opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 45774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 26 december 2003, 18:32:13
Dave, no hard feelings, maar over het algemeen wordt ik vrij serieus genomen  :)

Probeer alleen niet alles wat ik inbreng naar je eigen situatie te vertalen.
Ik denk dat jongeren m.b.t. bewaking heel goed een taak kunnen hebben.
En de opleiding van de KNBRD is hier dan ook duidelijk op gericht net zoals in alle Westerse landen zover mij bekend.

Kees


Op een vletje is nog wel wat anders als postcommandant op een drukke dag in zandvoort.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #41 Gepost op: 26 december 2003, 19:06:45
Maar ik zou ook graag zien dat er theorie komt van:
- Hoe bewaak je een strand (ongeacht de lokale verschillen zijn er wel grote lijnen te vertellen).
- Varend redden: snelle boot en vlet
- wanneer kies je voor een lijnredding of voor een boot.
- specifieke gevaren van de zee

Wat doen jullie m.b.t. opleiding hier zelf aan?
Hebben jullie eigen lessen t.a.v. deze zaken uitgewerkt?
Het varen wil ik als het even kan hier een beetje buiten houden want ik denk dat we t.a.v. de opleiding varend redden van de KNBRD nog wel een apart draadje kunnen starten.  ;)

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 27 december 2003, 05:20:21
Wat doen jullie m.b.t. opleiding hier zelf aan?
Hebben jullie eigen lessen t.a.v. deze zaken uitgewerkt?
Het varen wil ik als het even kan hier een beetje buiten houden want ik denk dat we t.a.v. de opleiding varend redden van de KNBRD nog wel een apart draadje kunnen starten.  ;)

Kees


Wij lopen bv met kompasjes en een kaart in het donker over de hei om te leren navigeren.  ;D
We varen "drenkelingen aan" op een manier anders dan bij de bond, tegen de wind in zodat van drift geen sprake is en je je boot op een plek kunt houden ("steken"), zelfs zijwaards op de wind kan verplaatsen. Langzij van een binnenschip varend "op slot" zetten om iemand over te zetten. Zoekpatronen voor overdag en 's nachts. Hoe zet ik binnen dertig seconden een omgeslagen catamaran of een kleine zeilboot overeind cursus. Hoe breng je varend een sleeplijn over. Hoe kun je voorkomen dat je, als je aan de mast trekt van een zeilboot -die daardoor schuingaat en los komt- achterste voren achter deze boot komt te liggen ;D

En nog veel meer dat bij REDNED niet behandeld wordt.
Gesprekstechnieken, crisis management en conflicthantering om maar eens wat te noemen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #43 Gepost op: 27 december 2003, 12:04:11
drenkelingen aanvaren op de omschreven wijze en pacing, staan volgens mij wel in de handleiding varend redden van de bond.

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 27 december 2003, 13:31:33
drenkelingen aanvaren op de omschreven wijze en pacing, staan volgens mij wel in de handleiding varend redden van de bond.

Kees

In de opleiding van RedNed? Nee, daar heb ik het niet op deze weize geleerd!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 28 december 2003, 21:12:20
Volgens mij zijn dit ook merendeels de zaken welke niet bij de KNBRD horen. Het belangrijkste is het oppikken van drenkelingen, het omgaan met je boot en langs zij komen bij een boot. De taken om boten te slepen en los te trekken zijn niet de hoofdtaken van redned.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 28 december 2003, 22:17:11
Toch dat boek nog eens nakijken Dave want het wordt wel degelijk behandeld in hoofdstuk 8 Praktijk Vaartechniek. Dus zou als het goed is door de brigades welke de bondsopleiding volgen ook in paraktijk moeten worden aangeleerd.
Wat betreft het slepen zegt de bond het volgende:
Hoewel het geen echte taak is van een reddingsbrigade komt het wel voor dat men zal moeten slepen.
En vervolgens tekst en uitleg.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 29 december 2003, 11:47:52
Met name in het brandinggebied kan een lijnredding zeer goed van pas komen, zeker als het strand over strekdammen beschikt. Dit omdat deze dammen niet erg lief zijn voor je boot zal je er zwemmend naar toe moeten. De lijnredding is dan de veiligste manier voor de redder het nadeel is dat je wel veel mensen voor nodig hebt. Andere oplossing is een zwemmende redder er naar toe laten gaan, boven houden en het vak uitzwemmen waarnaar hij/zij buiten de branding aan boor genomen kan worden. Dit brengt wel risico's met zich mee. De opleiding van de bond zijn er ook niet om opgeleid te worden als PC maar om leiding te geven tijdens een redding.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 29 december 2003, 12:07:41
Toch dat boek nog eens nakijken Dave want het wordt wel degelijk behandeld in hoofdstuk 8 Praktijk Vaartechniek. Dus zou als het goed is door de brigades welke de bondsopleiding volgen ook in paraktijk moeten worden aangeleerd.
Wat betreft het slepen zegt de bond het volgende:
Hoewel het geen echte taak is van een reddingsbrigade komt het wel voor dat men zal moeten slepen.
En vervolgens tekst en uitleg.

Kees

Klopt, al roeiende in je vlettje  ;) haaalt op geliiijjjk  ;D

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 29 december 2003, 12:58:52
De lijnredding is dan de veiligste manier voor de redder het nadeel is dat je wel veel mensen voor nodig hebt.

De opleiding van de bond zijn er ook niet om opgeleid te worden als PC maar om leiding te geven tijdens een redding.

9910001

Ik heb 2 zaken waar ik op wilde reageren, als je de lijnredding doet volgens de opleiding van de KNBRD die is blijven steken op getaand touwwerk begin 1900 heb je daadwerkelijk veel mensen nodig, als je dit doet volgens nieuwere inzichten met modern materiaal kun je volstaan met 3 mensen voor een lijnredding.

Mogelijk dat de opleiding van de KNBRD dan beter aangepast zal moeten worden aan de regels van de ILS.
Het is overigens grappig dat er op de sites van ILS en REDNED verschillen staan in de uitwisselbaarheid van certificaten. Dit is overigens al een paar maanden bekend bij REDNED.

Tot besluit nog een opmerking aan Dave, hou je aan de feiten a.u.b.

Kees