Loodslijn procedure

Auteur Topic: Loodslijn procedure  (gelezen 3563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 10 november 2008, 23:22:23
Naar aanleiding van een vraag ergens op het internet...  ;) even een vraag over de loodslijn procedure. Volgens mij is deze nog nooit bij een echte brand toegepast? Wie heeft hem wel eens beoefend en is er in getraind om hem in de praktijk te gebruiken?

Vinden jullie dit nog nuttig of mag dit van de tankautospuit afgehaald worden?  :)

Hij is te vinden op:
www.arbostore.eu/UserFiles/File/Procedures.doc




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2008, 13:23:26
Wij hebben de loodslijn procedure een toegepast bij een daadwerkelijke inzet. Namelijk bij de verkenning bij een brand in een lasergamehal. Deze was van binnen ingericht met allerlei obstakels en opgezet als doolhof, hierdoor redelijk complex. Na mijn mening heeft deze bij dit soort inzetten toch wel een meerwaarde. Wat mij betreft mag die op de voertuigen blijven liggen, wel is het dan natuurlijk een vereiste om deze met regelmaat te beoefenen.


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #2 Gepost op: 11 november 2008, 23:46:31
De oorsprong van de loodslijnen komt eigenlijk voort voor uit de Haagse cellenbrand in de jaren 80.
Ten hedendage wordt de loodslijnprocedure in hoofdzaak toegepast voor procedures complexe gebouwen. Naast de loodslijn ( hoofdlijn met zijlijnen) , heb je ook nog de zogenaamde Refinders.

In antwoord op de vraag,
Toegepast, ja frequent als aanvulling bij verkenning of redding al dan niet in combinatie met een straal.
Geoefend, ja, en tevens is een voorwaarde om de procedure complexe gebouwen te kunnen toepassen. Metname voor de Refinder maak je andere berekeningen qua luchtverbruik namelijk 3/4 heen 1/4 terug, uitgaande van een maximale inzetdiepte van één Refinder per team.
Let wel, dit zijn dus andere berekeningen dan het reguliere werken en of verkennen met gebruikmaking van ademlucht.

Neen niet van de TAS afhalen!
Zie het als hulpmiddel, in de categorie warmtebeelcamera.( blijf altijd wand georiënteerd!)
Meest safe methode blijft de straal meevoeren.

Wel een kanttekening,
In complexe gebouwen waarbij enkel materiële schade ontstaat door brand en alles wat daar bij hoort,
moet je in de huidige tijd, de leermomenten uit het nabije verleden meenemen alvorens je besluit binnen te treden.
Let wel, ik zeg niet dat je alles maar moet laten branden, blus de brand daar waar hij woedt om het minste schade te berokkenen maar doe het veilig! O0


Max.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2008, 16:25:13
ook hier nog wat info http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14005.0.html

Overigens hebben wij hem niet meer in de procedure zitten en zijn de lijnen van de voertuigen gehaald.