Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen

Auteur Topic: Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen  (gelezen 52092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maike

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2005, 11:02:18
Dat het niet klopt wat hij gedaan heeft, daar zal iedereen het wel over eens zijn. Maar dat vroeg ik niet. Ik vroeg of het wettelijk klopt. Zijn rijbewijs is nl. zonder tussenkomst van de officier van justitie 6 maanden ingevorderd.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2005, 11:05:18
Dat het niet klopt wat hij gedaan heeft, daar zal iedereen het wel over eens zijn. Maar dat vroeg ik niet. Ik vroeg of het wettelijk klopt. Zijn rijbewijs is nl. zonder tussenkomst van de officier van justitie 6 maanden ingevorderd.
De vraag die je stelde komt niet erg overéén met je eerste bericht. Lees zelf maar na.

Mijn vriend is aangehouden voor rijden onder invloed. Er is 3 keer de toegestane hoeveelheid gemeten. Het is de eerste keer dat hij is aangehouden. Nu is zijn rijbewijs voor 6 maanden ingevorderd. Is dit geen erg drastische maatregel en klopt dit wel?
Hoe het wettelijk zit weet ik niet precies.


Maar ik moet het met FireFamke eens zijn. Nooit meer terug dat ding. Verder maak ik geen woorden vuil over drankrijders, die zijn het namelijk niet waard.


Maike

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2005, 11:11:28
Ik bedoel drastisch omdat ik heb gehoord/gelezen dat anderen in een vergelijkbare situatie na 10 dagen hun rijbewijs konden ophalen.
Maar weet je, laat maar zitten, ik heb net gezegd dat het absuluut niet klopt wat hij heeft gedaan en ik dacht dat ik hier vragen kon stellen op het gebied van het handelen van politie en justitie. Maar ik blijk op de nationale site voor moraalridders terecht te zijn gekomen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2005, 11:13:08
Het rijbewijs word op grond van artikel 130 WVW ingevorderd door de politie. Dit gebeurd als het alcohol gehalte in de adem hoger is dan 575 ugl. Daarna gaat het rijbewijs naar het OM welke beslist hoelang het rijbewijs ingevorderd blijft. Dit zijn standaart termeinen, en 6 maanden klopt wel als het de eerste keer is. Grove snelheids overtredingen en andere grove verkeersfeieten kunnen ook meetelen bij de beoordeling van de duur van de invordering.

mvg
Mike


Maike

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2005, 11:18:15
Dank je Mike, hier heb ik wat aan. Gr. Maike


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2005, 11:22:57
Maar ik blijk op de nationale site voor moraalridders terecht te zijn gekomen.
Kijk even rond in de ledenlijst. Brandweermensen, ambulancepersoneel, andere medische hulpverleners, politie, marechaussee en veel meer hulpverleners. Iedereen weet hier wat de gevolgen zijn van drank in het verkeer. Dus als je medelijden zoekt ga dan naar een ander forum. Maar verwacht niet dat de mensen hier medelijden gaan hebben met je vriend.

Het het 10 dagen je rijbewijs kwijt heeft te maken met een snelheidsovertreding.


Maike

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2005, 11:32:04
Hoe kom je d'r bij dat ik medelijden zoek? Ik zocht  informatie. Dus bedankt voor de je laatste regel over die 10 dagen. Het is me nu helemaal duidelijk. Enne, weten jullie wat, ik zal hem onmiddellijk dumpen, goed? ::)


Remi

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2005, 11:33:46
Alcohol
Het is verboden om een voertuig te besturen als het alcoholgehalte in het bloed meer dan 0,5‰ (220 ug/l) bedraagt (ca. 2 glazen), maar het is uiteraard het beste om nuchter achter het stuur te zitten. Word je aangehouden voor een alcoholcontrole, dan ben je verplicht om daaraan mee te werken. Als je weigert, vordert de politie je rijbewijs in.

Werkwijze politie
In eerste instantie moet U op straat een blaastest uitvoeren. Dit handzame apparaatje geeft de politie een indicatie of U wel of niet boven de wettelijke norm ligt. Is de waarde onder de norm (220 Ugl), geeft het apparaat een "P". Geeft het apparaat een andere letter dan deze "P" (een "A" of een "F") heeft U kennelijk te veel gedronken en wordt U door de politie aangehouden en naar het politiebureau overgebracht.

U moet dan nog een keer blazen, maar dan op een ademanalyseapparaat. U krijgt hier vier blaaskansen, waarvan er twee goed moeten zijn. Dit is een groter apparaat welke zeer nauwkeurig uw alcoholwaarde registreert. Aan de hand van deze uitslag weet de politie wat de vervolgprocedure is. Als u deze blaastest weigert, krijgt u onverbiddelijk de zwaarste straf opgelegd.

Mocht U het blazen niet goed kunnen volbrengen, wordt overgegaan tot het nemen van een bloedproef. Dit gebeurt door een arts. Als deze arts van oordeel is, dat het niet verstandig is om bloed af te nemen, bestaat er nog een derde mogelijkheid, namelijk de urineproef.

De straf bij een te hoge waarde is of een schikkingsbedrag of een dagvaarding. De dagvaarding wordt uitgereikt indien het analyseapparaat meer dan 570 ugl aangeeft. Op deze dagvaarding staat de datum en de tijd waarop u bij de rechter moet voorkomen. Dit is meestal binnen de drie maanden.

Indien de uitslag tussen 235 en 350 Ugl ligt zal de politie U een schikkingsbedrag aanbieden. (tussen 220 en 235 Ugl wordt niet vervolgd) De schikking aanbieden doet de politie namens het Openbaar Ministerie en komt in plaats van de dagvaarding. Indien u de schikking tijdig betaalt, hoeft u niet bij de rechter voor te komen. U blijft overigens wel geregistreerd staan in het politieregister.
Tabel voor politieboetes=Schikking Openbaar Ministerie
Ugl             Promille     O.M. schikking    Eis terechtzitting
235-350      0,54-0,80    € 190,00            € 275,00
daarboven             geen transactie        ??
Voor bromfietsen en fietsen geldt een ander bedrag.
Bij een aanrijding vervalt het schikkingsvoorstel en wordt proces-verbaal opgemaakt.
Naast de dagvaarding is de politie wettelijk verplicht uw rijbewijs in te vorderen indien:
  • Een alcoholgehalte hoger dan 570 ug/l (1,3 o/oo) wordt gemeten;
  • U weigert mee te werken aan een adem-, bloed-, of urine- onderzoek;
  • Bij bloed- of urineafname vermoedt wordt dat de ademanalyse hoger zou zijn dan 570 Ug/l.

Is uw uitslag hoger dan 570 ug/l (1,3 promille) en lager dan 800 Ug/l (1,8 promille) of bent u eerder gepakt voor het rijden onder invloed met een uitslag hoger dan 350 ug/l, moet u verplicht een driedaagse cursus volgen. De 'Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer' is een 'bijscholing'. Deze cursus kost u ongeveer € 520,00(!). Als u weigert om aan deze cursus deel te nemen, kan een ongeldig verklaring van het rijbewijs volgen!
Bron http://www.infopolitie.nl/verkeer/diverse/alcohol.php


Jij schreef dat hij 3 keer de waarde had. Dit is dan 660 ug/l
Volgens bovenstaand verhaal krijgt hij dus een invordering rijbewijs totdat hij de cursus gedaan heeft.

In mijn ogen is er totaal geen excuus om met alchol in je lichaam achter het stuur plaats te nemen.


Maike

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2005, 11:36:41
Dankje.
En nee, er is geen excuus.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2005, 16:07:53
Ik bedoel drastisch omdat ik heb gehoord/gelezen dat anderen in een vergelijkbare situatie na 10 dagen hun rijbewijs konden ophalen.
Maar weet je, laat maar zitten, ik heb net gezegd dat het absuluut niet klopt wat hij heeft gedaan en ik dacht dat ik hier vragen kon stellen op het gebied van het handelen van politie en justitie. Maar ik blijk op de nationale site voor moraalridders terecht te zijn gekomen.
beetje raar om te zeggen dat wij moraalridders zijn,bekijk het eens vanuit onze kant.Wij moeten de rommel opruimen als het weer eens fout is gegaan,en mensen die nergens mee te maken hebben uit een auto peuteren al dan niet dood of net levend.Dus verwacht van ons ook niet dat wij begrip voor je vriend hebben