opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 45939 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 22 december 2003, 12:59:33
Ik ben benieuwd naar de visie van een ieder, zeker m.b.t. met name de bewakingstaak aan de Noordzeestranden.

Ik kijk in ieder geval met grote belangstelling uit naar het nieuwe opleidingsboek voor het strand.
Ik probeer zo onbevooroordeeld mogelijk te zijn, maar met de eerdere uitgaves in beeld, ben ik bang dat het niet aan mijn (misschien te hoge) verwachtingen zal voldoen.

Daarnaast nog een vraagje voor de ervarenen, zijn de ZIA/ZIB opleidingen naar jullie idee nog van deze tijd?

Kees




Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2003, 18:58:54
nou, daar ligt nog wat werk te wachten. De huidige strandwacht opleiding raken ouderwets en staan steeds verder van de praktijk. Zodat iedere brigade een eigen opleidingtraject erbij moet doen.

Het laatste theorie boek was behalve nieuwe foto's, weinig nieuws onder de zon. En het hoofdstuk over zee was om te huilen. ijsongevallen en omgaan met de reddingsstok staan er uitgebreid in.

Maar ik zou ook graag zien dat er theorie komt van:
- Hoe bewaak je een strand (ongeacht de lokale verschillen zijn er wel grote lijnen te vertellen).
- Varend redden: snelle boot en vlet
- wanneer kies je voor een lijnredding of voor een boot.
- specifieke gevaren van de zee

Deels komt dit wel aan bod in de opleiding strandwacht a en b, maar het kan toch wel uitgebreider.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2003, 19:48:05
Het huidige xursus materiaal krijgt inderdaad een onvoldoende maar als ik eerlijjk moet zijn heb ik het ook niet duidelijk voor ogen wat ik er zelf zou moeten inzetten om een goed boek te maken wat voor alle kustbrigades een voldoende kan krijgen. Het is allemaal erg makkelijk om te schreeuwen dat het niet goed is maar hoe het wel moet komen er ook geen voorbeelden van. Is het niet zo bij alle (les)boeken dat ze achterlopen op de realiteit, dit komt omdat er een tijd noodzakelijk is om nieuwe stof te ontwikkellen en dit kost gewoon tijd. Een mooi voorbeld wat geburikt kan worden is het oranje kruis boek, is bij lange naar ook niet perfect maar goed bruikbaar.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2003, 12:14:04
Zolang RedNed de opleiding verzorgt, zal het nooit wat worden! Die mensen snappen namenlijk zelf niet wat er mis is aan de huidige opleiding en vinden deze niet zwaar verouderd...

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2003, 13:17:10
Zolang RedNed de opleiding verzorgt, zal het nooit wat worden! Die mensen snappen namenlijk zelf niet wat er mis is aan de huidige opleiding en vinden deze niet zwaar verouderd...

Dave

Je zou de opleidingsboeken van HOGE eens moeten inzien Dave, geschreven door Jan van Hoorn nog destijds.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2003, 14:02:00
Ben zeer benieuwd  ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2003, 00:05:57
Mogelijk een stomme vraag maar waarom zijn er opleidingboeken welke niet worden ingezien door de opstappers. Als je deze boeken inziet zal alles ongetwijveld ook niet kloppen, dit omdat er geen enkel goed boek is. Het is gewoon bijzonder moeilijk om een boek te schrijven welke overal toepasbaar is.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2003, 00:29:24
Mr. Uitkijk,

deze vraag heb ik me ook al eens gesteld op een ander forum. Men is nu nog voorzichtig met een ieders uitlatingen.
Hoofdregel, KNBRD brevetten zijn makkelijk om in de kontzak te hebben en daarna kneed je je mensen naar een opleidingsniveau dat voor jouw reddingsbrigade of hulpverlenende instantie gewenst is.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 december 2003, 01:49:01
Ik ben het gedeeltelijk eens met R. Ranger. Alleen zie ik de opleiding van de KNBRD als kleuterschool... het echte werk leer je daarna pas, zoals R.R. hierboven al aangaf  ;D.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2003, 02:18:44
hmmm, krijg de indruk dat de discussie toch een andere richting uitgaat als ik had bedoeld.
Was meer bedoeld mbt strandreddingbrigadewerk, met name dus de zwemmend redden opleiding.
Het varen is denk ik een aparte zaak waar je zeker wel een aparte thread aan kunt wijden.
Denk overigens dat men met de vaaropleiding van de KNBRD op de goede weg is.
Gaat tenslotte in de eerste plaats om jeugd vanaf 12 jaar een basis te geven met de vlet onder controleerbare omstandigheden.

Kees