Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen

Auteur Topic: Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen  (gelezen 72048 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #120 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:50:13
Ik heb het volgens mij niet gehad over compleet overhoop halen maar je kan er wel gradaties in aanbrengen in het onderzoeken
naar de waarheid.

Heel simpel hoe uitgelegd hoe ik er over denk. Wat een vermist kind zeker van deze leeftijd aangaat is geen middel te zwaar.
Woning waar het kind het laatste is gezien Bewoner vragen heeft u er bezwaar tegen dat wij uw woning onderzoeken met
bijvoorbeeld speurhond om te kijken of ze hier echt niet meer aanwezig is.
Antwoord de bewoner nee gaat u gang mooi niks aan de hand en we gaan zoeken.
Antwoord de bewoner ja daar heb ik bezwaar tegen dan klopt er in mijn ogen al iets niet en zorg je met spoed voor een huiszoekingsbevel en gaat als nog de woning doorzoeken.

Bij medewerking om te gaan zoeken hoef je niet gelijk alles overhoop te halen maar ligt het puur aan de omstandigheden die je tijdens het onderzoek aantreft.
Bij tegenwerking kan je verder doorpakken in mijn ogen want waarom zou je iets te verbergen hebben als je onschuldig bent.
En iedere regio heeft volgens mij wel een hondengeleider met een hond die specifiek op mensen kan speuren en desnoods zorg je er voor dat je z.s.m. een kledingstuk TP hebt met de geur van het kind wat het zoeken kan vereenvoudigen.

Ik zou zeggen laat de politie en de justitie maar de afweging maken wanneer een huiszoeking gerechtvaardigd is. Als er een serieuze aanwijzingen zijn, zullen ze echt wel daar toe over gaan. En in dit geval als deze 26 jarige persoon al direct verdacht was, dan heeft het misschien wat lang geduurd voordat ze zijn huis hebben doorzocht. Maar blijkbaar kan dat juridisch niet sneller, omdat er meer bewijs moest worden verzameld.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #121 Gepost op: 10 oktober 2011, 16:06:07
Ik zou zeggen laat de politie en de justitie maar de afweging maken wanneer een huiszoeking gerechtvaardigd is.

Er is in Nederland maar een iemand verantwoordelijk hier voor. En dat is de rechter-commissaris(RC). Hij(of zij)bepaald of er juridische basis is. Niet politie of justitie, zij doen alleen de aanvraag bij de RC.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #122 Gepost op: 10 oktober 2011, 16:47:20
Punt 4 spreekt punt 2 tegen.

Hoe bepaal je nu als je beperkte aanwijzingen hebt dat het om direct gevaar gaat.
Ik zou zeggen dat bij een kind van 10 die dus niet aankomt op het adres (zie eerder berichtgeving hierover) gelijk alle alarmbellen moeten rinkelen.

Het amber alert kwam pas om 22.25 Zondag avond, kind vermist om zaterdagavond, kind die om half zeven (dus het is donker) alleen over straat gaat..

Willen ze het kind schreeuwend aan de telefoon hebben om dan met zekerheid te kunnen zeggen dat het in direct gevaar is.

Alleen over straat om half zeven is voor mij ook direct gevaar!


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #123 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:12:50
Na wat denkwerk op het volgende idee gekomen:
De volgorde van beslissings criteria aanpassen.
1    Het AMBER Alert moet zo snel mogelijk na de ontvoering of vermissing worden gebruikt
2    Het vermiste kind moet jonger zijn dan 18 jaar;
3    Er voldoende informatie is over het slachtoffer, een mogelijke ontvoerder of een gebruikte auto, zodat met een AMBER Alert de kans vergroot wordt dat het kind gelokaliseerd kan worden;
4    Er moet direct gevaar bestaan voor het leven van het kind of een directe vrees voor ernstig letsel;

De ouders zelf laten aanmelden bij Amber, Amber checkt bij politie of melding is gedaan van vermissing en beslist over alarmering.

Tevens de mogelijkheid van SMS-alert voor de site missingkids.
http://nl.missingkids.com/missingkids/servlet/PublicHomeServlet?LanguageCountry=nl_NL&
 :D


hecoson

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • leef en laat leven
Reactie #124 Gepost op: 10 oktober 2011, 19:12:25
even een kleine reactie van mijn kant .
allereerst wil ik zeggen dat 28 uur veel en veel te laat is .
ten tweede is er een film over het ontstaan van het amber alert in amerika .*titel volgt*
hier is goed te zien hoe men na 2 uur *als ik het goed heb * een volledig amber alert uitgeeft *
waardoor er ineens 120.000 extra paar ogen actief zijn .
nogmaals nederland gebruikt het systeem verkeerd  maarja nederland regeltjesland he .

dit is mijn persoonlijke  mening ben je het hier niet mee eens hoor ik het graag van je .
het leven is net een suprise ei elke keer een andere verrassing


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #125 Gepost op: 10 oktober 2011, 21:23:27
klopt.. dat is de hele bedoeling van AMBER ALERT. Okay, er is een burgernet melding uitgegaan.. maar tegelijk had ook de AMBER alert gedaan moeten worden.

Hoe het nu gaat is gewoon doelloos...

Het lijkt haast of ze bang zijn voor een alert uit te geven.
Omdat dit een commercieel bedrijf is???


hecoson

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • leef en laat leven
Reactie #126 Gepost op: 11 oktober 2011, 08:42:15
@the beast
inderdaad is men bang om een alert te doen
en ja een commercieel bedrijf moet ook op de centjes letten he
het leven is net een suprise ei elke keer een andere verrassing


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #127 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:31:59
klopt.. maar burgenet is ook niet gratis.

Elke gemeente die mee doet is voor het eerste jaar 40 cent per inwoner kwijt (niet de per deelnemer aan burgernet maar gewoon per inwoner van die gemeente) en voor het volgende jaar is dat 20 cent per inwoner. Eerste jaar meer omdat als een gemeente meedoet iedereen een folder krijgt. En ook om personeel van Burgernet te betalen b.v. Relatiebeheer.

een burgernet allert kost een dikke 7 cent per verzonden bericht. Per 10.000 deelnemers is dat dus dikke 1200 euro (daar valt zeker nog wel kostenbesparing te halen).
De telefoonkosten komen op rekening van de Politie.

Ik weet niet wat de kosten van Amber Alert is maar een leven (zeker van een kind) is de kosten bij mij een onbelangrijke factor.
Als je daarop moet gaan beslissen of je Amber Alert wel of niet gaat gebruiken dan kan je beter geheel op Burgernet overschakelen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #128 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:55:20
Ik neem aan dat er wel een bepaalde wachttijd blijft? Want hoe vaak gebeurt het niet dat de hele buurt en politie op zoek zijn naar een jongetje of meisje, die later gewoon thuis, slapend onderin een linnenkast wordt aangetroffen?

Ga je te snel over tot het gebruik ervan, dan denken de mensen de volgende keer ook van 'zal wel weer op z'n pootjes terecht komen', ik ga niet lopen uitkijken naar het kind.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #129 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:49:00
om antwoord te geven.. Niet Vaak!

bewijs (alleen de kinderen genomen):

Groningen - zondag 4 september 2011 1:16:55
Burgernet ingezet in verband met de vermissing van een 12-jarige jongen.
Actie gestart: zondag 4 september 2011 1:16:55
Aantal benaderde deelnemers: 1486
Groningen. In verband met de vermissing van de 12-jarige Joey heeft de meldkamer van de politie in Groningen een Burgernetactie opgestart in Vinkhuizen. In totaal hebben 1272 van de geselecteerde 1486 deelnemers samen met de politie naar Joey gezocht. Naar aanleiding van de Burgernetactie heeft de politie een tip van een deelnemer ontvangen. Dankzij deze tip is Joey gevonden. Hartelijk dank voor uw hulp.
 
Groningen - zaterdag 20 augustus 2011 17:31:09
Burgernet ingezet in verband met vermissing 2 jongens van 5 en 7 jaar.
Actie gestart: zaterdag 20 augustus 2011 17:31:09
Aantal benaderde deelnemers: 288
GRONINGEN. In verband met de vermissing van 2 jongens van 5 en 7 jaar uit Hoogkerk heeft de meldkamer van de politie in Groningen een Burgernetactie opgestart. In totaal hebben 263 deelnemers van de benaderde 288 deelnemers naar de jongens uitgekeken. De Burgernetactie heeft 1 reactie opgeleverd. Dankzij deze oplettende deelnemer zijn de jongens in goede gezondheid gevonden.

Groningen - maandag 1 augustus 2011 17:24:39
5-jarig jongetje uit Roodeschool door Burgernet terug gevonden
Actie gestart: maandag 1 augustus 2011 17:24:39
Aantal benaderde deelnemers: 90

ROODESCHOOL. Maandagmiddag kwam bij de politie een melding binnen dat de 5-jarige Jeremy sinds 14:00 was vermist. De medewerker van de meldkamer heeft een Burgernetactie opgestart. In totaal hebben 36 deelnemers uitgekeken naar de vermiste jongen. De actie heeft 1 reactie opgeleverd en dankzij de oplettende Burgernetdeelnemer is Jeremy weer terecht.

Er ware ook meldingen dat kind weer was gevonden maar niet vermeld hoe/wat ect.. dus daarop kan ik geen oordeel vellen zoals deze:


Groningen - woensdag 20 juli 2011 13:33:21
Vermissing 11-jarig meisje
Actie gestart: woensdag 20 juli 2011 13:33:21
Aantal benaderde deelnemers: 3000
Groningen. In verband met de vermissing van een 11-jarig meisje vanaf de Avondsterlaan in Groningen heeft de meldkamer van de politie in Groningen een Burgernetactie opgestart. Het meisje is om 10.00 vertrokken met onbekende bestemming. In totaal hebben 1298 deelnemers van de geselecteerde 3000 deelnemers naar het meisje uitgekeken. Ze is tijdens de Burgernetactie in goede gezondheid aangetroffen. Hartelijk dank voor uw hulp
 



Ik ben zelf vader van een dochtertje van 4.5 jaar oud... ik zal iedereen dankbaar zijn als die uitkijkt naar mij kind als die opeens weg is... ongeacht waar.