Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen

Auteur Topic: Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen  (gelezen 71987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #110 Gepost op: 1 juli 2011, 20:38:23
Uiteraard wil ik hier, en in dit topic, niet de discussie over de zondagsrust gaan voeren (daar gaat het m.i. hier ook helemaal niet over), maar dit vind ik wel weer heel erg bekrompen...   :-\

Amber Alert op zondag taboe in Veenendaal

Ik vind de titel van het bericht wel rijkelijk overdreven. Ik onderschrijf de standpunten op dit gebied van de christelijke gemeenteraad totaal niet, maar het gaat hier maar om 1 onderdeel van het gehele Amber Alert dat afgekeurd wordt en daarmee is de verspreiding van de opsporingsberichten, zelfs op zondag, zeker niet gestopt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #111 Gepost op: 2 juli 2011, 20:48:08
Uiteraard wil ik hier, en in dit topic, niet de discussie over de zondagsrust gaan voeren (daar gaat het m.i. hier ook helemaal niet over), maar dit vind ik wel weer heel erg bekrompen...   :-\

Amber Alert op zondag taboe in Veenendaal

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2460399/2011/07/01/Amber-Alert-op-zondag-taboe-in-Veenendaal.dhtml
Redactie − 01/07/11, 05:49

Opsporingsberichten over vermiste kinderen zijn voorlopig niet te zien op elektronische reclameborden in Veenendaal. De door ChristenUnie, SGP en CDA gedomineerde gemeenteraad wil de borden zondag op zwart hebben.

Dit meldt het Algemeen Dagblad vandaag. Daardoor is er ook geen ruimte voor het Amber Alert. Dat is een internationaal systeem waarmee bij vermissing van een kind direct het publiek wordt ingeschakeld. Opsporingsberichten worden verspreid via onder meer internet en elektronische billboards. Daarvan krijgt Veenendaal er twee.

De christelijke partijen houden vast aan het coalitieakkoord, dat winkelopening op zondag uitsluit. Ze zien de billboards als een verlengstuk daarvan.

Heb gisteren een radio-interview gehoord met een van de raadsleden van de CU in Veenendaal, moet zeggen dat dit behoorlijk verhelderend was....

De strekking van het verhaal is dat er nu reclamezuilen geplaatst gaan worden in Veenendaalcity, in het eerste voorstel wat er gedaan werd, werd NIET gesproken over het verbieden van Amber Alerts op zondag.

Er schijnt nu een andere partij geweest te zijn welke gezegd zou hebben, dat alles ook op zondag zou moeten kunnen. Er is door die partij schijnbaar een motie ingediend om ook op zondag de borden commercieel te gebruiken alsmede het gebruik voor amber alerts. Deze motie is afgewezen met verschil van één stem en daardoor verworpen. Nu lijkt het door de berichtgeving zo te zijn dat het gehele amberalert niet afgegeven te worden op zondag, maar hiervoor wordt nog een oplossing gezocht....

Kortom, niet alles zou zo zijn als het lijkt....

Mzzl, d´n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #112 Gepost op: 10 oktober 2011, 10:14:21
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=55877.0
Hier discussie over de inzet en criteria daarvan van Amber Alert in zijn algemeenheid.


never mind... was op 8 okt al vermist...  snap amber alert dan helemaal niet meer.. pas 28 uur later of zo..


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #113 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:29:45
never mind... was op 8 okt al vermist...  snap amber alert dan helemaal niet meer.. pas 28 uur later of zo..

Volgens mij wordt bij vermissing vaak eerst burgenet ingesteld. Hiermee krijgen (aangemelde) omwonenden een sms over de situatie. Volgens mij is pas na 24 uur echt sprake van een vermissing? (corrigeer me als dat niet juist is!) En is daarom pas na 20-24 uur het AmberAlert ingezet?
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #114 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:35:24
bij volwassende is 24 uur of zo.... een kind van 10 lijkt me toch iets anders.

Bedoeling is juist van Burgernet (wat 1 uur actief is en waarop je op tel: 0800-0011 terug kan bellen), om snel te reageren.

Een alert zoals AMBER alert wat ook nog eens een 'commercieel' bedrijf is, zulke zware eisen aan te hangen dat het effect geheel mist.

Burgernet kan zelf door een centralist beoordeeld worden en geactiveeerd. AMBER alert ben je dus afhankelijk van derden.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #115 Gepost op: 10 oktober 2011, 14:27:52
Gelijk elke woning waarvan je maar het kleinste vermoeden hebt dat de vermiste daar toch aanwezig kan zijn direct grondig
met alle middelen die er zijn onderzoeken om ook maar iets uit te sluiten.

Ik vind dat helemaal geen goed idee, als er geen grond voor is, zomaar elk huis te gaan doorzoeken. Dat lijkt me ook helemaal niet effectief in het wilde weg huizen doorzoeken. Trouwens ik ben benieuwd wat je er zelf van vindt als je onschuldig bent dat jouw huis helemaal overhoop wordt gehaald. Ik denk niet dat je dat een leuke ervaring vindt.

Daarbij komt dat in dit soort zaken het meisje vrijwel direct vermoord wordt, zoals we ook in andere zaken hebben gezien. Dus al was de zaak binnen een paar uur opgelost, had het meisje waarschijnlijk niet meer geleefd.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #116 Gepost op: 10 oktober 2011, 14:33:50
Daarbij komt dat in dit soort zaken het meisje vrijwel direct vermoord wordt, zoals we ook in andere zaken hebben gezien.

Overdrijven is ook een vak. Van de honderden meisjes die vermist worden zijn er nu twee zaken bekend dat het meisje  is vermoord.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #117 Gepost op: 10 oktober 2011, 14:54:46
Overdrijven is ook een vak. Van de honderden meisjes die vermist worden zijn er nu twee zaken bekend dat het meisje  is vermoord.

Zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel de zaken waarin het slecht afloopt, wordt het meisje vrijwel meteen vermoord.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #118 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:20:37

Dat het zogenoemde AmberAlert pas zondagavond werd uitgestuurd, komt omdat dit opsporingsmiddel aan zware eisen moet voldoen, vertelt de zegsvrouw. „We moesten eerst alle mogelijke scenario's onderzoeken. Dat hebben we zo snel mogelijk gedaan.”

Voor deze bijzondere gevallen is het AMBER Alert ontwikkeld. U zult dus alleen een AMBER Alert ontvangen als er sprake is van de volgende omstandigheden:

1    Het vermiste kind moet jonger zijn dan 18 jaar;
2    Er moet direct gevaar bestaan voor het leven van het kind of een directe vrees voor ernstig letsel;
3    Er voldoende informatie is over het slachtoffer, een mogelijke ontvoerder of een gebruikte auto, zodat met een AMBER Alert de kans vergroot wordt dat het kind gelokaliseerd kan worden;
4    Het AMBER Alert moet zo snel mogelijk na de ontvoering of vermissing worden gebruikt.
http://www.amberalertnederland.nl/Amber.aspx?lang=nl

Regel twee lijkt mij de probleem veroorzaker in de besluitvorming, verder vind ik de zwaarte van de eisen meevallen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #119 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:23:14
Ik vind dat helemaal geen goed idee, als er geen grond voor is, zomaar elk huis te gaan doorzoeken. Dat lijkt me ook helemaal niet effectief in het wilde weg huizen doorzoeken. Trouwens ik ben benieuwd wat je er zelf van vindt als je onschuldig bent dat jouw huis helemaal overhoop wordt gehaald. Ik denk niet dat je dat een leuke ervaring vindt.

Daarbij komt dat in dit soort zaken het meisje vrijwel direct vermoord wordt, zoals we ook in andere zaken hebben gezien. Dus al was de zaak binnen een paar uur opgelost, had het meisje waarschijnlijk niet meer geleefd.

Ik heb het volgens mij niet gehad over compleet overhoop halen maar je kan er wel gradaties in aanbrengen in het onderzoeken
naar de waarheid.

Heel simpel hoe uitgelegd hoe ik er over denk. Wat een vermist kind zeker van deze leeftijd aangaat is geen middel te zwaar.
Woning waar het kind het laatste is gezien Bewoner vragen heeft u er bezwaar tegen dat wij uw woning onderzoeken met
bijvoorbeeld speurhond om te kijken of ze hier echt niet meer aanwezig is.
Antwoord de bewoner nee gaat u gang mooi niks aan de hand en we gaan zoeken.
Antwoord de bewoner ja daar heb ik bezwaar tegen dan klopt er in mijn ogen al iets niet en zorg je met spoed voor een huiszoekingsbevel en gaat als nog de woning doorzoeken.

Bij medewerking om te gaan zoeken hoef je niet gelijk alles overhoop te halen maar ligt het puur aan de omstandigheden die je tijdens het onderzoek aantreft.
Bij tegenwerking kan je verder doorpakken in mijn ogen want waarom zou je iets te verbergen hebben als je onschuldig bent.
En iedere regio heeft volgens mij wel een hondengeleider met een hond die specifiek op mensen kan speuren en desnoods zorg je er voor dat je z.s.m. een kledingstuk TP hebt met de geur van het kind wat het zoeken kan vereenvoudigen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen