor een dienstenstructuur.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar het lijkt me ontzettend lastig voor een particulier... Zelfs al zou het alleen de taxi-service zijn. Reken maar op E50.000 (tot 70.00 voor een duurdere auto) voor je auto rijklaar, verzekerd, gestriped en ingericht is met de medische en communicatie apparatuur. Dat is nogal een investering!

Misschien heb jij een heel andere kijk op de zaak, dit is enkel mijn menin ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2003, 12:14:51
Er zal toch ergens begonnen moeten worden, en van waaruit de start gemaakt wordt is mi niet belangrijk. Ik denk dat het wel mogelijk is als je de juiste mensen op de juiste plaatsen hebt. Dan is een vraag op het forum hier natuurlijk een basis van waar uit je het deel vervoer kunt proberen op te zetten.

Ik bekijk het dus vanuit de positieve kant van de zaak en kan alleen maar zeggen van succes!

Tino


inge be

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2003, 18:02:55
Je hebt ergens wel gelijk.

Wel had ik gedacht om een tweedehands MUG-voertuig aan te schaffen. Indien de dienst dan niet zou aanslaan, zouden we geen gigantische bedragen kwijt spelen. (En dit voertuig is automatisch al in orde met alle regelementen)

Meestal is er maar één of twee arsten van wacht voor de ganse stad. Wij zouden dus een non-profit organisatie zijn die de arsten ondersteunt in de vorm van taxi-service.

In het begin zou ik het doen samen met mijn man (dus één voertuig) en indien het een voltreffer zou zijn, zouden we kijken om enkele mede-ambulanciers met een extra wagen te laten rijden.

Momenteel rijden wij op vrijwillige basis mee met ambulances. Omdat de sfeer minder geworden is zouden we zelf een ambulance-service gestart zijn. Maar na eens te kijken wat er in Nederland leefde, zijn we overtuigd dat dit een beter idee zou zijn. Vooral omdat we reeds vernomen hebben van enkele artsen dat zo een dienst wel interessant zou zijn.

Nu komt natuurlijk de grootste vraag :

Hoeveel zouden we aanrekenen ? Vast bedrag per oproep, bedrag per kilometer ?

Rekent de arts dit dan onmiddellijk door aan de patient ? zodanig dat de patient dit kan terugtrekken van de ziekenkas ?

Mvg,

Inge & Andy


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2003, 09:35:21
In Goes kost een visite €198,- Maar dat is afhankelijk van de groote van het gebied. Hier moeten behoorlijke afstanden worden afgelegd...

Ziek ook www.huisartsenpostzeeland.nl

Christian


Simon

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2003, 20:17:24
Je kunt m.i. beter een bedrag per uur rekenen. dus voor auto + chauffeur ongeacht het aantal kilometers.  ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2003, 21:03:09
Dan zijn de prijzen in Zeeland en Friesland gelijk! (als ze niet zijn aangepast sinds ik daar weg ben) :-X

Tino


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2003, 22:20:35
Zeeland is de duurste regio voor bezoeken van de arts. Het is pas duurder geworden, van € 175,- naar € 198,- :-[
Het telefonisch consult is gelijk getrokken met de rest van Nederland.

Christian